Gifta sig en fördel juridiskt?
Anonym (P) skrev 2023-09-18 15:19:14 följande:
Men då ärver jag ju inte min man utan hans barn ärver honom medan jag ärver min egen del, 50 %Dom skrev så att barnen till den som gick bort först enbart då skulle få sin laglott dvs hälften av arvet och få resten när den andra gick bort. Just för att ingen skulle behöva sälja bostad osv.
Nu var dom jämngamla och det var 3 år mellan dom gick bort.
Min pappa gick bort först och då fick mina halvsyskon hälften av sitt arv, när mamma gick bort fick dom resterande och min mammas barn hela ditt men dom skulle alltså ha fått hälften först om det varit tvärtom. Jag fick ju vänta tills bägge var borta.
Ni kan skriva testamente att hans barn ska få sin laglott dvs hälften när han går bort och sen resten när du går bort.
Det kan vara bra om man tex inte kan köpa ut barnen ifrån bostad osv.
Nu klarade arvet av laglotten andra pengar än bostad hade det varit hela hade kan min mamma varit tvungen att sälja för att mina syskon skulle få hela arvet på en gång likadant om mamma hade gått bort först och pappa bott kvar själv.
Nu hade i och för sig alla mina syskon bestämt innan tillsamman att ingen av föräldrarna skulle behöva flytta men man det kan ju var olika.