Inlägg från: Anonym (Majsan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Majsan)

Varför vill ni veta om er partner varit otrogen

Under hela mitt äktenskap har min man genom sitt arbete rest runt om i välden. 

Jag har aldrig haft anledning eller ens funderat på om han är trogen eller ej. När han kommer hem så är lyckan fullkomlig i familjen och jag och barnen längtar alltid tills han kommer hem. 
    Jag är inte naiv och rätt realistisk så jag inser ju att han mycket väl kan vara otrogen på sina resor men det är ingenting jag funderar över eller är rädd för. 

Givetvis vill jag inte att han ska berätta för mig om sina eventuella eskapader, det skulle inte görs något för mig. Så jag hoppa att han inte får för sig att lätta sitt hjärta.
    Den här ovillkorliga ärligheten jag läser om här förvånar mig, Om alla är lyckliga varför dra upp misstankar om otrohet?  Man förstör ju relationen.

• Svar på tråden Varför vill ni veta om er partner varit otrogen
  • Anonym (Majsan)
    Anonym (K) skrev 2023-09-17 01:19:12 följande:

Jag vill veta om min man vart otrogen. Jag vill att han berättar själv i så fall så får man prata om det och se vad man gör åt det. Anledningen att jag vill det är för att jag förväntar mig att han är ärlig mot mig. Skulle ha lättare att förlåta en otrohet om han är ärlig och berättar det själv än att det kolmer från någon annan. Nu tror jag inte att min man är det och funderar inte på det  

Men om du inte får veta behöver du ju inte förlåta?
    Då måste du ju först ha frågat honom

Jag kommer aldrig att fråga min man om detta. speciellt om jag inte har någon konkret anledning.  Det skulle ju verkligen ställa till det för i vår relation litar vi på varandra
  • Anonym (Majsan)
    Anonym (Falskt) skrev 2023-09-17 01:30:29 följande:

Otrohet förstör relationer. Otrohet och lögner tynger ned folks själar, äter upp en inifrån. Tycker inte ärlighet förstör lycka, är man inte ärlig är lyckan falsk och fake tycker jag.

Men tycker man tvärtom så visst. Mår man bra av det så visst. Då är det väl upp till var och en. En del tycker man mår bäst av att inget veta och låtsas som det regnar. Är man ok med det så visst. Där har du svaret. Vi är olika.

Vad man själv känner kan ju aldrig vara fake, tänker jag.  Dessutom  hur skulle vårt äktenskap se ut om vi gick och undrade om vi var otrogna eller ej.  Min man är på resa mer än 60% av tiden.
  • Anonym (Majsan)
    Anonym (aaa) skrev 2023-09-17 08:09:17 följande:

Du får givetvis leva precis hur du vill TS. Jag skulle uppskatta att veta om det nu var så att min partner for omkring på resor och passade på att ha sex med andra. 

Dels för att jag inte skulle vilja bli smittad med någon könssjukdom, men också för att är jag i en relation vill jag att vi satsar på oss, tillsammans. Jag vill inte att min partner ska leva ett dubbelliv och lägga halva sin mentala kraft på någon annan, tid och energi som kan kunde lagt på att vi ska ha den bästa relation vi bara kan bygga. 

Men folk är olika, bryr du dig inte så gör du inte. 

Men i vårt fall är ju min man borta stora delar av tiden.  Tänk om han skulle gå och oroa sig hela tiden om jag är trogen när han är borta?  Det skulle ju bara bli misstänksamhet från båda håll.

Det där med könssjukdom tror jag inte är någon större fara. Jag litar på att min man är så klok att han använder skydd. 

Men ärligt varför gå och misstänka varandra? Vari ligger lyckan med det?
  • Anonym (Majsan)
    Anonym (K) skrev 2023-09-17 13:07:09 följande:
    Nu är du lite naiv. En man som har så dåligt omdöme så han går bakom ryggen på den han älskar kan ha så dåligt omdöme att han har oskyddat sex med en annan kvinna. Vet inte hur många trådar jag sett genom året där männen vart otrogna och dessutom gjort andra tjejer gravida. Känns ju lite otroligt om alla dom skulle ha använt kondom. 

