• Anonym (Anso)

Göra sig av med katt - sambo

Min syster lider av svår psykisk ohälsa som går i perioder, vid sämre perioder blir hon suicid och har försökt ta livet av sig. Hon och jag står extremt nära varann, vi är tvillingar.
    Pga. studier så har jag flyttat cirka 80mil ifrån henne. Hon är återigen i en dålig perid och det stressar mig så mycket, jag kan inte fokusera på något. Hennes mående påverkar mig så mycket, jag ångrar min flytt..
    Nu har jag erbjudit henne att flytta hem till mig och bli sambos. Vilket hon överväger och kollar på jobb i trakterna.
    Problemet är att hon har hund och jag har katt..dom går absolut inte ihop då hennes hund HATAR katter och min katt är livrädd för hundar. Jag har börjat överväga att omplacera min älskade katt för jag vill så gärna ha min syster här. Jag vill heller inte be min syster göra sig av med hunden då den hjälper hennes mående rejält.
    Jag har bara så svårt att förstå att jag måste göra mig av med min älskade katt men antar att det är något jag måste göra för att få hit min syster.
    Har någon något annat tips eller input på detta?
  • Svar på tråden Göra sig av med katt - sambo
  • Anonym (Jessica)

Pans/pandas är inte så känt.

• Anonym (medberoende)
    Anonym (Anso) skrev 2023-09-22 00:02:49 följande:

Hon får hjälp för sitt mående men när hon blir riktigt sjuk psykiskt så drar hon sig undan, får suicidtankar, suicidförsök. Det påverkar mig enormt mycket, är så rädd att förlora henne. Därför känner jag att jag vill ha henne nära så jag kan ha koll på henne på något vis.. Hon är mitt livs bästa vän..
    Tack för kloka råd. Det är jättejobbigt för jag älskar ju min katt också, det är också min familjemedlem.. min syster hund är 12 år så den är rätt gammal. Vet inte alls hur jag ska göra.. så tänker jag att jag hellre har kvar min syster i livet än katten om ni förstår mina tankar.

Du är kraftigt medberoende och borde söka hjälp för din egen skull. 

Du kan i längden inte påverka om din syster tar livet av sig eller inte. 

Kram
  • Limajo

Du behöver fundera på din roll kopplat till din systers mående. Men om man lägger det åt sidan och kommer till frågan om katten så ändras ju livet ibland. Av olika orsaker kan det bli omöjligt eller olämpligt att ha ett husdjur och då är det inte fel att omplacera djuret till en ny ägare/familj där man vet att djuret kommer få det bra.

• Anonym (L)

Det hade jag inte gjort. Jag tror inte det är att göra din syster en tjänst att hon ska bo hos dig. Det kommer att bli jättejobbigt för dig och du kommer att bli medberoende. Kan hon inte flytta närmare dig till en egen bostad istället så att ni kan ses oftare?

• Anonym (XXX)

Min bestämda uppfattning är att människor går före djur, och då har jag ändå både hund och katt och lite annat fyrbent och pälsbeklätt. Så djuren borde inte vara en faktor alls, om det verkligen handlar om vad som är bäst för din syster. 

Däremot är jag tveksam till om du ska offra DIG SJÄLV för din systers skull. För om ni börjar bo tillsammans nu, så tror jag att risken är stor att det förblir så. Hur ska du kunna träffa en man, hur ska hon kunna göra det? Ingen man kommer att vilja spela andra fiolen, till ett tvillingpar som nästan sitter ihop som siamesiska tvillingar. För det verkar ju lite som det, om ni måste bo ihop i vuxen ålder. 

Här i min stadsdel finns det ett sådant enäggstvillingpar, också systrar. De arbetade alla år som kassörskor i samma lokala livsmedelsbutik, tills de gick i pension - på samma dag såklart... De har alltid bott tillsammans.

Grannar som kände dem när de var yngre, har berättat för mig att det fanns män som försökte lära känna någon av dem, och kvinnor som försökte bli vänninna med någon av dem. Men det gick inte, för den andra systern skulle jämt vara med, och var hon inte med så skulle det i alla fall refereras till henne hela tiden. Vad hon skulle ha tyckt om det här, att hon inte skulle ha varit glad åt att systern gjorde det där. Det gick inte att vara vän med bara en av dem, utan då måste man vara med båda. 

...och så gick det som de gick, och de blev ensamstående och barnlösa. Varje lördag går de på den lokala restaurangen och delar på en flaska vin... bara de två, aldrig med några andra. Och nu lär det vara för sent - självklart för barn, men även för en karl. Det känns som ett så olevt liv.

