Anonym (därför) skrev 2023-09-19 12:45:51 följande:
Hur lyckas du få verklighetsflykt till "bra"?
Och är inte att påstå att om man litar på sin partner så är det större chans att personen är trogen ett sätt att lägga skulden för den enes falskhet och egoism på sin partner?
Du menar väl inte på allvar att du tror att folk springer runt och knullar andra vara för att deras partner är kroniskt svartsjuk?
På vilket sätt menar du att det spelar någon som helst roll om du litar på eller inte litar på en person som redan från början är falsk och egoistisk?
Bara för att din fru är ok med att du knullar runt bara du tar ditt ansvar hemma betyder väl inte det att det är det som håller dina brallor från att åka ner. Att se till att behålla brallorna på är DITT ansvar som du borde kunna hålla oavsett om din fru tycker det är ok att du knullar andra eller ej.
Din inställning till trohet känns väldigt bekväm, dvs du verkar lägga ansvaret för hur du sköter dig på andra istället för dig själv. Det spelar ingen roll hur andra beter sig, vill du inte vara otrogen så kommer du inte vara det oavsett och väljer du att vara det så är det till 100% ditt eget val, inte andras och därmed också till 100% ditt ansvar inte andras.
Jag lägger inte ansvaret på någon annan än mig själv. Jag säger att människor tenderar längta efter något annat om de blir kvävda.
Jag säger heller inte att jag har tillstånd att knulla runt, men jag ser att du har lite svårt att läsa mellan raderna. Ansvaret ligger helt på mig att vara trogen, samma sekund som svartsjuka entrar förhållandet tar partnern över en del av det ansvaret, att kontrollera den andra.
Så svartsjuka är kontraproduktivt, det är egentligen det du behöver veta om du undrar vad andemeningen i mitt inlägg var.