Inlägg från: Anonym (jag) |Visa alla inlägg
  • Anonym (jag)

Min man förstör allt med sin kommunikationsbrist

Har varit i en sån relation med en kvinna som verkar trott på tankeläsning och kan säga att det ALDRIG kommer förändras, jag spenderade dumt nog åratal med att försök förklara för personen hur man kommunicerar, hon höll med och två sekunder senare gjorde hon likadant.

Enkla saker krävde 14 följdfrågor för att få klarhet i, tex, kan du skicka ner min den dära gjejen...ok, vad betyder grej?.. min laddare... ok var ligger den? Däruppe.. ok, det finns många rum däruppe, kan du vara mer specifik? I sovrumet, ok... ser ingen laddare här... i lådan... ok, vilken låda?... den till höger..osv, osv... och så var det med varenda jävla grej.

När jag skulle hjälpa henne med en fråga så förklarade hon typ halva frågan, och så var cirkusen igång, ok, kan du läsa upp HELA frågan?

Konstanta missförstånd i allt för att hon ständigt missade att lägga fram hela bilden och alla skulle bara fatta på nåt magiskt sätt.

Tro mig det går inte att förändra sånt beteende, dessa människor är nog födda så, du får helt enkelt välja att acceptera det eller lämna. Jag valde att lämna, det vart alldeles för jobbigt.

• Anonym (jag)
    Anonym (Mannen) skrev 2023-09-20 10:34:08 följande:

Precis som när man själv planerar saker som måste göras så kan det vara bra att skriva ned vad som ska göras så tydligt att alla förstår.

Ha som rutin att göra punktlistor som ni sätter på kylskåpet, har i er mobilkalender eller vad som ni nu tycker är smidigast.

Det viktigaste är att man får rutin på att använda ett visst system. Annars är det en risk att man inte tittar i det och då missar vad som ska göras. 

Det spelar nog ingen roll vilka rutiner och system man använder, det är som sagt ett omedvetet beteende, de fattar ju syftet och nyttan med systemen och kommer hålla med dig om det men sen gör det det motsatta ändå.
  • Anonym (jag)
    Kaede skrev 2023-09-28 09:48:05 följande:
    Kanske har att göra med att kvinnor som grupp till största del är heterosexuella och därmed har relationer till män och därmed finner just den heterosexuella gruppen män som mindre duktiga på att kommunicera. Det är fortfarande ett problem på gruppnivå isf. Däremot behöver det inte diskuteras i ta tråd som handlar om just hennes man och hennes situation. Vad ska hon göra med infon att kvinnor som tycker män är dåliga på att kommunicera? dessutom stött med argumentet att kvinnor som grupp ser män som grupp som nästan efterblivna i den aspekten. Dina ord. Det kanske hon inte ens anser. Men hon känner att hennes man är kass på att kommunicera. Så det där kvinnor är och män är är helt irrelevant i den här tråden. Bara tröttsamt att någon än en gång lyfte den aspekten istället för att prata om sakfrågan. 
    Nja, men om vissa personer i en diskussion som inte handlar om kön nu börjar rapa ur sig grova sexistiska generaliseringar så är det ju inte mer än rätt att de då ifrågasätts för det är ju i så fall lika OT som att ifrågasätta dem.

Och då blir det ju lite lustigt varför du väljer att lägga all fokus på de som ifrågasätter sexism och generaliseringar men ingen fokus alls på de som uttrycker sig sexistiskt och generaliserande om män? Man skulle ju nästan kunna tro att du tycker sån är ok, eller?
Svar på tråden Min man förstör allt med sin kommunikationsbrist