Anonym (Majsan) skrev 2023-09-20 16:22:33 följande:
Jag förstår inte riktigt ditt resonemang här. Mitt perspektiv är väl inte så ovanligt för allvarligt vi vet inte om vi dör i morron, Än fast vi inte sätter oss i omedelbar fara så finns alltid risken där. Min mor kysste alltid min far innan han gick till jobbet. Helt enkelt just för att man vet inte vad som sker och han kommer kanske inte hem igen, sa hon. Och han hade inget farligt jobb. Jag är uppväxt med att man måste ta hand om varandra just därför att man vet inte hur länge man får ha dem kvar.
Om min bild är idealiserad så måste vi leva i ett idealsamhälle för ingen av dem jag känner, ingen i min släkt går omkring och räds för att bli sviken, eller målar upp katastrofscenarion om huruvida partnern är trogen eller ej, Nej de liksom jag tar det som självklart.
Det innebär inte att det inte händer. Men ingen av dem har vad jag kan se har gjort något mer drastiskt än besökt familjerådgivningen några gånger sen har allt varit som vanligt igen. Min syster tex vilken jag har väldigt god kontakt med, säger att hon tycker att de kommit närmare varandra nu efter att det där hände. De fick sig en tankeställare och hennes man har nästan slutat dricka alkohol. Det verkar onekligen vara så att alkohol ofta är med i spelet.
Naturligtvis har vi alla våra gränser, konstigt vore det annars. jag har många gränser men jag begränsar inte min man. Han begränsar inte mig heller just för att vi känner tillit till varandra. Om det är att se otrohet som helt acceptabelt är absurt. Och att vi skulle ha attityden "shit happens" är helt felaktig. Men vi villkorar aldrig. Om du inte förstår skillnaden så kan jag inte göra något åt detta.
Jag tycker att det verkar som om du och andra vill hitta drama i sådant som borde vara hanterbara händelser i livet. Troligen gäller detta också inom andra områden. Vi är nog helt enkelt väldigt olika personligheter.
Jag ser inte en eventuell otrohet automatiskt som ett svek eller bristande kärlek och omsorg. Sveket skulle i så fall komma om min man skulle vilja lämna mig, då skulle jag känna mig sviken, arg och allt som där tillhör.
Därför undrar jag hur skulle du känna om din partner säger att han vill lämna dig?
Vore det en större katastrof än en otrohet i fylla och villan? Eller är det lika illa?
Nu tackar jag för mig
Det handlar fortfarande OBS!!! OBS!! fortfarande inte om rädsla, det handlar om att man inte vill leva med en lögnare för en person som ljuger om sånt är kapabel att ljuga om vad som helst, det handlar i grunden om förtroende.
Exakt vad får dig att tro att en person som inte respekterar era gränser kring trohet kommer respektera någon annan gräns öht? Exakt vad får dig att tro att en person som inte är ärlig kring trohet kommer vara ärlig i allt annat?
Och ska vi prata om rädsla så borde du snarare fundera lite över din egen rädsla över att skiljas att du tydligen är beredd att acceptera att din partner ljuger för dig och manipulerar dig bara ni slipper skilja er, där kan man ju verkligen prata om rädsla.
Och ja dina scenarier är väldigt idealiserade för du utgår ju ifrån att det är ok men bara under vissa premisser, men frånser helt och hållet ifrån att i verkligheten så sätter ju inte du premisserna för hans otrohet, det gör han själv. Det är inte du som avgör om han bara knullar andra som hobby, eller om han gör det för att han älskar dem mer än dig och bara har dig kvar av bekvämlighet, det avgöra i så fall han, och eftersom du sagt att det är ok att ljuga, så är det ju ok under ALLA premisser inte bara dem du tagit med i dina idealiserade scenarier.
Dina argument är väldigt irrationella eftersom de bygger på att en person som bevisligen inte är ärlig kommer vara lite ärlig ändå i andra sammanhang, på att en person som inte respekterar gränser ändå kommer respektera vissa gränser ändå.