Anonym (Ursula) skrev 2023-09-19 22:55:23 följande:
Hm, inte riktigt så. Otrohet är inte OK, men konsekvenserna ser annorlunda ut, insatsen är högre om vi säger så, om mannen eller kvinnan har oskyddat sex. Gränslösheten och ansvarslösheten ökar i trolösheten enligt min uppfattning. Ovälkomna överraskningar finns med i leken. Den otrogne mannen/kvinnan begår på nåt sätt en mer svekfull handling.
Vad jag menade var att förbjuden frukt möjligen smakade bäst i stunden i en fiktiv upplevelse av att otroheten möjligen går partnern obemärkt förbi (utan upptäckt). Och när något är förbjudet blir allt samtidigt mer attraktivt i situationen som är förknippad med fara och osäkerhet. Så som uppläget är i just otrohet. I efterhand kan, särskilt när snedstegen på bordet, bismaken bli fadd.
Om vi däremot är för säkra på vår partner som vi lever med förlorar vi lättare intresset. Frukten är s a s tillåten inom äktenskapets hägn. I min lilla jämförelse tänkte jag nog på den otrohet som inte är omgärdad av hindrande regler, mer som i öppna förhållanden. Den kan, om inte godkänd, ändå smaka som en rutten fallfrukt, och en sunkig känsla infinner sig när du tittar in i din partners ögon. Sveket blir kvar.
Men i öppna förhållanden är det väl inte otrohet? Då har man ju kommit överens om att träffa andra eller?