Googla på man vart otrogen gjorde en annan kvinna gravid. 

Men såklart så kan du ju inte lida av det du inte vet. Men är min man en skithög som går bakom ryggen på mig vill jag veta det för jag är så pass självsäker så jag vet att jag förtjänar en trogen man. 

Dock kommer jag inte frga min man om det så länge jag inte ser varningssignaler. För man bör inte kontrollera sin partner. Väljer att lita på honom. Men hur mycket man än litar på någon kan man aldrig var 100 procent säker
    Självklart litar jag på att min man om han skulle välja att vara otrogen ser till att vara skyddad och då är det mot könssjukdomar i första hand. Och några fler barn än vad vi har (4) vill ha absolut inte sätta till värden. 

Jag är väldigt säker på min man och han är säker på mig. Han har aldrig under alla år varit misstänksam över vad jag gör när han är borta under lång tid. Så varför ska jag vara misstänksam mot honom?  
    Kanske skulle jag bli misstänksam om han skulle börja misstänka mig?
  • Anonym (Majsan)
    Kaede skrev 2023-09-17 13:56:48 följande:

Men TS. Du har aldrig funderat på att det inte är svart och vitt som i ditt resonemang. OM man känner sig helt trygg och lycklig och tillfreds. Då misstänker man inte otrohet. Varför skulle en trygg, lycklig och tillfreds person gå runt och fantisera om möjligheten att ens partner skulle kunna vara otrogen? Så i ditt scenario där du är nöjd. Och trygg och allt så känner just du att OM det är så att han skulle trampat snett så vill just du inte veta. Skillnaden är väl om du pga av hans beteende, eller kontakt från, låt oss säga, hans andra kvinna som han har familj med i tyskland, eller kontakt från hans älskarinna, eller säg en våldtäktsanklagelse osv blir medveten om att han knullat andra de senaste 15 åren. Kan du då låtsas att allt är bra? Så när du ställer frågan varför vill folk veta om otrohet Kanske svaret ligger i att folk som misstänker (inte längre känner sig trygga, har en gnagande känsla av att ngt är fel osv) vill ha svar på om vad de misstänker är sant. 

Att just du om du skulle misstänka något (pga ett faktiskt beteende) skulle välja att låtsas som ingenting är ju bara en gissning. Du tänker alltså att och tror  på riktigt  att det inte skulle påverka din respekt för din man eller din attraktion för honom eller din självkänsla om du insåg att du hade klamydia imorgon? Eller om det kom fram att han haft 200 horor på olika hotellrum de senaste åren. Du skulle bara le och vara glad och tänka att sådant händer? Du skulle inte fråga honom varför i helvete han smittat dig med klamydia? Inte ifrågasätta hans kvinnosyn osv? 

Det är vad jag säger. Jag är trygg och ser ingen anledning att misstänka min man. Han har inte heller någon anledning att misstänka mig, 

Jag talar inte om de som bevisligen har problem med otrohet i sin relation men som ändå söker efter det. Ser trådar " Min man ...........Är han otrogen?" Eller "Vad finns det för tecken på att hen..är otrogen"  osv

Varför torterar man sig själva med detta? 
  • Anonym (Majsan)
    Anonym (Ursula) skrev 2023-09-17 15:44:49 följande:

Tror du då mer på Tomten än på Ärlighet i ett moget och vuxet parförhållande?

Självklart medför Ärlighet stundtals att någon eller båda parter kan komma såras. Den otrogne blir ofta ledsen och hamnar i gungning vid upptäckten om inte förr. Den bedragne krisar ihop när sveket uppdagas.

Är det då bättre att ingå i något med skygglapparna på? Köper visserligen det du säger om att relationsbygget mår bäst av hänsynstagande. I litet som stort, ja! Men frågor om trohet mot sin käresta och om grader av otrohet och vad som gäller för just dig/er är något som behöver göras upp om. Exempel. Om den ena går omkring och tror det är okej att hoppa i säng med kollegan efter after work behöver då inte den egna värderingen ventileras? Vill du leva och satsa på en kille som odlar egna parallella värderingar ni aldrig kommunicerat? Då kommer garanterat någon såras i framtiden på djupet. Blir en klart försvårad reaktion än om det mest basala bollats i ett tidigt skede. 

