• Agda90

Barn med mjölkproteinallergi - växte det bort?

Anonym (....) skrev 2023-09-18 11:53:22 följande:

Vanligare att det är laktos ditt barn reagerar på. 

Vilket som, är man allergisk mot mjölprotein eller laktos så växer det inte bort. 

Det finns laktos i bröstmjölk... Så om barnet inte tåler laktos då tåler det inte bröstmjölken. Det är extremt ovanligt. Alltså sjukt extremt ovanligt. 

• Agda90

Min son var nog lika gammal som ditt barn när vi upptäckte att något inte stod rätt till. Han hade enorma magsmärtor och bajsade grönt skum. Fick byta 15 sådana blöjor om dagen - MINST!
    Jag ringde till barnmottagningen direkt (inte BVC) och fick av sköterskan per telefon veta att det mest troligt var mjölk som min son reagerade på. Jag uteslöt mjölkprotein ur min kost då jag ammade och fick sedan komma till barnmottagningen med honom för kontroll.,

Idag är sonen 12 år och har tyvärr inte växt bort från sin allergi. Men han tåler get- och fårmjölk samt buffelmjölk. Det mjölkproteinet skiljer sig från komjölken som vi har i Sverige. Den kunskapen var inget jag fick lära mig av allergiläkaren eller dietisten. Det har vi hittat på vägen själv så jag råder ingen till att börja med det förrän man har koll på vad allergin verkligen är och är stensäker på vad man sysslar med 

• Agda90
    Anonym (Ts) skrev 2023-09-18 12:06:09 följande:

Låter bra om 95% växer ifrån det iaf. 

Hur vet man om det är just komjölk bebis reagerar på. Helammar just nu men har förstått att det kan vara att jag äter mjölk som bebis reagersr på.

Om du tar bort komjölk och förbättringen inte blir markant kan du testa att ta bort soja. Sojaproteinet är väldigt likt mjölkproteinet. 

Mina två barn har INTE växt ifrån sin mjökproteinallerig. Så det är väldigt individuellt hur det blir. 
Svar på tråden Barn med mjölkproteinallergi - växte det bort?