• Anonym (Nej)
    Anonym (Anso) skrev 2023-09-22 00:02:49 följande:

Hon får hjälp för sitt mående men när hon blir riktigt sjuk psykiskt så drar hon sig undan, får suicidtankar, suicidförsök. Det påverkar mig enormt mycket, är så rädd att förlora henne. Därför känner jag att jag vill ha henne nära så jag kan ha koll på henne på något vis.. Hon är mitt livs bästa vän..
    Tack för kloka råd. Det är jättejobbigt för jag älskar ju min katt också, det är också min familjemedlem.. min syster hund är 12 år så den är rätt gammal. Vet inte alls hur jag ska göra.. så tänker jag att jag hellre har kvar min syster i livet än katten om ni förstår mina tankar.

För att vara krass, du kan inte ha koll på henne 100 % av tiden. Hon kan begå självmord när du sover, om inte annat. Du måste acceptera att du inte kan ta på dig de där delarna rent mentalt.
  • Anonym (JB)

Måste ni bo tillsammans då? Du kan ju sova hos henne ibland om hon flyttar till samma stad.
    Har ni inga föräldrar som kan ta hunden tillfälligt?

• Anonym (12345)

Jobbig situation och dina intentioner är goda, men jag tycker du tänker helt fel. Du kan inte ?fixa? din syster, hon behöver professionell hjälp. Du skriver heller inget om er sociala situation eller ålder. Har ni föräldrar i livet? Var finns dom i så fall? Har ni fler syskon, syskonbarn, övrig släkt? Hur ser din systers sociala nät ut, vänner, kollegor? Hur ser hennes vårdkontakter ut, har hon kontinuerlig kontakt med vården? Hur länge har din syster bott där hon bor? 

Du skriver inte vilken sorts psykisk ohälsa din syster har, men det är i alla fall inte ovanligt att personer med psykisk ohälsa är stresskänsliga. Att då ryckas upp från sin vardag och invanda miljö och rutiner är kanske inte så bra. Vad säger hennes läkare om flytten?

• Anonym (Anso)
    Anonym (12345) skrev 2023-09-24 09:19:49 följande:

Jobbig situation och dina intentioner är goda, men jag tycker du tänker helt fel. Du kan inte ?fixa? din syster, hon behöver professionell hjälp. Du skriver heller inget om er sociala situation eller ålder. Har ni föräldrar i livet? Var finns dom i så fall? Har ni fler syskon, syskonbarn, övrig släkt? Hur ser din systers sociala nät ut, vänner, kollegor? Hur ser hennes vårdkontakter ut, har hon kontinuerlig kontakt med vården? Hur länge har din syster bott där hon bor? 

Du skriver inte vilken sorts psykisk ohälsa din syster har, men det är i alla fall inte ovanligt att personer med psykisk ohälsa är stresskänsliga. Att då ryckas upp från sin vardag och invanda miljö och rutiner är kanske inte så bra. Vad säger hennes läkare om flytten?

Jag vet inte varför jag skulle behöva fläka ut hela min livshistoria, eller min systers livshistoria för den delen. Är du psykolog/läkare?
    Vissa saker vill jag såklart hålla för mig själv, dels av respekt för min syster och dels för det blir extremt mycket irrelevant information då min frågeställning gällde våra husdjur.. Tänker att det räcker väl att säga att hon är psykiskt sjuk med suicidtankar. Förstår såklart att folk i tråden blir nyfikna och försöker hjälpa mig, uppskattar det och är tacksam att folk bryr sig ❤️ men jag vill helst inte diskutera min systers hälsa mer än det jag redan uppgett.
    Inlägget handlade från början om hur jag skulle tänka angående våra husdjur.

Fick en del tankar av alla era inlägg. Vet fortfarande inte hur det blir mer än att jag aldrig skulle neka henne att flytta in hit. Om hon flyttar hit så är det under en begränsad tid, vill helst inte bo med min syster hela livet.
  • Anonym (12345)
    Anonym (Anso) skrev 2023-09-27 14:52:35 följande:
    Jag vet inte varför jag skulle behöva fläka ut hela min livshistoria, eller min systers livshistoria för den delen. Är du psykolog/läkare?
    Vissa saker vill jag såklart hålla för mig själv, dels av respekt för min syster och dels för det blir extremt mycket irrelevant information då min frågeställning gällde våra husdjur.. Tänker att det räcker väl att säga att hon är psykiskt sjuk med suicidtankar. Förstår såklart att folk i tråden blir nyfikna och försöker hjälpa mig, uppskattar det och är tacksam att folk bryr sig ❤️ men jag vill helst inte diskutera min systers hälsa mer än det jag redan uppgett.
    Inlägget handlade från början om hur jag skulle tänka angående våra husdjur.

