Inlägg från: KallefrånSverige |Visa alla inlägg
  • KallefrånSverige

    Vill gärna ha hjälp med en Svensk uppgift som jag har fastnat på!

    Skriv i punktform vilka ändringar som bör göras i texten

    den retoriska arbetsprocessen.


    För att använda den behöver du känna till de olika delarna de kallas insamling och urval av idéer (inventio på Latin), organisation så man vet i vilken ordning idéerna ska tas upp (dispositio på Latin). nu är det dags å formulera i ord vad du ville förmedla (elocutio på Latin). Nu så e det dags att öva in å memorera talet (memoria på Latin) det e jätteviktigt att du kan det man ska säga. Annars blir det inte bra. På grund av att man läser innantill. vilket inte ger samma möjligheter att ha publikkontakt. Sist av allt ska du framföra talet (actio på Latin). Tala tydligt och inte för fort. Variera röststyrkan och tempot. våga pausa ibland. Använd liknelser och metaforer men välj utifrån mottagarnas situation så de känner till de bilder du använder. Repetera och hjälp lyssnaren att minnas. Sammanfatta emellanåt och i avslutningen. 

  • Svar på tråden Vill gärna ha hjälp med en Svensk uppgift som jag har fastnat på!
  • KallefrånSverige

    Tack för svaret. Jag behöver hitta minst 3 sorters fel i texten. Jag har försökt men hittar ärligt talat inte.. Det finns redan 3 exempel som redan har tagits från texten och jag behöver hitta minst 3 andra fel till.

    Dessa är exemplen:


    Rubriker ska stå utan punkt.

    Nationalitetsord ska inte ha stor bokstav (rad X)

    Man syftar aldrig på rubriken utan upprepar "Den retoriska arbetsprocessen"
Svar på tråden Vill gärna ha hjälp med en Svensk uppgift som jag har fastnat på!