Inlägg från: Anonym (Kr) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kr)

Kronofogden

Anonym (Fråga) skrev 2023-09-19 21:24:23 följande:

Så om du har ett lån hos ett företag Och betalar in minsta betalning varje månad så kan de ändå skicka dig till kronofogden? 

vad är den här årliga summan ni pratar om som man betalar av efter 1 år  

Vem som helst kan när som helst skcika in en fodran och säga att någon inte betalt till KFM, du hittar en blanketten på nätet. Kostar ca 500 kr.

Får man ett sånt brev räcker det att säga "bestrider" till kfm så händer inget om inte den som skickar in ansökan tar det till domstol. Sen får domstolen avgöra om fodran är korrekt eller inte. Är den inte det får den som skickar in stå för alla kostnader.

En bank kan däremot inte hur som helst säga upp ett lån och kräva tillbaka alla pengarna. När det får ske står i låneavtalet. Vanligt om man t ex inte betalar ränta och amorteringar enl avtal.
  • Anonym (Kr)
    Anonym (Paniken) skrev 2023-09-19 19:12:58 följande:
    Kronofogden

Har panik just nu. Har alltid varit ensamstående förälder med inte någon superlön. Haft dålig koll på mina pengar tidigare. Jag tog därför ett privatlån för att samla ihop lånen. Nu har jag tydligen missat en betalning. Banken har skickat till kronofogden. Fick från Kivra nu. 

Har tidigare försökt att komma åt mitt konto för att betala lite mer vid bättre perioder. Har inget bankkonto och har därför inte kunnat komma åt Kontot. 

Vad kan jag göra nu? Kan jag ringa banken och be dem dra tillbaka fordran? vågar inte kolla på kravet. Tänk om de kräver tillbaka hela lånet? Har aldrig missat någon faktura från dem då jag har haft på autogiro. Men uppenbart missade jag nu.

Hur går jag tillväga nu? 

Så du har inte betalt lån enligt avtal? Ja, då kan banken gå till kfm och troligvis säga upp lånet.

Du bör omedlebart kontakta banken och säga att du kan betala in det du är skyldig idag och med det hoppas att du får ha kvar lånet och slipper kfm.

Kontakta banken och se till att du kan betala!
  • Anonym (Kr)
    Anonym (Paniken) skrev 2023-09-20 09:04:53 följande:
    Ja, det kanske man gör med en god ekonomi och tillgång till bankens konto där privatlånet är. Jag har inte möjlighet att lägga 4400kr/månad exkl ränta.
    Har du pratat med banken?
  • Anonym (Kr)
    Anonym (Paniken) skrev 2023-09-20 10:43:06 följande:

Ringt banken som inte vill ta tillbaka ärendet hos kronofogden. Jag säger att jag kan lösa in hela lånet hos dem direkt men det säger dem inte går.

Inte mycket att göra då  med banken.

Ta kontakt med kfm om hur du ska betala.
  • Anonym (Kr)
    Anonym (Paniken) skrev 2023-09-20 13:40:04 följande:

Finns det inget sätt att få banken att gå med på att ta tillbaka skulden från kronofogde? Kan jag säga att jag upptäckte brevet från banken och har betalat in allt till dem och att de därför ska tillbaka skulden hos kronofogden? Jag ska betala på fredag.

Skulle du kunna lösa hela lånet idag?
  • Anonym (Kr)
    Anonym (Paniken) skrev 2023-09-20 14:08:12 följande:

Ringt banken och bett dem dra tillbaka ärendet från kronofogde. Pratade med en dam som sa nej, men hon var inte den som hade hand om ärendet egentligen så jag skulle ringa till  inkassoavdelningen på banken. 

Men kan jag säga att jag betalar allt imorgon mot att de drar tillbaka från kronofogden eller kanske ringa imorgon och säga att jag precis redan betalat allt?

Ring inkassoavdlening och fråga

Säger banken att du ska ringa inkassoavdelningen så ring till inkassoavdelningen

Oavsett vad folk säger kommer inget hända om du inte gör något, öppna kuverten, ringa banken, ringa kfm, gör som de säger!

• Anonym (Kr)

Hur har du fått loss 50 000 kr plötsligt?

Svar på tråden Kronofogden