Det är inget som behöver göras upp åtminstone inte om man är gift. Vi har ju lovat trohet redan, Vad som räknas som otrohet är nog jag och min man överens om. Det finns inga grader av otrohet.  Men att min man pussar svägerska på munnen när hon fyller år är inte otrohet. Det är inte otrohet att små flörta men vänner och bekanta vid en middag. Det är inte otrohet att onanera till eller utan porr.  Allt vad jag räknade upp är högst normala beteenden i en vuxen relation.

När jag talar om ärlighet så är det den absoluta ärligheten jag syftar på. Man behöver inte kläcka ur sig allt man tänker och tycker om man vet eller anar att partnern blir sårad.

Alla har vi hemligheter vi behåller för oss själva, sådant vår partner inte behöver veta. 
  • Anonym (Majsan)

Klargörande

Varför vill ni veta att er partner varit otrogen?

Begränsning; Tillfällig otrohet

• Anonym (Majsan)
    Anonym (Har blivit sviken) skrev 2023-09-19 14:03:14 följande:
    För att kunna kasta ut honom då otrohet är något jag har absolut NOLL tolerans för!
    Jag förlät EN gång och kommer aldrig att göra det igen!
    Förstår om du inte vill gå in närmare på vad som hände, men kan du berätta varför du inte kan "förlåta" igen. Är du rädd för att det ska hända igen?

Jag tror ju inte att otrohet är något man kan förlåta eller glömma, man kan nog bara hantera det på något sätt. 
  • Anonym (Majsan)
    Anonym (Samma) skrev 2023-09-19 19:54:32 följande:

Jag resonerar nog lite liknande som du, men kanske drar det ännu längre.

Jag har till och med sagt till min man att han får ligga med någon annan. Men jag vill inte att han berättar för mig om han skulle göra det.

Skulle han sluta älska mig så vill jag att han lämnar mig.

Jag skulle ändå inte säga att vi har ett öppet förhållande?mer typ var otrogen om du känner behov av det någon gång i livet?men sköt det snyggt.

För mig är det viktigast att vi älskar varandra. Att vi älskar vår familj och har kul ihop. 
    Om detta skulle förändras så vore jag den första att ta upp frågan och eventuellt beställa tid på familjerådgivningen eller dylikt. Vet att min man har samma inställning. Min syster hade problem i sitt äktenskap för några år sedan  och min man och jag pratade mycket om och med henne och hennes man. De gick till familjerådgivningen och lyckades hitta tillbaka på ett bra sätt. 

Jag ska inte säga att vi har en öppen relation för vi har en gång lovat trohet till varandra men vi sätter inga villkor för vår kärlek till varandra. Under alla år har vi självklart gjort misstag och under de år som kommer kommer vi säkert att göra flera. Vi är inga ofelbara människor men jag tror ärlig att vi gör så gott vi kan.

Vi är rädda om varandra och kanske är det därför vi inte känner otrohet som ett hot.
  • Anonym (Majsan)

Det är väldigt intressant att läsa inläggen här i tråden. En del är så förvånade att jag inte ens vet vad jag ska svara på dem. Så här utifrån kan jag inte låta bli att tycka att det ibland handlar mer om sårad stolthet än något annat, men jag kan ju ha totalt fel. Men  kasta bort ett någorlunda lyckligt hemliv för en enstaka otrohet tycker jag verkar bisarrt. 
    Låt säga att min man skulle ha varit otrogen på någon av sina resor. Innebär det att han älskar mig minder för det? Eller om jag skulle ha gjort detsamma inte skulle jag älska honom mindre för det. Nej, knappast.

