• Anonym (Jp)

Sjukersättning fråga

Hej
    Haft sjukpenning länge och handläggaren undrar om jag vill ansöka om sjukersättning istället.

Jag har nu ?sjukpenning i särskilda fall? samt boendetilläg. Blir stax under 11.000 per månad sammanlagt.

Jag undrar nu om sjukpenning blir mer pengar per månad?

Tilläger att jag aldrig jobbat heltid mer än ett sommarjobb. Så blir väl någon garantinivå alltså lägsta

Någon mer som haft liknande omständigheter som  vet hur mycket man får i sjukersättning. Finns det några nackdelar med att byta? 

• Svar på tråden Sjukersättning fråga
  • Anonym (Olga)

Varför har du haft sjukpenning så länge?

• Anonym (Jp)
    Anonym (Olga) skrev 2023-09-15 15:29:28 följande:

Varför har du haft sjukpenning så länge?

Egentligen aktivitetsersättning sedan när jag fyllde 30 har jag haft sjukpenning 
  • Anonym (Fk.se)

Hel sjukersättning för den som är över 30 är och i princip inte arbetat alls är på 12 163 kr per månad före skatt. 

sen tillkommer bostadstillägg också om du ansöker om det och beviljas. 

• Anonym (Jp)
    Anonym (Fk.se) skrev 2023-09-15 15:36:44 följande:

Hel sjukersättning för den som är över 30 är och i princip inte arbetat alls är på 12 163 kr per månad före skatt. 

sen tillkommer bostadstillägg också om du ansöker om det och beviljas. 

Aha. hur mycket går bort i skatt?

du Menar bostadstillägg? Grejen med den är att det blir knappt något pga jag har pengar i fonder. Nu har jag boendetillägg och det får man har trots fonder i banken Eftersom att sjukpenningen bara är 4000 utan det
  • Anonym (?)

Blir du inte utförsäkrad?

• Anonym (Jp)
    Anonym (?) skrev 2023-09-15 15:54:26 följande:

Blir du inte utförsäkrad?

Hur menar du?
  • Anonym (Sjukpensionär)

Sjukersättningen på grundnivå i år är 12163 kr före skatt. Efter skatt blir det för mig mg i min kommun 10300, men jag bor i en av de 10 kommunerna som har högst skatt och jag är medlem i Svenska kyrkan. 

Vad gäller bostadstillägget, om du har pengar får du Avdrag men det ska till mycket pengar för att få 0. Om du har en halv mille i fonder får du fortfarande 4200 om du har en hyra på 7500 kr.  Du kan få in och räkna på försäkringskassans hemsida. 

Med sjukersättning skulle du alltså enligt den här uträkningen få 14500 kr i månaden. Men nästa år höjs det med ca 1000 kr före skatt. 

• Anonym (Sjukpensionär)

Ja. En sak till. Om du söker sjukersättning. Skicka ansökan om Bostadstillägg samtidigt!!!! Vänta inte med den. De kollar på den samtidigt så du slipper vänta i 3 månader för att få bostadstillägg. 

• Anonym (?)
    Anonym (Jp) skrev 2023-09-15 15:56:43 följande:
    Hur menar du?
    Sjukpenning får man väl bara en begränsad tid? 
  • Anonym (Jp)
    Anonym (?) skrev 2023-09-15 17:45:35 följande:
    Sjukpenning får man väl bara en begränsad tid? 
    Det är ,sjukpenning i särskilda fall, så inte vanlig sjukpenning 
  • Anonym (Sara)

Min bror blev just beviljad sjukersättning efter att ha haft sjukpenning i särskilda fall i flera år han har aldrig jobbat. Han får runt 13 000 efter skatt, 2000 mer än han fick förut. Sjukersättningen är på 12 163 kronor/månad före skatt om du aldrig jobbat (skatten är ca 25%) bor du själv och har under 120 000 i tillgångar är bostadstillägget på 96% av hyran på en hyra upp till 5000 på hyra mellan 5000-7500 kan man få 70%. Har du en hyra på 7500 får du alltså 96% på 5000 kronor och 70% av 2500 kronor. 

• Anonym (Sara)

Bostadstillägget är skattefritt. 

Svar på tråden Sjukersättning fråga