Inlägg från: Anonym (Stämmer) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Stämmer)

Kronofogden

Anonym (r) skrev 2023-09-19 20:30:50 följande:

Du kommer inte åt kontot men du har inget konto i den banken utan ett lån, som är på autogiro men du glömde betala? Förvirrad

Jag har haft enbart lån hos en bank och då har man varken  konto eller bankdosa. Lånet betalades via autogiro från min huvudbank där jag hade mina konton och lönen gick in. Det var bökigt eftersom jag måste ringa till "lånenanken" om jag ville kolla hur mycket som var kvar. Då identifierade jag mig med bank-id. 
  • Anonym (Stämmer)
    Anonym (r) skrev 2023-09-19 20:53:23 följande:
    Den biten var jag inte fundersam över. Mer över att TS säger sig missat en räkning som ska gå på autogiro?
    Ja då skulle jag inte kalla dem missad utan det låter mer som att det saknades pengar på kontot. Ett autogiro är ju väntat och regelbundet. 
  • Anonym (Stämmer)
    Anonym (Paniken) skrev 2023-09-20 09:45:38 följande:

Har tidigare försökt logga in med BankID på banken som skickat skulden vidare men då har det kommit upp att jag inte har något konto hos dem. Det är en av de stora bankerna.

Det stämmer ju och du  måste ringa dem. Jag har haft samma hos SE-banken, jag var lånekund och inte kontokund. 
  • Anonym (Stämmer)
    Anonym (Budget och skuldrådgivare) skrev 2023-09-20 09:22:49 följande:
    Vilken bank/låneinstitut är det? De flesta seriösa brukar ha tjänsten Mina Sidor där du kan logga in med bank-id och se din skuld, betalningar och ev kommunikation.
    Inte till exempel SE-banken. Det var krångligt och kändes lite gammaldags. Men de var alltid trevliga när jag ringde för att kolla hur mycket som var kvar på mitt lån. 
    Eftersom jag endast hade lån där fanns inget konto. 
  • Anonym (Stämmer)
    Anonym (Hedvig) skrev 2023-09-20 14:23:55 följande:
    Hur skulle du kunna betala till banken, du har ju inget konto?

Ring inkassoavdelningen och prata med dem nu.
    Om man vill lösa lånet i förtid så får man veta vilket konto det skall betalas till och exakt summa. Bankens konto. Inte ens eget för det har man ju  inte som lånekund. Man har enbart ett lånenummer. 
  • Anonym (Stämmer)
    Anonym (Paniken) skrev 2023-09-20 15:54:53 följande:

De gick med på detta och jag ska inte skriva under något från kronofogden sa dem. 

Så ett tips, om någon mot allt förmodan, fuckar upp det är att ringa fordringsägaren direkt och inte skriva under något från kronofogde.

Det där är rent felaktigt. En delgivning SKA man skriva under. Om du inte gör det och lägger på lådan kommer polisen och knackar på, ger dig delgivningen i handen och du får skriva på i deras närvaro. 
  • Anonym (Stämmer)
    Anonym skrev 2023-09-20 16:11:19 följande:
    Det låter märkligt att du blir uppmanad att inte skriva på ett delgivningskvitto. Det är nämligen precis vad det låter som: Ett kvitto på att du blivit delgiven. Det har ingenting med skuldens korrekthet eller huruvida ni är överens eller om du tänker betala att göra.
    Om man inte skriver på blir man normalt jagad tills man gör det. 
    Japp, då tar polisen över. 
  • Anonym (Stämmer)
    Anonym (E.) skrev 2023-09-20 19:40:28 följande:
    I teorin, men det har inte polismyndigheten tid med i dag (om det inte handlar om enorma skatteskulder eller liknande skulder till Staten, och då menar jag skulder på flera miljoner kr minst).

Förr var kronofogdens delgivningsmän kreativa, när det gällde att ta reda på var den som skulle delges höll till, och att lurpassa på denne. Men det görs i princip inte längre. De ringer på dörren en gång, och öppnar personen inte då så gör de inget mer. 
    Jag "råkar veta" att det gör de visst. Polisen överlämnade en delgivning till mig som gällde en månads elräkning. Inga miljoner där, det var inte ens över 2000 kr. Det var 15 år sedan och när allt skickades som brev. Min son blev ganska rädd och ringde mig på jobbet,  mamma polisen är här och söker dig! 

Jag har i nutid fått besök av KF två ggr som sökte en person vars senast kända adress var min nuvarande. 
  • Anonym (Stämmer)
    Anonym (Fråga) skrev 2023-09-20 19:24:44 följande:

Tycker ändå ni är lite märkliga med svaren? 

så om du har en kredit på 30 000:- och betalar in minsta beloppet om inte mer varje månad så kan de ändå vara jävliga och skicka hela beloppet till kronofogden? Känns inte rimligt. Nu utgår vi från att man sköter sin betalning 

Nej givetvis inte om du sköter betalning. 
    Påminnelser börjar  försvinna mer och mer,  förr kunde man få en iaf. I mitt hyreskontrakt står att en missad hyra går direkt till ett inkassobolag. Hv håller inte på och kräver in skulder eller skickar påminnelse. 
  • Anonym (Stämmer)
    elmadumle skrev 2023-09-20 22:41:34 följande:
    Nej, först skickar kf en påminnelse om att skriva på, när du skrivit på har du 10 dagar på dig att betala. Skriver du inte under påminnelsen kommer en delgivningsman hem till dig och söker dig för delgivning, först efter dessa steg kommer ev polisen.
    Ok. Då gjorde KF fel då som inte skickade hem en delgivningsman när kvittot inte kom in utan anlitade polis direkt. Vad bra att du vet hur det gick till.
  • Anonym (Stämmer)
    elmadumle skrev 2023-09-20 22:41:34 följande:
    Nej, först skickar kf en påminnelse om att skriva på, när du skrivit på har du 10 dagar på dig att betala. Skriver du inte under påminnelsen kommer en delgivningsman hem till dig och söker dig för delgivning, först efter dessa steg kommer ev polisen.
    Tack för info om att  polis eventuellt stod i min hall. 
Svar på tråden Kronofogden