Som ni kanske redan förstått så är jag en självständig kvinna men utan min makes stöd hade jag aldrig klarat av att rodda familjen, hemmet och arbetet. När han väl kommer hem så lämnar jag över ansvaret för familjen till honom. Första veckan känns som att bli behandlad som en drottning. Maten står på bordet när jag kommer hem från jobbet och han har alltid någon överraskning på helgen.  Det är hans sätt att visa att ha uppskattar vad jag gjort under tiden han varit borta.  När barnen var små hade han alltid något roligt äventyr planerat, 
    Jag älskar honom för allt detta och som jag känner det nu skulle ingen isolerad otrohet kunna ändra på det. 

Däremot tror jag inte att vår inställning skulle hindra någon av oss från otrohet. så det där med förbjuden frukt tror jag inte så mycket på.
    Jag möter en väldigt massa män i mitt arbete varje dag men jag har aldrig träffat på någon som jag skulle tänka mig byta ut min man med.

• Anonym (Majsan)
    Anonym (FYI) skrev 2023-09-20 01:04:30 följande:
    Nu är väl otrohet inte liktydigt med att du skulle byta ut mannen. Frågan som poppar upp i mitt huvud är om du har samma inställning till att själv vara otrogen.
    Typ, bara inte mannen får reda på det?
    Har din man samma inställning som du?
    vi har nog samma inställning att vi har lovat varandra trohet och det behöver inte funderas över. Jag har aldrig ens reflekterat över att vara otrogen det har aldrig funnits på kartan. Det var när jag av en slump hamnade här på FL som jag började reflektera över ämnet otrohet  och jag blev så lessen över att läsa vad många skriver i ämnet.  Det verkar som om en otrohet suddar ut allt annat. 

eftersom jag aldrig varit med om det och naturligtvis hoppas jag slipper så hoppas jag faktiskt att om det skulle ha hänt eller kommer att hända att min man är otrogen så vi,, jag verkligen inte veta. Jag hoppas att han behåller det för sig själv. Jag har absolut inget behov av att veta.
  • Anonym (Majsan)
    Anonym (Majsan) skrev 2023-09-20 01:58:00 följande:
    vi har nog samma inställning att vi har lovat varandra trohet och det behöver inte funderas över. Jag har aldrig ens reflekterat över att vara otrogen det har aldrig funnits på kartan. Det var när jag av en slump hamnade här på FL som jag började reflektera över ämnet otrohet  och jag blev så lessen över att läsa vad många skriver i ämnet.  Det verkar som om en otrohet suddar ut allt annat. 

eftersom jag aldrig varit med om det och naturligtvis hoppas jag slipper så hoppas jag faktiskt att om det skulle ha hänt eller kommer att hända att min man är otrogen så vi,, jag verkligen inte veta. Jag hoppas att han behåller det för sig själv. Jag har absolut inget behov av att veta.
    Jag svarade nog inte på hela frågan. Om min man har samma inställning. Jag ska nog visa honom den här tråden när han kommer hem. tror nog inte han har funderat så mycket heller. Nu har jag väl med 4 barn, hus och heltidsjobb inte haft så stor chans att vara otrogen men som jag sa jag har aldrig träffat en man jag haft den minsta dragning till. Min man ger mig allt och mer därtill. Till skillnad från min man dricker jag inte alkohol så något snedsteg i fyllan och villan kommer aldrig att hända mig.
  • Anonym (Majsan)
    Anonym (Har blivit sviken) skrev 2023-09-20 09:32:35 följande:
    Jag utgår ifrån att du aldrig har blivit sviken (genom att partnern har varit otrogen - vad du vet) och då är det lätt att han en massa åsikter om hur man skulle hantera det, agera eller inte agera. Men när man väl står i skiten så ska man hantera en hel del sorg som man aldrig trodde att man skulle känna, för att inte tala om ilska. 

Jag är också en självständig kvinna. Men till skillnad från dig så vet jag att jag hade klarat mig själv med barn, hus och allt - både ekonomiskt och "ork mässigt". Vi hjälps åt med det mesta i hemmet, den som är hemma mer gör mer. Den som kommer hem först börjar med maten... 

