Åldring vägrar boende
Ja, så var det för min mamma. Jag blev chockad över attitydförändringen från vården.
Innan hon flyttade till ett vårdboende, kunde man ringa på ambulans som för vem som helst, när hon t.ex. hade ramlat och slagit sig, eller var oklar i huvudet och man blev orolig. Men efter att hon flyttat, så var attityden att hon var väl omhändertagen där hon var - vilket hon inte var (inte fullt ut).
Jag tror tyvärr att vården räknar med att folk ska dö på sina äldreboenden. Där kan de få lite smärtstillande och hålla i handen, men de ska inte skickas in till sjukhuset och få någon riktig medicinsk hjälp mera. Det är ändå dags för dem att dö nu, typ.
Man såg ju det under pandemin också, att det fanns gamla som drabbats av covid som räddades av sina vuxna barn, som tog hem dem och gav dem syrgas och dropp. Då klarade de sig. (Men detta förutsatte ju att barnen hade tillgång till detta, och kunskapen, och självförtroendet att säga emot föreståndarinnan på boendet.) De som blev kvar på boendet fick bara en morfinspruta så att de avled fortare. Dropp och syrgas fanns överhuvudtaget inte på boendet.
Jag skulle råda alla gamla som är klara i huvudet, och alla anhöriga som av hjärtat bryr sig, att kämpa emot flytt till äldreboende med näbbar och klor...