• Anonym (Sofie)

Gifta sig en fördel juridiskt?

Huruvida äktenskap är en fördel, beror ju helt på paret. För mig och min man var det en juridisk fördel att gifta oss, men det behöver det inte vara för er. 

Prata igenom vad ni vill ska hända vid t.ex. dödsfall, skilsmässa men också om någon av er blir väldigt sjuk. Vem vill du ska ta beslut åt dig om du t.ex. hamnar i en koma? Vem vill du ska vara din juridiskt närmast anhörig?

• Anonym (Sofie)
    Anonym (P) skrev 2023-09-18 16:54:39 följande:
    Det är just det jag menar, jag förstår nog inte hur det kan bli en fördel för båda? Hur var det en fördel för er?

Men allt det du räknar upp behöver man väl inte äktenskap till? De delarna kan man väl lösa ändå?
    Jag och min man bor utomlands. Innan vi gifte oss var våra föräldrar våra närmast anhöriga enligt juridiken. Skulle nåt ha hänt oss, hade det liksom varit upp till våra gamla föräldrar, som inte ens bor i samma land som oss, att ta alla beslut. Vi planerar också att skaffa barn och då vill vi vara EN juridisk enhet. Vi vill också ärva varandra.

Allt går ju inte att lösa på samma sätt som med äktenskap, och VILL man ha det som om man är gift är det oftare enklare och billigare att gifta sig än att hålla på med avtal och testamenten. 
  • Anonym (Sofie)
    BuoBä skrev 2023-09-18 17:41:25 följande:
    Har man inga, eller bara gemensamma barn är det så. Med särkullbarn blir allt mer komplicerat och det är mer att tänka på för att få det som man vill ha det. Då är inte alltid det smartaste att gifta sig.
    Ja, det var bokstavligen bland det första jag sa? TS frågade varför JAG gifte mig. Det här var bara mina (och min mans) anledningar. 
Svar på tråden Gifta sig en fördel juridiskt?