Inlägg från: Anonym (Dottern) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Dottern)

Åldring vägrar boende

TvillingmammaVästgöte skrev 2023-09-21 16:41:40 följande:
    Ja, i min stad är de flesta äldreboenden undermåliga och IVO har också dömt ut den vård svenska äldreboenden ger. Ytterligare ett problem är att man får sänkt prioritet i sjukvården när man bor på SÄBO.

Ja, så var det för min mamma. Jag blev chockad över attitydförändringen från vården.

Innan hon flyttade till ett vårdboende, kunde man ringa på ambulans som för vem som helst, när hon t.ex. hade ramlat och slagit sig, eller var oklar i huvudet och man blev orolig. Men efter att hon flyttat, så var attityden att hon var väl omhändertagen där hon var - vilket hon inte var (inte fullt ut).

Jag tror tyvärr att vården räknar med att folk ska dö på sina äldreboenden. Där kan de få lite smärtstillande och hålla i handen, men de ska inte skickas in till sjukhuset och få någon riktig medicinsk hjälp mera. Det är ändå dags för dem att dö nu, typ.

Man såg ju det under pandemin också, att det fanns gamla som drabbats av covid som räddades av sina vuxna barn, som tog hem dem och gav dem syrgas och dropp. Då klarade de sig. (Men detta förutsatte ju att barnen hade tillgång till detta, och kunskapen, och självförtroendet att säga emot föreståndarinnan på boendet.) De som blev kvar på boendet fick bara en morfinspruta så att de avled fortare. Dropp och syrgas fanns överhuvudtaget inte på boendet. 

Jag skulle råda alla gamla som är klara i huvudet, och alla anhöriga som av hjärtat bryr sig, att kämpa emot flytt till äldreboende med näbbar och klor...

• Anonym (Dottern)

En annan tanke: många äldre kämpar emot flytten för att de anar eller vet, att när barnen och barnbarnen inte längre behöver komma och hjälpa dem med praktiska saker, eller behöver komma för att de är oroliga för den gamlas hälsa (det finns ju personal på boendet som märker detta i så fall) - så kommer besöken att bli mycket färre. Eller rentav utebli. 

Det är många anhöriga som lurar "sin" äldre person. De målar upp en bild där han eller hon kommer att få det bra på boendet, bli omskött och få allt praktiskt ordnat, och att detta bara kommer att göra kontakten med de anhöriga bättre, när de slipper allt sådant. Då kan de bara UMGÅS när de hälsar på. Men när den äldre personen väl är "inskolad" på boendet... så upphör besöken nästan helt.

Jag har arbetat i äldrevården och sett detta hända många gånger. Jag blev alltid så ledsen. Med den erfarenheten kommer jag också att kämpa emot med näbbar och klor... när den dagen börjar närma sig för mig. 

• Anonym (Dottern)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-09-22 10:00:23 följande:
    Ja, men till viss del beror det ju på att miljön på ett äldreboende är så tråkig och negativ. Man ser ju hur dåligt det är och därför är det som anhörig inga roliga besök. En stor skillnad är tycker jag hur man som äldre blir sedd och respekterad. Min pappa blev av hemtjänsten sedd som en individ och fick respekt, på boendet var han en inte löngre en individ, ingen brydde sig om honom som individ. Det är lite som gamla tiders fattighus, man är där lite på nåder, utlämnad helt till personalen. Därför vågar få gamla klaga. 
    Jamen ju värre det är, desto mer borde de anhöriga vilja sätta lite guldkant på den äldres tillvaro, genom att hälsa på eller ta ut honom/henne på något kul. Eller..? Att det är en deprimerande miljö på äldreboendet, är VERKLIGEN inte någon ursäkt för att avstå besök där - tvärtom!
  • Anonym (Dottern)
    Anonym (Maria) skrev 2023-09-22 12:48:56 följande:

Kan naturligtvis ha fel, en del skiljer såklart från ett fall till ett annat, men är det inte i första hand kommunens biståndshandläggare som lurar sin klient? Äldre pensionären? I princip målas upp bilden av guld och gröna skogar inför själva beslutet om nytt boende. Aktiviteter finns dagligen, gympa och socialt, för den som orkar, vällagade måltider och inte minst sällskap hela tiden. Sedan baserar sig så klart de vuxna barnens strävan till förälderns placering på seniorhus, allmänt vård- och omvårdnadsboende eller kognitionsboende på en stor portion osäkerhet. Hur ska mamma eller pappa klara sig på egen hand när jag/vi inte är där. Om så hemtjänst beviljad 5 ggr/dagligen, matlådor serveras inkl sällskap vid lunch och middag, spisvakt och nattkamera installerade, ledsagare beviljad till utflykter och dagverksamhet igång 1-3 ggr/vecka, kan ändå de anhöriga inom sig känna en adekvat oro. 

Såg en kanadensisk eller amerikansk dokumentär som skildrade bra boenden och anhörigas fortsatta kontakt med föräldern efter flytten. I ett av fallen tyckte den vuxna dottern det trevligt att kunna inrikta sig helt på umgänget och inte omvårdnad med sin förälder. Dottern fixade frisyren och gjorde manikyr med ny energi. Om en flytt ska bli någorlunda lyckad bygger allt på bästa boende med geografisk närhet till barn, barnbarn och vänner. Verkligen mer än trist om barnen skippar besöken nästan helt. Som vuxet barn är man oxå sin förälders identitetsbärare, alltså hjälper till med förmedla intressen, inhandla schackpjäser, prenumerera på bekanta magasin eller målarutrustning. Alltså behövs absolut vår närvaro i mån av egen hälsa. 

