• Anonym (TS)

Hur långt upp i åldern behöver man skydda sig (kvinna)?

Har funderat lite på det. Är själv ?bara? 37 nu och förstår såklart att jag måste skydda mig fortfarande om jag inte vill bli gravid (har barn, antagligen klar men inte helt 100). Men hur länge behöver man tänka på skydd egentligen? Finns det nån ålder när man brukar säga att det inte behövs längre eller ska man skydda sig ända tills mensen har upphört helt? 

• Svar på tråden Hur långt upp i åldern behöver man skydda sig (kvinna)?
  • Anonym (TS)

För att förtydliga så menade jag alltså skydda sig mot oönskade graviditeter.
    Förstår såklart att det inte finns någon åldergräns för könssjukdomar :)

• Anonym (kvinna i klimakteriet)

Oftast upp strax efter 50 år.
    Man brukar säga 1 år efter att mensen helt slutat komma.
    Innan dess innan den upphör kommer den oftast oregelbundet så man vet inte när, men när man inte har mens på över 1 år brukar man säga att man inte längre kan bli gravid. 
    Oftast är det ju långt innan men även om du är 49 och har mens så kan du bli gravid.

• Anonym (Tvillingmorsan)

Jag är 47 och vi har inte slutat med skydd än. Man ska inte gå efter ålder, utan efter när mensen har upphört. Själv ser jag inga tecken på det ännu.

Sannolikheten att bli naturligt gravid är visserligen mycket låg efter 50, ganska låg redan efter 45. Även om man har regelbunden mens. Men helt säker är man inte förrän i klimakteriet.

• Anonym (TS)

Tack för svaren :)

Svar på tråden Hur långt upp i åldern behöver man skydda sig (kvinna)?