• Anonym (Jagundrar)

HPV positiv

Hej!
    jag är en kvinna på 42 år som sedan 17 år tillbaka levt med samma man och vi har två vackra barn. Sista tiden har jag haft problem med mellanblödningar vilket ledde till att jag gick till gynekolog. Hon trodde att det var förklimakterium men tog ändå cellprov just in case. Eftersom jag var orolig ringde de mig och meddelade att cellprovet var normal. med tanke på väntetiden köpte jag ett HPV test via Dynamic Code där jag fick veta att jag testat positivt för HPV. Detta nämndes aldrig för mig av sjuksköterskan när hon åk om cellprov och jag vet inte om de testade mig för Hpv. Mina tidigare tester har varit utan anmärkning men nu blir jag genuint orolig. Är det någon som varit med om liknande eller kan dela med sig av erfarenheter?

• Svar på tråden HPV positiv
  • Agda90

När man tar cellprov så är det just hpv man kollar efter. Det finns mängder av olika hpv och majoriteten läker ut av sig själv utan att vi ens vet om det. Så det här testet kan betyda absolut ingenting. Men är du orolig så ta kontakt med din gynekolog. 

• Anonym (HPV)
    Anonym (Jagundrar) skrev 2023-09-22 12:13:21 följande:
    HPV positiv

Hej!
    jag är en kvinna på 42 år som sedan 17 år tillbaka levt med samma man och vi har två vackra barn. Sista tiden har jag haft problem med mellanblödningar vilket ledde till att jag gick till gynekolog. Hon trodde att det var förklimakterium men tog ändå cellprov just in case. Eftersom jag var orolig ringde de mig och meddelade att cellprovet var normal. med tanke på väntetiden köpte jag ett HPV test via Dynamic Code där jag fick veta att jag testat positivt för HPV. Detta nämndes aldrig för mig av sjuksköterskan när hon åk om cellprov och jag vet inte om de testade mig för Hpv. Mina tidigare tester har varit utan anmärkning men nu blir jag genuint orolig. Är det någon som varit med om liknande eller kan dela med sig av erfarenheter?

Vid cellprov hos barnmorskan så kollar man först HPV (vilken väldigt många har) och sen om det finns denna HPV-infektion lett till cellförändringar. Och det är cellförändringar som sen rapporteras och föranleder någon åtgärd. Så du kan ha haft HPV vid cellprovtagningen, men inga cellförändringar.

Och nu, provet du själv tagit visar återigen att du har HPV, men det visar inte om detta lett till cellförändringar. Så om du nu har fått blödningar så måste du kontakta barnmorska eller gyn för att kontrollera om du fått cellförändringar eller om det finns nån annan orsak till blödningen. Även cellförändringar kan ha god prognos, så försök att inte oroa dig eller ta ut något i förväg. 
  • Anonym (Jagundrar)

Jag pratade med bm nyss. Hon sa att cellprovtagning visat normala prover och att Hpv kan finnas i kroppen till och från. De hade inte testat mig på gym för Hpv dock utan direkt för cellprov. Jag tror att det har att göra med att gynekolen ville dubbelkolla på cellnivå. Jag gjorde mitt senaste test 2021 sept självprov och då fanns inte HPV.

det är första gången jag skriver i en tråd över huvudt vilka fantastiska medaystrar man har här. så kloka och kunniga. All kärlek till er

Svar på tråden HPV positiv