Sluta göra barnen selektiva i maten.
Anonym (Fundersam) skrev 2023-09-16 01:36:00 följande:
Tack för din kommentar så jag kan besvara den. Anledningen atr jag bryr mig är för att barnen drabbas negativt av ensidig kost.cEtt växande barn behöver äta nyttig mat med massa vitaminer, proteiner, fetter osv... Jag tycker det är en tråkig trend när man trycker i barn näringsfattig ensidig kost pga det. Sen har jag utryckt mig klumpig i min rubrik. Den borde vara sluta gör era barn kräsna. Jag vill göra skillnad på AFRID (selektiv matovilja) och extremt kräsen. Jag vet att det såklart finns barn som på riktigt är selektiva och hellre svälter sig själv n att äta. Barn som är väldigt kräsna får man bearbeta under en lång tidsperiod. Min äldsta var väldigt kräsen från start. Det tar många år att hitta stt att hon ska vilja utforka mer mat. Det är inte lätt men det går om barnet är kräsen utan att ha AFRID. Min minsting äter bokstavligt talat allt.
Men pga stress och även lathet och kanske många ansra anledningar vet jag att det finns dom idag som serverar ensidig kost, hel eller halvfabrikat. Det är inte att göra barnen en tjänst. Barn behöver den bästa maten, lagad från grunden med mycket näring.
Om någon klär sina barn i fula kläder bryr jag mig inte om, för förmodligen tycker inte dom själva att det är fult. Jag har oftast förståelse för att vi gör olika val, men kan inte förstå att vi dagligen ger våra barn ljust bröd proppat med socker, sötade flingor, sötade yoghurtar, halvfabrikat. Som innehåller massa socker och Eämnen som förstör kropparna på lång sikt.
Sonen var oerhört kräsen, så vid varje måltid serverades broccoli. En av de få sakerna han åt.
Han fick välling länge.
Avocado och oliver var också en favorit.
Pannkaka, makaroner och mamma scans köttbullar ritades