Vi är alla olika och har olika inställningar till livet. Jag anser att otrohet hör inte hemma i ett förhållande. Nu har dessutom fått gå genom en kris utan dess like och är x antal erfarenheter rikare och jag är väldigt tydlig med vad jag anser vara otrohet. Det viktigaste är att man har liknande principer som ens partner och att man kan stå vid dem
    Håller inte med om att jag inte skulle klara mig själv, vad för du det ifrån? Jag har fått klara mig själv med hus, familj och allt långa tider så jag vet att jag gör det. Om jag skulle ha blivit helt ensam, om min man skulle ha lämnat mig eller gud bevars om han skulle dö skulle jag ha blivit tvungen att ändra om mitt liv. Byta jobb till ett mindre stressigt, kanske flytta till lägenhet av rent praktiska skäl mm.

Kanske är det så att i min värd oroar jag mig mera för att min man ska omkomma än för att han ska vara otrogen. Det är något jag går igenom varje gång ha åker iväg. Jag vet inte om det är sista gången vi ses i livet.  Nu låter det väldigt teatraliskt men det är faktiskt så och egentligen vet vi ju aldrig detta oavsett om vi utsätter oss för risker eller ej kan någonting hända och livet tar slut. 

Jag tror att det är största skillnaden mellan oss. För mig är otrohet inte det värsta som kan hända oss. Min man ka komma hem skadad eller inte alls. Då känns en otrohet "som en fis i rymden", som min yngste son brukar säga. Jag vet att jag skulle hantera det om jag skulle få reda på det men naturligtvis hoppas jag att jag slipper. 

Jag reagerar mest på att man inte sätter otrohet i perspektiv.

Det skulle vara något helt annat om min man skulle vilja lämna mig. Om han skulle träffat någon han hellre vill leva med än mig, DÅ skulle jag säkert känna mig väldigt arg, sviken, lessen, bitter osv. Men det var inte det scenariot vi diskuterar. 

Ser att några reagerar på min inställning som om min man och jag skulle "tillåta" otrohet. Så är det inte alla vi utgår från att vi är varandra trogna men saker händer i livet, vi är inte ofelbara någon av oss. Vi kan säkert hantera det om det händer.
  • Anonym (Majsan)
    Anonym (Har blivit sviken) skrev 2023-09-20 09:21:18 följande:
    Nej, jag är inte rädd att det ska hända igen. 
    Jag vill inte leva med någon som är otrogen. Antingen är det vårt förhållande som gäller till 200% eller så får han se sig om efter eget boende och låta mig leva mitt liv som jag vill leva det. 
    Jag avskyr lögner och svek
    Hoppas du inte låter vad som hänt prägla resten av ditt liv. 
  • Anonym (Majsan)
    Anonym (därför) skrev 2023-09-20 15:10:20 följande:
    Nja, jag skulle snarare vilja påstå att det du reagerar på är att andra inte sätter otrohet i DITT perspektiv eftersom DITT perspektiv är annorlunda än andras där du verkar tycka att din partner sviker, ljuger och manipulerar inte är full acceptabelt  och andra tycker sånt är oacceptabelt.

Dessutom är ditt perspektiv väldigt idealiserad där du sätter ganska snäva gränser för din partners potentiella svek och bygger upp scenarier där din partner bara lite sådär lagom falsk, bara ljuger lite lagom, älskar och respekterar dig jättemycket ändå. Du skriver till exempel att "det vore värre om dun man ville lämna dig" ungenfär som att det är du så kan avgöra om han bara knullar andra av ren hobby eller knullar någon annan för att han är både kär och kåt i henne och har bara kvar dig av ren bekvämlighet.

Det märks ju väldigt tydligt att du saknar all slags erfarenhet av sånt och diskuterar ur ett principiellt, önsketänkande perspektiv. I verkligheten är inte otrohet riktigt sådär idealiserad så du målar upp det. I dina idealiserade scenarier så är det ju du som sätter gränserna för exakt hur falsk och lögnaktig din man får vara, men i verkligheten har du inte kontroll över någonting och din partner behöver inte vara sådär lite lagom lögnaktig utan helt genomfalsk ner till benmärgen.

