Anonym (Ts) skrev 2023-09-21 20:50:59 följande:
Ja jag har börjat inse att det är en annan väg jag måste gå. Får ofta höra från sambon att jag bara borde byta förskola. Försöker förklara att det är yrket i sig som inte funkar för mig. Jag gör mitt yttersta på jobbet men ändå räcker det inte, finns så mycket mer som ska hinnas med. Det är dessa krav som jag inte fixar. inbillar mig därav att det är jag som gör något fel som inte hinner med. Men det är alla besparingar på vikarier, dokumentation, bäddning, tvättning av sängkläder, dukning, möten, inskolningar i flera månaders tid, föräldrars orimliga krav och som tror att deras barn är enda barnet i gruppen. Ännu en kväll med ångest och panikgråt inför morgondagen.
Ja jag har faktiskt testat att vara vik inom poolen och då mådde jag som bäst! Kunde släppa jobbet när jag kom hem för behövde bara vara med barnen och kom undan från all dokumentation, möten etc etc. En tanke är att gå tillbaka i poolen men måste vänta ett litet tag pga banken kräver fast anställning för att bevilja lånen för huset. Är dock lite rädd att kanske inte få ihop till fulla månadslöner som vikarie och stå där med ett hus som ska betalas. men det löser sig kanske..
Förstår dig till fullo.
Jag har varit inom förskolans värld en sväng så jag vet hur det är. (Stället där jag var längst hade dock härliga föräldrar som fattade att det fanns fler barn. Men jag har varit med om föräldrar som blivit svinsura för att man inte satt deras barn i centrm och på pedistal...)
Du kanske ska fundera på att sjukskriva dig? Det låter som du är på väg in i väggen. Innan det blir värre menar jag. Har själv varit där (bla pga arbetssituationen inom förskolan).
Ett annat tips är att hitta en privat förskola. Vi hade ett personalkoperativ till våra barn och det var helt fantastiskt. Jag vet att inte alla är lika bra med ledarstrukturer, men det är i pricip samma personal kvar 15 år senare vilket tyder på en bra arbetsplats tänker jag. Även om de är styrda också så har de en helt annan frihet och kan planera personal på ett annat sätt.