• Anonym (Anonym)

Mamman bjuder 2/3 syskon till Thailand

Fick veta nyligen att min mans mamma har bokat en resa ihop med sina andra två barn och deras barn i vinter. 

Mannen reagerade bara med "vad kul" 

Är det bara jag som tycker att det är lite konstigt att göra så utan att fråga min man? Visst att dom har något närmre relation än vad min man har med mamman , men ändå. Dom är inte osams eller nåt. 

Sen kan jag tycka att det är lite fel att slänga ut en 30-40.000 eller vad kalaset går på, till enbart 2/3 barn. 

Jag kan inte diskutera det med mannen för han bryr sig inte alls. Och jag vet att "i sann familjelivsanda" kommer folk här att kalla mig avundsjuk och om sambon är okej med det är det bara jag som har problem ...men är det NÅN som håller med om att det är dåligt? Barnen/hans syskon har ingen dålig ekonomi. Snarare tvärtom. Bättre än oss. 

• Svar på tråden Mamman bjuder 2/3 syskon till Thailand
  • Anonym (resa)

Väldigt märkligt! Vad är skillnaden på deras relation till mamman? Är de yngre eller vad? Har de ingen respektive eller barn? 

• Anonym (r)

Din man bryr sig inte och då är det svaret. Hade han velat åka på en troligtvis barnanpassad resa med sina syskon och inte ens fått erbjudan om att följa med är det en sak. Bjuder mina föräldrar mitt syskon på något som jag inte vill göra är det mitt problem om jag tycker det blir orättvist.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (resa) skrev 2023-09-18 12:31:47 följande:

Väldigt märkligt! Vad är skillnaden på deras relation till mamman? Är de yngre eller vad? Har de ingen respektive eller barn? 

Tack då var jag inte ensam om det. Alla har en respektive men dom skulle inte följa med, utan bara syskonen och deras småbarn. 

skillnaden är ingenting direkt mer än att dom nog umgås något mer. Skulle inte kalla hans kontakt med mamman dålig heller. Dom bor alla nära och ses några ggr per månad. 

frågade faktiskt sambon i går om det kan vara mig hon inte gillar. Jag har aldrig känt det men man vet ju aldrig. 

han trodde verkligen inte det. 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (r) skrev 2023-09-18 12:34:32 följande:

Din man bryr sig inte och då är det svaret. Hade han velat åka på en troligtvis barnanpassad resa med sina syskon och inte ens fått erbjudan om att följa med är det en sak. Bjuder mina föräldrar mitt syskon på något som jag inte vill göra är det mitt problem om jag tycker det blir orättvist.

Han fick veta det EFTER att resan var bokad. Hon kunde ju knappast veta att han inte ville. Och vad spelar det för roll om resan är barnanpassad. Inget alls. 

• Anonym (U)

Spontant tycker jag det är konstigt. Men när din man reagerade som han gjorde hade jag lagt ner alla spekulationer.  Mamman kanske visste hur din man inte skulle bry sig utan önska alla en rolig resa.

• Anonym (r)
    Anonym (Anonym) skrev 2023-09-18 12:38:24 följande:

Han fick veta det EFTER att resan var bokad. Hon kunde ju knappast veta att han inte ville. Och vad spelar det för roll om resan är barnanpassad. Inget alls. 

Jaha men din man bryr sig ändå inte? Du tror inte hans mamma har lite koll?

Alla vill inte åka ihop med enbart syskon och barn med fokus på just...barn. Självklart spelar det roll.

• Anonym (resa)
    Anonym (Anonym) skrev 2023-09-18 12:37:05 följande:

Tack då var jag inte ensam om det. Alla har en respektive men dom skulle inte följa med, utan bara syskonen och deras småbarn. 

skillnaden är ingenting direkt mer än att dom nog umgås något mer. Skulle inte kalla hans kontakt med mamman dålig heller. Dom bor alla nära och ses några ggr per månad. 

frågade faktiskt sambon i går om det kan vara mig hon inte gillar. Jag har aldrig känt det men man vet ju aldrig. 

han trodde verkligen inte det. 

Nämen då tycker jag det är konstigt. Hon borde i alla fall ha frågat. 

Det handlar nog inte om dig eftersom inga andra respektive skulle följa med heller. 
  • Anonym (111)

Det finns olika skäl i alla familjer. Det är inte din familj så därför förstår du inte. 
    Om din man inte bryr sig och det inte försämrar hans relation med dem som ska åka, så är det väl helt ok.

Om mina föräldrar skulle bjuda med någon av oss vuxna barn + familjer men inte de andra (vi är 4 syskon) så skulle ingen av oss bli ledsna eller tycka det vore konstigt. Vi skulle reagera som din man: "vad kul", jag är helt säker på det. 

• Anonym (ja)

lite märkligt låter det men samtidigt vet man ju inte hur folk tänker och agerar. det år olika.

mest reagerar jag på det utifrån mammans perspektiv. Vill hon inte att alla ska vara med och umgås? Det är något av det viktigaste för mig om vi ska fira eller göra något.

Visst, ibland är det nåt syskon eller barn som inte kan av olika anledningar. Det blir oftast trevligt ändå men en viss saknad om någon fattas.

Så, rättvisefrågan är inte så viktig som jag ser det men frågan om hon faktiskt inte ville att alla skulle vara med? Låter som det finns en hund begraven nånstans

• Anonym (Y)

Jättemärkligt, men det är inte din morsa så det är bara att släppa det.

Svar på tråden Mamman bjuder 2/3 syskon till Thailand