Avgörande för trivsel är oxå gruppdynamiken mellan pensionärerna. Kommer de bra överens? Samma intressen? Går det connecta med en ny bästis/kvinnlig vän/manlig vän? 

Nä, det brukar tvärtom vara så att kommunens biståndshandläggare vill ha kvar den gamle i egen lägenhet så länge som möjligt, för även med hemtjänst och till och med en del hemsjukvård, så blir det billigare än en institutionsplats. Institutionsvård kostar flera tusen kronor om dygnet. 

...jag tror att de gamla ofta känner sina barn väldigt väl. De VET om deras barn kommer att komma för att "umgås" på boendet, eller om de kommer att känna att "äntligen var gubben/gumman placerad, nu slipper vi honom/henne". Nu kanske någon tänker, att sådana barn inte är mycket att ha och träffa - men de är ju allt den gamle har, hans hela trygghet, och de "sitter" även på barnbarnen som brukar betyda mycket för de gamla. 
  • Anonym (Dottern)
    Anonym (Maria) skrev 2023-09-22 13:28:57 följande:

Du gör en korrekt bedömning och har helt rätt. 

Skrev nyss ovetandes om din post ett inlägg i motsvarande agerande och handläggning på ett äldreboende.

Är verkligen ledsen att höra att det får gå till så på landets äldreboenden. Än idag, fastän Ivo åtminstone försöker hålla jämna steg med nyöppnade ställen. Har ni anmält agerandet? Sjuksköterskorna på boendet borde absolut varit insatta i att en allmän sjukdomsbild hos den äldre kan handla om en urinvägsinfektion. Beklagar oerhört den undermåliga hanteringen av din pappa i det som utspelade sig. Mycket ledsen för er skull i familjen. Smärtsamt. 

Ja, käre värld! Urinvägsinfektion är ju jättevanligt hos gamla, och särskilt de med kateter (även yngre med kateter för den delen, jag fick det efter en förlossning när de satte kateter för att jag var svullen). Bakterierna vandrar upp längs slangen. Och sjuksköterskor borde även veta hur farliga obehandlade urinvägsinfektioner kan bli. Särskilt hos gamla, allmänt nedsatta människor som sagt. Det där borde anmälas.
  • Anonym (Dottern)
    EpicF skrev 2023-09-22 17:47:36 följande:

Anonym (Dottern):  "Bakterierna vandrar upp längs slangen" 

Hur menar du? Eller rättare sagt vad menar du?

När man har en urinkateter insatt, vandrar bakterierna upp längs slangen genom urinröret och upp i blåsan. Det blir en FILM av bakterier på den mjuka plastslangen, om man inte er upp. Vad menar DU? Sa du inte att du var sjuksköterska? 
  • Anonym (Dottern)
    EpicF skrev 2023-09-22 17:56:31 följande:
    Nej, det gör dem inte. Ja, det var pga mitt yrke som jag undrade vad du menade. 
    Nähä. Och varför får då så många patienter med kateter urinvägsinfektion?

Dessutom heter det "nej, det gör DE inte". Bakterierna är subjektet. D.v.s. de som gör något. I det här fallet vandrar.
  • Anonym (Dottern)
    EpicF skrev 2023-09-22 18:06:05 följande:

Anonym (Dottern): Däremot kan bakterier som inte är patientens egna komma in vid kateterbyte, byte påse på ett icke-hygieniskt sätt eller om man inte har bra underlivshygien. 

...och hur menar du att bakterierna skulle hindras att växa till sig på slangen och fortsätta upp in i blåsan? Det finns ingen bakterie-proof barriär däremellan. 

www.bactiguard.com/sv/utbildning/vanliga-komplikationer-vid-kateterbehandling/

Vanliga komplikationer vid kateterbehandling
    Kateterrelaterad UVI

Den naturliga processen för att skydda urinvägarna mot bakterier (immunförsvaret i urinröret, regelbunden blåstömning) störs vid kateterisering. Det är vanligt förekommande att mikrober fäster vid, koloniserar och bildar en biofilm på kateterns inre och/eller yttre yta.

Efter 1-2 veckors kateterbehandling uppskattas nästan alla patienter ha bakterier i urinen vilket följaktligen kan leda till infektioner.

• Anonym (Dottern)
    EpicF skrev 2023-09-22 18:09:05 följande:
    Pga det jag skrev ovan. 

Bryr mig så specialt mycket om att alltid skriva korrekt grammatik på familjeliv, så om det heter de eller dem är irrelevant. 
    På grund av VAD? 

Om det är sant att du är sjuksköterska, så blir jag ännu mer orolig för den vård vi har här i landet. Hur kan du INTE tro att bakterier följer med kateterslangen upp i blåsan..? Självklart blir det ännu värre om vårdpersonalen är där och rör med smutsiga händer. Men - bakterier finns överallt. SÄRSKILT på ett äldreboende... Var och varannan har ju UVI där. Man känner lukten av "gammal kisstant" bara man kommer inom dörren...
  • Anonym (Dottern)
    EpicF skrev 2023-09-22 18:15:45 följande:
    Du förstår fortfarande inte. Sorry, kan inte hjälpa dig. 
    Du ljuger. Du ÄR inte sjuksköterska. Du har avslöjat dig nu.
Svar på tråden Åldring vägrar boende