Inlägg från: Anonym (S) |Visa alla inlägg
  • Anonym (S)

Vem kontaktar man för hörselproblem?

Ja, du kontaktar vårdcentralen. De kan kolla öronen om det tex är vaxpropp som ställer till det och göra hörseltester. De skickar vidare remiss vid behov.

• Anonym (S)

Mantrasina jag menar att de gör ett första hörseltest, de måste ju veta vad de remitterar. Inte att vc gör avancerade sådana.

• Anonym (S)
    Mantrasina skrev 2023-09-21 07:41:39 följande:
    Inte överallt! Inte här i regionen exempelvis. Så det ser olika ut som jag skrev.
    En region har många vc både som tillhör regionen och är privata.

Du har alltså besökt precis alla vc där du bor och de vägrar ens kolla om det tex är ett öra eller båda som är problemet, så de vet vad de ska skriva i remissen? Dåliga vc ni har.
  • Anonym (S)
    Mantrasina skrev 2023-09-21 08:14:30 följande:
    Nej, men jag vet att man inte behöver remiss från VC i min region för att komma till hörselvården. Oklart om det räknas som egenremiss eller ej då det räcker att ringa och boka tid direkt med utföraren. 

Hörselvården i de båda andra regioner där jag varit inblandad har inte heller krävt remiss med föregående besök på VC. 
    Givetvis kan man skicka en egenremiss, det kan man alltid göra!

Men man bör gå vägen via VC för det blir ju lite dumt att gå direkt till hörselcentralen och så visar det sig att öronen var fyllda av vax, tex. 
Svar på tråden Vem kontaktar man för hörselproblem?