Inlägg från: Anonym (Ursula) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ursula)

Varför vill ni veta om er partner varit otrogen

Anonym (Majsan) skrev 2023-09-17 12:40:59 följande:
     Men i vårt fall är ju min man borta stora delar av tiden.  Tänk om han skulle gå och oroa sig hela tiden om jag är trogen när han är borta?  Det skulle ju bara bli misstänksamhet från båda håll.

Det där med könssjukdom tror jag inte är någon större fara. Jag litar på att min man är så klok att han använder skydd. 

Men ärligt varför gå och misstänka varandra? Vari ligger lyckan med det?

Självklart kan/vill du inte oroa dig hela tiden för att din man är otrogen när han är på tjänsteresor. Hur skulle det se ut? Du kunde bli ett nervvrak med sömnsvårigheter, koncentrationssvårigheter och viktminskning för att nämna ett par symtom på oro och ångest. 

På det stora hela tycker jag det låter som din man och du har en sund och harmonisk relation. Var glad för det! Ni har ett starkt kapital av ömsesidigt förtroende. Långt ifrån alla har det förunnat kan jag intyga. Och det är ju inte endast din man som rör sig fritt på egen hand längre perioder. Samma gäller väl för dig när din man är bortrest? Vilken tur att du omvänt inte blir korsförhörd eller misstänkliggjord av din man gällande dina aktiviteter eller vilka du träffar under hans frånvaro. 

Min åsikt är Frihet med Ansvar är en bra devis för ett tryggt och stabilt parförhållande. 

Ändå, du öppnar din tråd av anledning! Alltså föreställer jag mig du har tänkt eller tänker i banor om tjänsteresorna inbjuder till otrohetsbeteenden för din mans del? Om dem vill du i så fall ingen vetskap ha? Du säger att du litar på att din man är så klok att han använder skydd om en situation med ett snedsteg uppstår. Alltså konfronterar du dig med det scenariot. Hur går dina tankar då? Är det okej? Har ni en tyst överenskommelse om ett öppet förhållande?

Nu vill jag verkligen inte späda på någon oro eller sätta griller i huvudet på någon. Men du kan knappast utgå ifrån att skydd ingår i en otrohetssituation. Där vi minst anar simmar de vildaste fiskar om det gränsöverskridande beteendet så pass långt gånget som en fullbordad otrohet är. 

• Anonym (Ursula)
    Tyra myra skrev 2023-09-17 15:20:47 följande:
    Jag tror inte på den totala ärligheten därför att den så gott som alltid kommer att såra den andre. Relationer bygger på att man inte sårar varandra och att man är ärlig om sina känslor

Om man odlar misstänksamheten kan man lika gärna lägga ner relationen tycker jag.  

Tror du då mer på Tomten än på Ärlighet i ett moget och vuxet parförhållande?

Självklart medför Ärlighet stundtals att någon eller båda parter kan komma såras. Den otrogne blir ofta ledsen och hamnar i gungning vid upptäckten om inte förr. Den bedragne krisar ihop när sveket uppdagas.

Är det då bättre att ingå i något med skygglapparna på? Köper visserligen det du säger om att relationsbygget mår bäst av hänsynstagande. I litet som stort, ja! Men frågor om trohet mot sin käresta och om grader av otrohet och vad som gäller för just dig/er är något som behöver göras upp om. Exempel. Om den ena går omkring och tror det är okej att hoppa i säng med kollegan efter after work behöver då inte den egna värderingen ventileras? Vill du leva och satsa på en kille som odlar egna parallella värderingar ni aldrig kommunicerat? Då kommer garanterat någon såras i framtiden på djupet. Blir en klart försvårad reaktion än om det mest basala bollats i ett tidigt skede. 

• Anonym (Ursula)
    Anonym (Majsan) skrev 2023-09-17 16:01:10 följande:
    Det är inget som behöver göras upp åtminstone inte om man är gift. Vi har ju lovat trohet redan, Vad som räknas som otrohet är nog jag och min man överens om. Det finns inga grader av otrohet.  Men att min man pussar svägerska på munnen när hon fyller år är inte otrohet. Det är inte otrohet att små flörta men vänner och bekanta vid en middag. Det är inte otrohet att onanera till eller utan porr.  Allt vad jag räknade upp är högst normala beteenden i en vuxen relation.

När jag talar om ärlighet så är det den absoluta ärligheten jag syftar på. Man behöver inte kläcka ur sig allt man tänker och tycker om man vet eller anar att partnern blir sårad.

Alla har vi hemligheter vi behåller för oss själva, sådant vår partner inte behöver veta. 

