• Anonym (Beppe)

Sår/irriterad hud i valkar

Min KK är väldigt känslig (extremt) vad gäller sin vikt så det är svårt för mig att säga ifrån.

Men i några veck på hennes kropp, under magen, bägge sidor lågt på ryggen, bägge sidor på insida lår samt i nacken har hon väldigt röd hud under/vid valkar på de ställena. Är små sår och det har en slags sötaktig unken doft om jag är nära med näsan. Jag smörjer de ställena med inotyol när jag kommer åt vilket gör det bättre men det funkar inte helt. Vad är det här och vad skulle funka bättre än Inotyol?

• Svar på tråden Sår/irriterad hud i valkar
  • Anonym (.)

Det låter som svamp, så kanske någon receptfri salva mot hudsvamp?

• linani

Håller med om att det låter som hudsvamp, så testa en receptfri kräm. 
    Viktigt även att lufta och hålla huden torr (men inte uttorkad), så torka bort fukt noggrant efter dusch, bad, ansträngning. Om det inte hjälper bör hon såklart besöka en VC och få ordentlig diagnosticering och hjälp. 

• Agda90

Inotyol är inte en bra salva när man har sår. Den lägger sig som en hinna över och huden kan inte andas och då läker inte såren

• Anonym (Jjj)
    Agda90 skrev 2023-09-21 11:01:28 följande:

Inotyol är inte en bra salva när man har sår. Den lägger sig som en hinna över och huden kan inte andas och då läker inte såren

Det går bra att lägga inotyol på sår, dock inte vätskande eller irriterade sår.

ts, hon kan använda pevaryl som är mot fotsvamp men går jättebra mot svamp i veck. Läs på förpackningen om dosering.

För att förebygga kan hon använda babypuder eller kompresser på varma dagar för att minska risken för svamp.
  • Anonym (Michelin)

jag har samma(även under brösten) och det är svamp. Inotyol är inte bra alls utan Pevaryl som ovan skrev. Den finns även som puder så barnpuder är onödigt då.

• Anonym (Leksing)

Har lika problem, barnpuder är det enda som fungerar för mig. 

• Anonym (N)
    Drottningen1970 skrev 2023-09-21 21:55:51 följande:

Du smörjer henne? varför?

Antagligen för att han är mån om sin kk.... 
  • Anonym (Beppe)
    Drottningen1970 skrev 2023-09-21 21:55:51 följande:

Du smörjer henne? varför?

hon kommer inte åt så bra själv pga volym.
  • Anonym (Ollga)

Instämmer i svamp-kören. Viktigt att hon torkar helt torrt när hon duschat eller blivit svettig (Men mjult och försiktigt så att hon inte river upp sår där). Smörj med salva mot svampinfektion (samma som vid fotsvamp). Men ser ni inte enförbättring måste hon kolla hos läkare. Kläder i naturmaterial kan göra att hon blir mindre fuktig, vilket är bra. 

Svar på tråden Sår/irriterad hud i valkar