Det du helt missar i dina idealiserade scenarier är att en person som tycker det är ok att svika ljuga och manipulera inte är begränsad till bara otrohet, det gäller så så fall ALLT, för om den spärren saknas för otrohet så saknas den ju även för allt annat, behöver man inte respektera trohet så behöver man inte respektera något annat heller, och är det ok att vara otrogen bara du inte får reda på det ok att göra vad som helst bara du inte får reda på det, men det tar du helt bort i dina idealiserad scenarier och begränsar falskheten och gränslösheten till enbart vad du anser vara acceptabelt. Men i verkligheten så är det ju inte du som sätter gränsen för hur falsk och manipulativ din partner får vara, de sätts då av honom själv och till vilket utsträckning han själv vill.

Att folk tolkar ditt resonemang som att ni tillåter otrohet är ju inte så konstigt för det är ju faktiskt vad du i grunden säger, Det är lite som om polisen skulle säga att det är inte ok att köra i 140 på 50 vägar men om man gör det ändå så är det fullt acceptabelt, shit happens liksom...alla är olika, livet är komplicerat, ingen är ofelbar, etc, etc... en gräns som är valfri är ju ingen gräns alls.
    Jag förstår inte riktigt ditt resonemang här. Mitt perspektiv är väl inte så ovanligt för allvarligt vi vet inte om vi dör i morron, Än fast vi inte sätter oss i omedelbar fara så finns alltid risken där. Min mor kysste alltid min far innan han gick till jobbet. Helt enkelt just för att man vet inte vad som sker och han kommer kanske inte hem igen, sa hon.  Och han hade inget farligt jobb. Jag är uppväxt med att man måste ta hand om varandra just därför att man vet inte hur länge man får ha dem kvar.  

Om min bild är idealiserad så måste vi leva i ett idealsamhälle för ingen av dem jag känner, ingen i min släkt går omkring och räds för att bli sviken, eller målar upp katastrofscenarion om huruvida partnern är trogen eller ej, Nej de liksom jag tar det som självklart. 
    Det innebär inte att det inte händer. Men ingen av dem har vad jag kan se har gjort något mer drastiskt än besökt familjerådgivningen några gånger sen har allt varit som vanligt igen. Min syster tex vilken jag har väldigt god kontakt med, säger att hon tycker att de kommit närmare varandra nu efter att det där hände. De fick sig en tankeställare och hennes man har nästan slutat dricka alkohol. Det verkar onekligen vara så att alkohol ofta är med i spelet.

Naturligtvis har vi alla våra gränser, konstigt vore det annars. jag har många gränser men jag begränsar inte min man. Han begränsar inte mig heller just för att vi känner tillit till varandra.  Om det är att se otrohet som helt acceptabelt är absurt. Och att vi skulle ha attityden "shit happens" är helt felaktig. Men vi villkorar aldrig. Om du inte förstår skillnaden så kan jag inte göra något åt detta. 

Jag tycker att det verkar som om du och andra vill hitta drama i sådant som borde vara hanterbara händelser i livet. Troligen gäller detta också inom  andra områden. Vi är nog helt enkelt väldigt olika personligheter. 

Jag ser inte en eventuell otrohet automatiskt som ett svek eller bristande kärlek och omsorg. Sveket skulle i så fall komma om min man skulle vilja lämna mig, då skulle jag känna mig sviken, arg och allt som där tillhör. 

Därför undrar jag hur skulle du känna om din partner säger att han vill lämna dig?
    Vore det en större katastrof än en otrohet i fylla och villan? Eller är det lika illa?

Nu tackar jag för mig
  • Anonym (Majsan)
    Anonym (Jz) skrev 2023-09-28 22:01:49 följande:
    Din man är i så fall egentligen inte otrogen eftersom du godkänner det.
    Jag förstår inte vad du får det ifrån att jag godkänner otrohet?  Jag godkänner överhuvudtaget ingenting han gör. Min man godkänner ingenting jag gör, Vi tar båda ansvar för hur vi uppför oss mot varandra.

Att påstå att det inte är otrohet och man lyckas hantera detta och fortsätta tillsammans är väldigt naivt och vittnar om väldigt liten förståelse för hur relationer fungerar
Svar på tråden Varför vill ni veta om er partner varit otrogen