Nu blev det nog lite FEL i alla fall. Du svarade nämligen på min post till @Tyra Myra. Vilket du har all rätt att göra. Tror ändå det blir bäst med en sak åt gången, så ges oxå medlemmen jag besvarat direkt sin chans till respons. Mitt inlägg riktat specifikt till dig postar jag här på nytt. Ser fram emot dina synpunkter där:

Anonym (Ursula) skrev 2023-09-17 15:09:59 följande:

Självklart kan/vill du inte oroa dig hela tiden för att din man är otrogen när han är på tjänsteresor. Hur skulle det se ut? Du kunde bli ett nervvrak med sömnsvårigheter, koncentrationssvårigheter och viktminskning för att nämna ett par symtom på oro och ångest. 

På det stora hela tycker jag det låter som din man och du har en sund och harmonisk relation. Var glad för det! Ni har ett starkt kapital av ömsesidigt förtroende. Långt ifrån alla har det förunnat kan jag intyga. Och det är ju inte endast din man som rör sig fritt på egen hand längre perioder. Samma gäller väl för dig när din man är bortrest? Vilken tur att du omvänt inte blir korsförhörd eller misstänkliggjord av din man gällande dina aktiviteter eller vilka du träffar under hans frånvaro. 

Min åsikt är Frihet med Ansvar är en bra devis för ett tryggt och stabilt parförhållande. 

Ändå, du öppnar din tråd av anledning! Alltså föreställer jag mig du har tänkt eller tänker i banor om tjänsteresorna inbjuder till otrohetsbeteenden för din mans del? Om dem vill du i så fall ingen vetskap ha? Du säger att du litar på att din man är så klok att han använder skydd om en situation med ett snedsteg uppstår. Alltså konfronterar du dig med det scenariot. Hur går dina tankar då? Är det okej? Har ni en tyst överenskommelse om ett öppet förhållande?

Nu vill jag verkligen inte späda på någon oro eller sätta griller i huvudet på någon. Men du kan knappast utgå ifrån att skydd ingår i en otrohetssituation. Där vi minst anar simmar de vildaste fiskar om det gränsöverskridande beteendet så pass långt gånget som en fullbordad otrohet är. 

• Anonym (Ursula)
    Anonym (Falskt) skrev 2023-09-17 18:25:15 följande:

Fattar inte riktigt denna tråden🤔 om man har en misstanke, magkänsla att ens partner är otrogen då börjar man att fundera. Då känner man heller ingen tillit till sin partner, då är något fel. Då kanske man skapar en tråd här på FL där man berättar om sin situation och frågar andra om de tror att partnern möjligtvis kan vara otrogen.

Är man trygg i sin relation och litar på varandra då brukar de tankarna inte fara runt i ens huvud och man misstänker inget. Och skapar då ingen tråd  i frågan.

Jag fattar det som att ts är trygg i sin relation, hon och mannen litar på varandra. Men, sen kommer men. OM han skulle vara otrogen så vill ts inget veta? Och hon är säker på att han skyddar sig mot sjukdomar, barn mm. Då tror alltså ts att möjligheten finns att han är otrogen men vill då inget veta? Snurrigt. Fattar inte. Då tänker jag att man inte litar fullt ut om man resonerar så? Hur som helst så verkar de flesta vilja veta ifall ens partner är otrogen men självklart finns fler som ts. Blev snurrig text men går inte riktigt att greppa poängen i ts🤔

Japp, jag håller med dig! 

Väntar oxå jag på ett klargörande av TS hur frågan lyder. Egentligen?

• Anonym (Ursula)
    Anonym (Majsan) skrev 2023-09-17 21:22:11 följande:

Klargörande

Varför vill ni veta att er partner varit otrogen?

Begränsning; Tillfällig otrohet

Se över din skapade tråd genom att åtminstone ögna igenom de poster som direkt och indirekt berör din frågeställning. Tack! 

• Anonym (Ursula)
    Anonym (Realist) skrev 2023-09-17 22:28:33 följande:

Jag tror att de flesta fruar FATTAR, att är mannen utstationerad länge, som soldat eller officerare kanske, eller om han är sjöman, så kommer han antagligen att ha några tillfälliga förbindelser som inte betyder något. Eller gå till prostituerade. Män brukar inte kunna hålla sig så länge (om de är friska i kroppen).

Men man pratar inte om det, för det skulle bara förstöra relationen i onödan. Rent sexuella förbindelser långt borta i ett främmande land, med kvinnor han aldrig kommer att träffa igen, är ju inget hot mot förhållandet. En massa svartsjuka, misstänksamhet, långa förhör, tjat och gnäll, den lilla tid han är hemma hos familjen... kan däremot vara det. 

