Anonym (därför) skrev 2023-09-20 15:10:20 följande:
Nja, jag skulle snarare vilja påstå att det du reagerar på är att andra inte sätter otrohet i DITT perspektiv eftersom DITT perspektiv är annorlunda än andras där du verkar tycka att din partner sviker, ljuger och manipulerar inte är full acceptabelt och andra tycker sånt är oacceptabelt.
Dessutom är ditt perspektiv väldigt idealiserad där du sätter ganska snäva gränser för din partners potentiella svek och bygger upp scenarier där din partner bara lite sådär lagom falsk, bara ljuger lite lagom, älskar och respekterar dig jättemycket ändå. Du skriver till exempel att "det vore värre om dun man ville lämna dig" ungenfär som att det är du så kan avgöra om han bara knullar andra av ren hobby eller knullar någon annan för att han är både kär och kåt i henne och har bara kvar dig av ren bekvämlighet.
Det märks ju väldigt tydligt att du saknar all slags erfarenhet av sånt och diskuterar ur ett principiellt, önsketänkande perspektiv. I verkligheten är inte otrohet riktigt sådär idealiserad så du målar upp det. I dina idealiserade scenarier så är det ju du som sätter gränserna för exakt hur falsk och lögnaktig din man får vara, men i verkligheten har du inte kontroll över någonting och din partner behöver inte vara sådär lite lagom lögnaktig utan helt genomfalsk ner till benmärgen.
Det du helt missar i dina idealiserade scenarier är att en person som tycker det är ok att svika ljuga och manipulera inte är begränsad till bara otrohet, det gäller så så fall ALLT, för om den spärren saknas för otrohet så saknas den ju även för allt annat, behöver man inte respektera trohet så behöver man inte respektera något annat heller, och är det ok att vara otrogen bara du inte får reda på det ok att göra vad som helst bara du inte får reda på det, men det tar du helt bort i dina idealiserad scenarier och begränsar falskheten och gränslösheten till enbart vad du anser vara acceptabelt. Men i verkligheten så är det ju inte du som sätter gränsen för hur falsk och manipulativ din partner får vara, de sätts då av honom själv och till vilket utsträckning han själv vill.
Att folk tolkar ditt resonemang som att ni tillåter otrohet är ju inte så konstigt för det är ju faktiskt vad du i grunden säger, Det är lite som om polisen skulle säga att det är inte ok att köra i 140 på 50 vägar men om man gör det ändå så är det fullt acceptabelt, shit happens liksom...alla är olika, livet är komplicerat, ingen är ofelbar, etc, etc... en gräns som är valfri är ju ingen gräns alls.
Jag förstår inte riktigt ditt resonemang här. Mitt perspektiv är väl inte så ovanligt för allvarligt vi vet inte om vi dör i morron, Än fast vi inte sätter oss i omedelbar fara så finns alltid risken där. Min mor kysste alltid min far innan han gick till jobbet. Helt enkelt just för att man vet inte vad som sker och han kommer kanske inte hem igen, sa hon. Och han hade inget farligt jobb. Jag är uppväxt med att man måste ta hand om varandra just därför att man vet inte hur länge man får ha dem kvar.
Om min bild är idealiserad så måste vi leva i ett idealsamhälle för ingen av dem jag känner, ingen i min släkt går omkring och räds för att bli sviken, eller målar upp katastrofscenarion om huruvida partnern är trogen eller ej, Nej de liksom jag tar det som självklart.
Det innebär inte att det inte händer. Men ingen av dem har vad jag kan se har gjort något mer drastiskt än besökt familjerådgivningen några gånger sen har allt varit som vanligt igen. Min syster tex vilken jag har väldigt god kontakt med, säger att hon tycker att de kommit närmare varandra nu efter att det där hände. De fick sig en tankeställare och hennes man har nästan slutat dricka alkohol. Det verkar onekligen vara så att alkohol ofta är med i spelet.
Naturligtvis har vi alla våra gränser, konstigt vore det annars. jag har många gränser men jag begränsar inte min man. Han begränsar inte mig heller just för att vi känner tillit till varandra. Om det är att se otrohet som helt acceptabelt är absurt. Och att vi skulle ha attityden "shit happens" är helt felaktig. Men vi villkorar aldrig. Om du inte förstår skillnaden så kan jag inte göra något åt detta.
Jag tycker att det verkar som om du och andra vill hitta drama i sådant som borde vara hanterbara händelser i livet. Troligen gäller detta också inom andra områden. Vi är nog helt enkelt väldigt olika personligheter.
Jag ser inte en eventuell otrohet automatiskt som ett svek eller bristande kärlek och omsorg. Sveket skulle i så fall komma om min man skulle vilja lämna mig, då skulle jag känna mig sviken, arg och allt som där tillhör.
Därför undrar jag hur skulle du känna om din partner säger att han vill lämna dig?
Vore det en större katastrof än en otrohet i fylla och villan? Eller är det lika illa?
Nu tackar jag för mig