Fick en del tankar av alla era inlägg. Vet fortfarande inte hur det blir mer än att jag aldrig skulle neka henne att flytta in hit. Om hon flyttar hit så är det under en begränsad tid, vill helst inte bo med min syster hela livet.

Nej, jag är bara vän och anhörig, till en bipolär (six feet under nu) och en med psykossjukdom (ett suicidförsök). Du verkar inte så intresserad av svaren du fått så du kanske ska be om att få prata med hennes läkare istället.

Ingen av mina hade i alla fall klarat en flytt utan att stressa iväg upp på en ohälsosam nivå. Bästa sättet att hålla sjukdomen och stressen i schack är en vardag med samma jobb och samma rutiner som rullar på exakt likadant utan förändring.

Om din syster istället mår bra av och får en kick av förändringar, nya sociala sammanhang, ny miljö, nytt jobb mm så är det en helt annan situation.

• Anonym (FreddanGbg)

Jag hoppas verkligen att ni inte ska vara SAMBOS, vilket är ett juridiskt begrepp som innebär att ni lever tillsammans under äktenskapslika förhållande. 

• Anonym (Anso)
    Anonym (12345) skrev 2023-10-16 15:29:39 följande:

Nej, jag är bara vän och anhörig, till en bipolär (six feet under nu) och en med psykossjukdom (ett suicidförsök). Du verkar inte så intresserad av svaren du fått så du kanske ska be om att få prata med hennes läkare istället.

Ingen av mina hade i alla fall klarat en flytt utan att stressa iväg upp på en ohälsosam nivå. Bästa sättet att hålla sjukdomen och stressen i schack är en vardag med samma jobb och samma rutiner som rullar på exakt likadant utan förändring.

Om din syster istället mår bra av och får en kick av förändringar, nya sociala sammanhang, ny miljö, nytt jobb mm så är det en helt annan situation.

Jag läser svaren och tar till mig av det som står. Jag behöver inte prata med hennes läkare.

Okej ja din situation är lite annorlunda än min såklart. Jag är övertygad om att en flytt närmre mig hade varit det bästa för henne. Hon vill ju själv  flytta till mig, det är liksom hennes idé. Så nej, en flytt skulle inte inneburit ett försämrat mående. Vi är bästa vänner och har en väldigt nära relation, det är jobbigt för oss båda att bo så långt ifrån varann.
    Vi får helt enkelt se hur vi gör med husdjuren, jag har svårt att tänka mig att skiljas från min katt..
    Låter hemskt men hennes hund är gammal och dör kanske snart. Hon tycker dessutom det har blivit en börda att ha hund.
  • Anonym (Anso)
    Anonym (FreddanGbg) skrev 2023-10-16 16:40:56 följande:

Jag hoppas verkligen att ni inte ska vara SAMBOS, vilket är ett juridiskt begrepp som innebär att ni lever tillsammans under äktenskapslika förhållande. 

Jag menade sammanboende, som att bo ihop. Vilket alla förstod förutom du. Eller så försöker du bara vara märkvärdig Tungan ute
  • Anonym (12345)
    Anonym (Anso) skrev 2023-10-27 14:16:46 följande:
    Jag läser svaren och tar till mig av det som står. Jag behöver inte prata med hennes läkare.

Okej ja din situation är lite annorlunda än min såklart. Jag är övertygad om att en flytt närmre mig hade varit det bästa för henne. Hon vill ju själv  flytta till mig, det är liksom hennes idé. Så nej, en flytt skulle inte inneburit ett försämrat mående. Vi är bästa vänner och har en väldigt nära relation, det är jobbigt för oss båda att bo så långt ifrån varann.
    Vi får helt enkelt se hur vi gör med husdjuren, jag har svårt att tänka mig att skiljas från min katt..
    Låter hemskt men hennes hund är gammal och dör kanske snart. Hon tycker dessutom det har blivit en börda att ha hund.
    Ok förstår. Då vill hon ju verkligen. Men det är väl bättre att hon ordnar ett eget boende? Så kan ni båda ha er privacy och de husdjur som ni önskar.
Svar på tråden Göra sig av med katt - sambo