Fast det kan ju inte du bestämma ÅT TS, när hon uppenbarligen inte tycker så själv. 

Jasså? Betraktar du verkligen fenomenet otrohet med klarsynta och realistiska ögon nu?? Nej du, till att börja med. De flesta fruar utgår ej ifrån att mannen under en längre frånvaro som i en obestridlig naturlag iscensätter tillfälliga förbindelser med andra kvinnor och som du påstår inte betyder något. Annat än tömma o lite närhet med en främmande människas hud o kön. Alla män har inte samma psykologi eller rättesnören som du presenterar här. Alla kvinnor, som numera själva kan befinna sig i månaders utlandstjänst, tar sig ingen ny man/kille i varje hamn. Alla män fungerar inte gentemot kvinnan som du tänker och hävdar alla gör. Är du möjligen ett barn av Evert Taubes generation? Den mer överslätande äktenskapliga konstruktionen du ivrigt målar upp sågs nog mer med blida ögon eller t o m med ett accepterad av kvinnor i dåtid. Kvinnor med familj och barn gavs därtill sällan ett reellt val innan 1960-70 talet, mer än framhärda. Och det är den rätta modellen menar du? Vet inte om du äger kännedom om den djupa smärta framlidne TV programledaren Magnus Härenstam upplevde när en affär ledde till ett utomäktenskapligt barn. En prövning uppstod inom familjen till följd av konsekvensen. Frågor som dessa och som berör människans villkor och överlevnad mår inte bra av att rakt av förminskas. 

Hur kan du vilja påstå att de kvinnor mannen aldrig kommer att se igen, inget hot utgör mot förhållandet. Aldrig hört talas om tropiska och/eller sexuellt överförbara sjukdomar eller oönskade graviditeter? Det var/är ingen trevlig överraskning för äkta hustrun om hon som välkomstpresent av sin efterlängtade man ges livslånga årliga smärtsamma utbrott av genital herpes, klamydia som oupptäckt leder till infertilitet, gonorré eller HIV. Vad gäller oplanerade graviditeter är de ingen sällsynthet om mannen stationerad geografiskt långt bort, när kvinnan i sämre bemedlade utvecklingsländer vill/behöver av nöd optimera sin chans till ett drägligt liv. Snärja den vite mannen genom faderskapsbestämning med ett 21 årigt förpliktigande underhåll kan vara endaste utvägen. 

Om schismer, motsättningar och konflikter uppstår när hustrun upptäcker mannens månatliga insättningar, utan logisk förklaring, till Columbia eller till Tanzania är det högst förståeligt. Eller om kvinnan klagandes på gyn smärtor (om hon hållit på sig och av kärlek varit mannen trogen) besöker venereologen med en kraftig genital herpesinfektion och är i upprört känslomässigt läge, är det oxå något högst förståeligt.  Skulden till svartsjukan, de brutna förtroendena, och misstroendet som orsakades av mannen otrohet, ska förläggas där den hör hemma. Hos mannen i vårt exempel. Rollerna kan givetvis variera utifrån vem i parförhållandet, kvinnan eller mannen, som är den gränsöverskridande parten. 

• Anonym (Ursula)
    Core skrev 2023-09-18 10:38:04 följande:

På något sätt är TS inställning bra, för att det är större chans att man håller sig trogen om man har tillit från sin partner.

Frun säger att jag kan glömma att jag skulle få sticka från familjen med nån flamma bara för att jag fått ligga på sidan av, jag ska vara här och ta ansvar.

Tanken har aldrig slagit mig att vara med nån annan, jag tror att hade jag haft en svartsjuk partner hade risken varit större att man längtar efter något nytt.

Hon har min fulla tillit också, men däremot hade jag lämnat om hon var otrogen, på en sekund.

Exakt, förbjuden frukt smakar bäst! men om frukten ej förbjuden eller omgärdad av restriktioner, smakar den som allra bäst som en rutten fallfrukt med bismak. Den bittra smaken i munhålan stannar kvar ett bra tag. Accentueras när du ser djupt in i den ordinarie partners öga. För att nå kulmen när venereologen i sina provtagningar för in en tops i det allra heligaste. 

Svartsjuka är mkt begränsande när den praktiseras till fullo. Ja! Oftast är den den otrogne partner själv med agendor och sidorelationer över hela världen som är som mest eldigt svartsjuk och sjukligt kontrollerande. Hur kommer det sig mån tro? 

