Sluta göra barnen selektiva i maten.
Anonym (Håller med) skrev 2023-09-13 23:29:03 följande:
Då borde de älska frukt och grönsaker också. Hur många barn sondmatas för att de har NPF? Och varför är inte ARFID ett stort problem på ställen där det finns ont om mat? Man hör aldrig att barn i krigsdrabbade och fattiga områden frivilligt svälter sig själva. När man läser historia i skolan hör man heller inget som dessa barn som dog som flugor för att de vägrade äta. Det finns säkert barn där som mår dåligt och har svårt att äta vissa saker men de vet inget om AFRID, de fattar inte vad som är fel och jo, jag skulle gissa att många barn dör pga detta, men vi vet inte om det för dessa barn blir bara en pinne i statistiken om hög barndödlighet i fattiga länder.
Du tror att det i skolans historieböcker ska stå om kosten, historieboksförfattarna skulle poängtera kosten för barn när man beskriver världshistorien?
Jag har ett barn med svårigheter att äta, men det har blivit bättre när han blev vuxen. Idag försöker han äta bra många fler saker än när han växte upp. Han har berättat för mig att viss konsistens är som att svälja lera - inte konstigt om man kräks då. Så ja, sådana matvaror har han undvikit.
Vid utredning förstod jag att lika väl som han är känslig utanpå huden (känslig för värme/kyla, varmt vatten, solsken mm) så är han känslig inuti. Det visar sig exempelvis genom att få kräkkänslor när man ska svälja vissa konsistenser, eller att det var urjobbigt att ta röntgenplåtar hos tandläkaren, och fick kräkningar även där.
Vore nog bra om folk förstod sådana saker. Det är lättare att förstå att ett barn tex inte gillar att duscha med varmt vatten, men det kan alltså lika gärna vara så att barnet är känsligt inuti strupen/svalget.