Anonym (erfarenheter) skrev 2023-09-25 12:28:51 följande:
Så kan man säkert resonera som singel UTAN barn, men som förälder MED barn så kan man inte resonera så egoistiskt och omoget för då handlar det inte bara om vad man själv kommer känna när man är 80 utan även om vad man utsätter sina barn för och vad de kommer känna. Och jag tror faktiskt att få barn uppskattar att mamma eller pappa byter partner som en annan byter underkläder i evig jakt på förälskelsepirr.
Det är oftast barn med föräldrar inte kan tänka längre än sina egna känslor och behov som det går illa för.
Fast nu är det ju inte sådana människor - typ WT-kvinnor med fyra barn med olika män som de haft one night stands (eller näst intill lika korta förbindelser) med - som vi diskuterar i den här tråden. De HAR inga samvetsbetänkligheter, de skulle inte ens skriva i en sådan här tråd.
Nu pratar vi om människor med ett ordnat liv, som förälskar sig en eller ett par gånger i livet. Det var ju t.ex. en kvinna i tråden som skrev att hon blev förälskad första gången när hon var 25 år, innan hade hon inte vetat vad det var - och vid det laget var hon redan gift och hade barn.
Det är svårt att safe-gardera sig mot något som man inte ens vet vad det är, eller om det ens finns. Om man aldrig har varit förälskad, så kan jag tänka mig att man tänker "det där finns inte, det är bara något som folk gör sig intressanta med, och som filmbolagen gör pengar på, därför är det lika bra att jag tar bästa möjliga man nu medan någon vill ha mig". ...och sedan händer det ändå! Ska man avstå från det då? Du säger "ja", jag säger: "jag vet inte".
...sedan är det även så, att till skillnad från i filmen "Broarna i Madison County", som utspelades 1965 i USA, så betyder en skilsmässa år 2023 i Sverige inte att en mamma inte får träffa sina barn mera. Folk skiljer sig hela tiden, och många gifter om sig eller flyttar ihop med någon ny, eller träffar någon på sina barnfria veckor. Det blir inte så stort och tragiskt för barnen som du målar upp det.
Dessutom behöver det inte bara bli en kort passion och sedan sitter man där ensam i en 2:a i Rinkeby - det är många som beskriver att den stora passionen gav en bättre grund för det fortsatta förhållandet, även om passionen så småningom klingar av, än det tidigare resonemangspartiet med den tråkiga träbocken, som inte kunde väcka kärlek hos en kvinna. Det är nog alltid en gambling, oavsett av vilken anledning man gifter sig - kärlek eller resonemangsparti - hur bra det kommer att hålla i längden. Framtiden går inte att spå.