Har du tänkt igenom varför du själv lämnar frugan på en sekund till och med, om hon varit otrogen? Har frun i huset inte samma ansvar som du i att hålla familjeprojektet igång? Vill du verkligen göra dina barn så illa, som när du river upp himmel och jord för ett enstaka snedsteg från frugans sida på tjejresan till Cypern? Tänk om hon endast tittat lite för djupt i glaset under tjejmiddagen, och kyparen extremt och manipulativt förförisk? Endaste otroheten på 20 år? 

• Anonym (Ursula)
    Anonym (Jaha) skrev 2023-09-18 19:34:37 följande:

Jag tycker du låter som en 50 stals kvinna, eller en kvinna från svunna tider då det vara mer eller mindre accepterat och självklart att mannen hade lite vänsterprassel här och där. 

samtidigt dömer jag dig inte. Du har hittat till en insikt som du trivs med. Och jag håller med om att otrohet inte behöver vara det värsta som kan hända i en relation. 

undrar Dock om det är så att du tror att din man är/har varit otrogen, men inte bryr dig? 

Exakt min tanke! 
  • Anonym (Ursula)
    Anonym (Maria) skrev 2023-09-18 20:34:46 följande:

Tex att han ska använda kondom, annars är det OK att ligga med andra?

men menar du inte tvärtom nu? Att om frukten var förbjuden så blir det bismak som accentueras när man ser i ögonen

Hm, inte riktigt så. Otrohet är inte OK, men konsekvenserna ser annorlunda ut, insatsen är högre om vi säger så, om mannen eller kvinnan har oskyddat sex. Gränslösheten och ansvarslösheten ökar i trolösheten enligt min uppfattning. Ovälkomna överraskningar finns med i leken. Den otrogne mannen/kvinnan begår på nåt sätt en mer svekfull handling. 

Vad jag menade var att förbjuden frukt möjligen smakade bäst i stunden i en fiktiv upplevelse av att otroheten möjligen går partnern obemärkt förbi (utan upptäckt). Och när något är förbjudet blir allt samtidigt mer attraktivt i situationen som är förknippad med fara och osäkerhet. Så som uppläget är i just otrohet. I efterhand kan, särskilt när snedstegen på bordet, bismaken bli fadd. 

Om vi däremot är för säkra på vår partner som vi lever med förlorar vi lättare intresset. Frukten är s a s tillåten inom äktenskapets hägn. I min lilla jämförelse tänkte jag nog på den otrohet som inte är omgärdad av hindrande regler, mer som i öppna förhållanden. Den kan, om inte godkänd, ändå smaka som en rutten fallfrukt, och en sunkig känsla infinner sig när du tittar in i din partners ögon. Sveket blir kvar. 

• Anonym (Ursula)
    Core skrev 2023-09-18 20:20:43 följande:

Så är det verkligen. 

Jag förbjuder inte någon frukt, eller försöker kontrollera om något plockas från träd eller mark, men hon är starkare än mig så.

Jag skulle inte vilja leva med ett sådant svek, jag är överanalytisk och har närmre till mörkret än henne, det skulle vara att göra våld på mig själv att stanna i det scenariot.

Men hur vet du på riktigt om någon är starkare än så? Inga förbud, ingen kontroll platsar i en sund relation ja. Men räcker intuitionen alltid hela vägen?

Ja, jag förstår om du skulle må mindre gott, eller t o m göra våld på dig själv, som du säger, genom att stanna kvar efter en upptäckt otrohet. Om man är en reflekterande människa eller analytiskt lagd, som du nämner att du är, blir efterdyningarna klart tuffare. 

• Anonym (Ursula)
    Anonym (Maria) skrev 2023-09-20 13:19:21 följande:
    Men i öppna förhållanden är det väl inte otrohet? Då har man ju kommit överens om att träffa andra eller?
    Ja, jag förstår storligen om du undrar. Är ju rätt luddig i min analogi. Vad jag här menade var något alla inte känner till. I ett så kallat öppet förhållande finns i regel en gemensam överenskommelse. Om hur öppenheten får/ska praktiseras utan skapa skada för paret. Mer berika. Men om en av parterna går överstyr blir den normalt tillåtna frukten (i öppet) i deras konstruktion genast förbjuden. Den otrogne anser faran och spänningen nervkittlande och därmed svår att motstå. Fast den normalt funtade personen med samvetsbetänkligheter upplever ändå priset på förbjudna frukten är kännbart. 
Svar på tråden Varför vill ni veta om er partner varit otrogen