• Anonym (.)

Läsa på socionomprogrammet eller motsvarighet bara för att det är intressant ämne - Men är osäker om jag vill jobba med sådant arbete

Hej,
    jag är osäker om jag skulle tycka det vore kul att jobba som socionom och kan inte se mig själv ta emot olika klienter och prata och ge samtalsstöd och vägleda. Jag är osäker på vad jag vill jobba med egentligen. Men socionom eller motsvarande, känns spännande ämne att lära sig. Men jag vet inte om jag vill jobba med det.

Men till saken: Jag har ett stort intresse för det sociologiska och psykologiska. Socionomprogrammet så lär man sig både och. Dessutom lär man sig om juridiska saker, vilket känns som ett bonus att lära sig om.

Utbildningen är 3,5 år. Möjligtvis kanske jag utvecklar fram en idé vad jag vill jobba med under utbildningen och kanske är det visst något som en socionom kan göra. Men jag är egentligen helt osäker om jag skulle utveckla sådant intresse. Däremot är det kul att lära sig. Jag har alltid haft ett intresse och nyfikenhet om psykologi. Och tycker det är intressant samtalsämne om människans psyke, hur vi fungerar utifrån vår bakgrund m.m.

• Svar på tråden Läsa på socionomprogrammet eller motsvarighet bara för att det är intressant ämne - Men är osäker om jag vill jobba med sådant arbete
  • Anonym (.)

Frågan är: Är det dumt att välja en utbildning, som man inte ens vill jobba med. Men tycker att ämnet är intressant.

• Anonym (S)

Det är väl bättre att välja en utbildning som är intressant men samtidigt ett område du vill arbeta inom.

• McIris
    Anonym (.) skrev 2023-09-22 10:14:37 följande:

Frågan är: Är det dumt att välja en utbildning, som man inte ens vill jobba med. Men tycker att ämnet är intressant.

Låter spontant som ganska onödigt. Varför vill du inte arbeta med socialt arbete om ämnet intresserar dig? Du vet att du även kan forska i ämnen som berörs efter socionomexamen? Kanske intressan? Är själv socionom, det är en bra utbildning som ger många möjlighete.
  • Anonym (.)
    McIris skrev 2023-09-22 10:45:27 följande:
    Låter spontant som ganska onödigt. Varför vill du inte arbeta med socialt arbete om ämnet intresserar dig? Du vet att du även kan forska i ämnen som berörs efter socionomexamen? Kanske intressan? Är själv socionom, det är en bra utbildning som ger många möjlighete.
    Det där med forska inom ämnet visste jag inte. Det lät mer intressant!

Jag vill inte jobba med det, eftersom socialsekreterare inte skulle passa eller gynna mig. Inte heller att träffa folk/klienter. Jag skulle inte heller vilja, orka eller kan jobba som kurator. Däremot har jag inget emot att stötta vänner (vilket jag gör, när tillfället ges). Men att jobba som kurator och träffa olika folk, med olika svårigheter under dagarna och till veckans slut, så skulle jag bli helt slutkörd.

Jag träffade förut en person som var 50 år. Hon fick verkligen mig att bli helt trött i huvudet. Så att jobba med person, med deras svårigheter, skulle jag ha svårt för. Men att stötta vänner, skulle jag klara av. Så det är inte så att jag är empatilös. Snarare tvärtom.
  • Anonym (A)

Ja, det är dumt att ägna 3,5 år åt att läsa något som man inte tänker jobba med, bara för att det är intressant. 

Jag antar att du behöver ta CSN-lån?
    1) Du får en stor skuld som du använt till nöjen = konsumtionslån.
    2) Du har inte tillräckligt med lån kvar när du kommer på vad du verkligen vill bli.
    3) Du har ingen vettig utbildning efter 3,5 år, men måste då ha jobb gör att ha en inkomst.

I första hand skall du säkra en framtida inkomst. Om du trots allt vill jobba som socionom skall du självklart studera till det, men gör det då med inställningen att det skall leda till ditt framtida jobb.

Blir det ändå "fel" är det lättare att skola om sig när man kan spara pengar från sin lön.

• Anonym (Tres)

Om du skulle ta studielån för det hade jag inte rekommenderat det. Men kan du jobba parallellt, så varför inte!? 

Men man har inte obegränsat med studiemedel och skulden är inte kul att betala av. Vore ju trist om du kommer på sen vad du vill jobba med men då räcker inte studiemedlet. 

• Lönnsirap

Jag tänker att man ska gå på intresse när man väljer, men också inse att vissa yrken faktiskt innebär vissa saker.

Inom socialt arbete är det faktiskt att stå ut med att arbeta med människor, att vara intresserad av att hjälpa och att ha kompetens kring samhället i stort, grupper och individer.

Personligen tycker jag det är märkligt att människor faktiskt inte jobba med folk, eller sociala problem efter socionom - programmet. Så är det liksom smartare att hoppa över universitet och direkt satsa på florist, som verkar vara det som dessa människor gör se.

• Tow2Mater

Läs några fristående kurser vid sidan av jobbet. Man måste inte gå ett helt program till ett yrke som man inte vill jobba med.

Svar på tråden Läsa på socionomprogrammet eller motsvarighet bara för att det är intressant ämne - Men är osäker om jag vill jobba med sådant arbete