• Anonym (Ssk-an)

Någon som nyligen läst till distriktssköterska?

Jag är anonym då jag har flera kollegor här inne o de vet ej om än jag har sökt utbildning!

ni som läst till distriktssköterska hur ofta var ni på plats i skolan? Jag har sökt en skola som ligger 10 mil bort o vet ej om det är gångbart då jag har små barn! När jag tog kontakt med skolan så svarade de lite flummigt att det är lite olika! Dvs så skulle jag veta om man alltid är på plats 5 dagar i veckan? Min andra fråga Är hur mkt jobbade ni extra under tiden?

• Svar på tråden Någon som nyligen läst till distriktssköterska?
  • Anonym (Ssk-an)

Testar att flytta upp?.

• Mantrasina

Det är väldigt olika på olika skolor har jag förstått det som. Jag har inte själv läst dsk-utbildningen, utan en annan spec.ssk-utb (två år på 50%), och jobbade då 50%, pluggade resten. Hade kursare som jobbade upp till heltid, men de tyckte inte att det var en bra idé om de hade kunnat välja att jobba mindre (men ekonomi etc..). Vi hade förvisso ingen påplatsundervisning, men vi behövde definitivt lägga 20 timmar per vecka och hade väldigt mycket krävande uppgifter under hela perioden, med mycket grupparbeten som vi behövde komma överens om hur vi skulle lägga upp. Jag har pluggat mycket på universitet, och har aldrig behövt 40timmarsveckor för heltidsstudier ens när det varit som mest intensivt, så för mig var det oväntat krävande nu. 

Ska du läsa på heltid? De måste ju veta hur mycket som är tidsförlagt i alla fall, dvs föreläsningar, seminarium och andra schemalagda aktiviteter. Och är det en påplatsutbildning så blir ju det nån sorts minimum. 

Lycka till med studierna!

• Anonym (Ssk-an)
    Mantrasina skrev 2023-09-19 15:20:10 följande:

Det är väldigt olika på olika skolor har jag förstått det som. Jag har inte själv läst dsk-utbildningen, utan en annan spec.ssk-utb (två år på 50%), och jobbade då 50%, pluggade resten. Hade kursare som jobbade upp till heltid, men de tyckte inte att det var en bra idé om de hade kunnat välja att jobba mindre (men ekonomi etc..). Vi hade förvisso ingen påplatsundervisning, men vi behövde definitivt lägga 20 timmar per vecka och hade väldigt mycket krävande uppgifter under hela perioden, med mycket grupparbeten som vi behövde komma överens om hur vi skulle lägga upp. Jag har pluggat mycket på universitet, och har aldrig behövt 40timmarsveckor för heltidsstudier ens när det varit som mest intensivt, så för mig var det oväntat krävande nu. 

Ska du läsa på heltid? De måste ju veta hur mycket som är tidsförlagt i alla fall, dvs föreläsningar, seminarium och andra schemalagda aktiviteter. Och är det en påplatsutbildning så blir ju det nån sorts minimum. 

Lycka till med studierna!

Tack snälla för ditt svar! Ja det är heltidsstudier jag tänkt göra! Hoppas jag kan få svar framöver från skolan för jag håller med dig! Det borde finnas något mått mellan pekfingret o långfingret på hur mkt man är på plats!
  • EpicF
    Anonym (Ssk-an) skrev 2023-09-19 16:32:04 följande:
    Tack snälla för ditt svar! Ja det är heltidsstudier jag tänkt göra! Hoppas jag kan få svar framöver från skolan för jag håller med dig! Det borde finnas något mått mellan pekfingret o långfingret på hur mkt man är på plats!
    Om det är heltidsstudier på campus så brukar man i regel ha föreläsningar dagligen och bör då bara på plata. Men de allra flesta föreläsningarna är icke-obligatoriska. 
  • EpicF
    Om det är heltidsstudier på campus så brukar man i regel ha föreläsningar dagligen och bör då bara på plata. Men de allra flesta föreläsningarna är icke-obligatoriska. 
  • EpicF
  • Anonym (S)
    Kolla om du kan hitta något schema från föregående termin/år. Det kan varioera en del mellan olika kurser.

Om det inte är en distansutbildning och heltid bör du nog räkna med att vara på plats flera dagar i veckan. Till och från långa dagar.

En bra tumregel är att räkna med 40 timmar aktiva studier per vecka. Alltså utöver resor.. Periodvis, inför tentor och inlämningar mera.

Har du barn och inte bra avlastning lär det inte finnas tid för jobb.
Svar på tråden Någon som nyligen läst till distriktssköterska?