• Kaede

Varför vill ni veta om er partner varit otrogen

Men TS. Du har aldrig funderat på att det inte är svart och vitt som i ditt resonemang. OM man känner sig helt trygg och lycklig och tillfreds. Då misstänker man inte otrohet. Varför skulle en trygg, lycklig och tillfreds person gå runt och fantisera om möjligheten att ens partner skulle kunna vara otrogen? Så i ditt scenario där du är nöjd. Och trygg och allt så känner just du att OM det är så att han skulle trampat snett så vill just du inte veta. Skillnaden är väl om du pga av hans beteende, eller kontakt från, låt oss säga, hans andra kvinna som han har familj med i tyskland, eller kontakt från hans älskarinna, eller säg en våldtäktsanklagelse osv blir medveten om att han knullat andra de senaste 15 åren. Kan du då låtsas att allt är bra? Så när du ställer frågan varför vill folk veta om otrohet Kanske svaret ligger i att folk som misstänker (inte längre känner sig trygga, har en gnagande känsla av att ngt är fel osv) vill ha svar på om vad de misstänker är sant. 

Att just du om du skulle misstänka något (pga ett faktiskt beteende) skulle välja att låtsas som ingenting är ju bara en gissning. Du tänker alltså att och tror  på riktigt  att det inte skulle påverka din respekt för din man eller din attraktion för honom eller din självkänsla om du insåg att du hade klamydia imorgon? Eller om det kom fram att han haft 200 horor på olika hotellrum de senaste åren. Du skulle bara le och vara glad och tänka att sådant händer? Du skulle inte fråga honom varför i helvete han smittat dig med klamydia? Inte ifrågasätta hans kvinnosyn osv? 

• Kaede

Fast de frågat ju eftersom de upplever saker som inte stämmer. Magkänslan säger ngt. De vill bolla sina tankar mot någon. Din fråga utgår fortfarande från svart och vitt. Typ om man har det perfekt, varför letar man då efter bevis på att ens man är otrogen? Men om man får för sig att ens man är otrogen är ju ngt antagligen inte okej. Eller sånär individen sjukligt svartsjuk men även det är ju en relation som inte är okej. 

Jag tror för övrigt att de allra flesta människor inte  plågar sig  med att fundera på om deras partner är otrogna eller ljuger eller mörkar om saker som ett söndagsnöje. De allra flesta som frågar sig de frågorna och vill hitta bevis eller bolla upplevelsen mot någon annan, har ett skav i sig och vill veta. 

Därför blir din frågeställning helt irrelevant i tex min värld. Varför undrar folk om deras man varit otrogen? Ja för att de misstänker något så klart! Varför finns det de som inte undrar alls? Ja för att de inte misstänker ngt såklart! Alternativt har gjort en deal kring det redan eller så! 

• Kaede

Jag funderar heller inte alls på om min man är otrogen. Tanken har aldrig tagit upp tid i min hjärna. Däremot förstår jag fullt ut att om man känner en underlig känsla är det ju självklart! 

Du funderar egentligen i ditt resonemang över att om han varit det vill du inte veta för allt är ju perfekt just nu. Men eftersom allt är perfekt så undrar du ju inte heller. Om jag börjar fundera på om min man gjort något så tillhör jag den typen av kvinna som vill veta. Men å andra sidan kan inte jag leka lycklig familj om jag känner att min man mörkar ngt för mig! Så därför är jag just nu helt obrydd eftersom jag just nu känner mig trygg och lycklig. Gör jag inte det så är jag inte heller obrydd. 

Svar på tråden Varför vill ni veta om er partner varit otrogen