• Anonym (Vidrigt kryp)

ÄLGFLUGOR! Någon som träffat på såna i skogen?

Jag råkade ut för denna insekt för några år sedan i Stockholmstrakten på en skogspromenad. Hade tidigare bara hört fasansfulla historier från vänner och bekanta boende i Smålandstrakten. Hur de vägrade befatta sig med skogen efter detta. Själv tog det lång tid tills jag vågade närma mig en skog under sommar och höstmånaderna. Fick med krypet i håret. Nu läser jag och hör att de ökat och utgör stora problem i hela Sverige.

Så min fråga till er som råkat ut för dessa. På vilket sätt och har det förändrat er syn på skog och att våga vistas där?

www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/algarna-lider-upp-till-10-000-algflugor-pa-ett-djur

• Svar på tråden ÄLGFLUGOR! Någon som träffat på såna i skogen?
  • Jemp

Ja, för mig blev det en ny, mindre angenäm bekantskap när jag flyttade för drygt 15 år sen. 

Har inte förändrat viljan att vistas i skogen dock.

• LFF
    Anonym (Vidrigt kryp) skrev 2023-09-22 13:55:55 följande:
    ÄLGFLUGOR! Någon som träffat på såna i skogen?

Jag råkade ut för denna insekt för några år sedan i Stockholmstrakten på en skogspromenad. Hade tidigare bara hört fasansfulla historier från vänner och bekanta boende i Smålandstrakten. Hur de vägrade befatta sig med skogen efter detta. Själv tog det lång tid tills jag vågade närma mig en skog under sommar och höstmånaderna. Fick med krypet i håret. Nu läser jag och hör att de ökat och utgör stora problem i hela Sverige.

Så min fråga till er som råkat ut för dessa. På vilket sätt och har det förändrat er syn på skog och att våga vistas där?

www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/algarna-lider-upp-till-10-000-algflugor-pa-ett-djur

Träffade på dem för ett antal år sedan i fjällen när vi fjällvandrade. Vi hade "turen" att några andra hade gått förbi bara nån timme innan oss och därmed fått det värsta angreppet. De hade haft kortbyxor på sig och när de kom till fjällstugan hade blodet runnit längs smalbenen av alla bett. Vi hade på oss täckande kläder och de höll sig lågt så vi slapp dem i ansiktet och håret.

Har det förändrat min syn på skog och natur? Nope. De har rätt att finnas där de med även om de är äckliga. Precis som mygg, knopp och annat sattyg.
  • LFF
    LFF skrev 2023-09-22 14:01:05 följande:
    Träffade på dem för ett antal år sedan i fjällen när vi fjällvandrade. Vi hade "turen" att några andra hade gått förbi bara nån timme innan oss och därmed fått det värsta angreppet. De hade haft kortbyxor på sig och när de kom till fjällstugan hade blodet runnit längs smalbenen av alla bett. Vi hade på oss täckande kläder och de höll sig lågt så vi slapp dem i ansiktet och håret.

Har det förändrat min syn på skog och natur? Nope. De har rätt att finnas där de med även om de är äckliga. Precis som mygg, knopp och annat sattyg.
    Knopp = knoTT
  • Anonym (Vidrigt kryp)
    Jemp skrev 2023-09-22 14:00:04 följande:

Ja, för mig blev det en ny, mindre angenäm bekantskap när jag flyttade för drygt 15 år sen. 

Har inte förändrat viljan att vistas i skogen dock.

Vart flyttade du till från? Har du fått med dem hem nångång?
  • Anonym (Vidrigt kryp)
    LFF skrev 2023-09-22 14:01:05 följande:

Fy fasiken så vidrigt. Kan tänka mig att de som kom före er fick panik. Har hört om människor som haft dem med i hemmet och på kroppen i flera dagar och att de fått svåra infektioner av betten.

Undrar om någon märkt av dem i Stockholm ännu?
  • Anonym (öö)

Jodå, jag brukar få en och annan i håret på hösten när vi plockar svamp. 

Varför skulle det ha ändrat min syn på att vistas i skogen? Det är ju bara att ta bort dem.

• Anonym (Vidrigt kryp)
    Anonym (öö) skrev 2023-09-22 14:15:59 följande:

Jodå, jag brukar få en och annan i håret på hösten när vi plockar svamp. 

Varför skulle det ha ändrat min syn på att vistas i skogen? Det är ju bara att ta bort dem.

Nej de är så snabba att de är väldigt svåra att få bort rapporterar de som drabbats. Hade de varit så lätta hade inte folk upplevt dem  som så obehagliga.
    Sen kan ju mängden hår eller icke hår på huvudet vara avgörande. Tjock och långt så lär de borra in sig och vara svårare att upptäcka än om man är blond och tunnhårig.

Vilket landskap bort du i? Södra Sverige har tydligen störst utbredning.
  • Spöksnubben

Ja, jag minns första gången jag hade en sån på tröjan. Kanske 15 år sen. Hade aldrig sett nåt liknande. Den gick i sidled som en krabba och såg nästan ut som en spindel med vingar. Hände inget när jag slog heller, den var platt och hård. En gång jag sprang i skogen så var det nåt som bet innanför tröjan. När jag kom hem såg jag flera stycken inne i tröjan. Nu är jag van dom, de brukar bara gå runt på en. Värre med mygg, broms och fästingar. Säkert hösttecken när de dyker upp.

• Anonym (Vidrigt kryp)
    Spöksnubben skrev 2023-09-22 15:21:24 följande:

Ja, jag minns första gången jag hade en sån på tröjan. Kanske 15 år sen. Hade aldrig sett nåt liknande. Den gick i sidled som en krabba och såg nästan ut som en spindel med vingar. Hände inget när jag slog heller, den var platt och hård. En gång jag sprang i skogen så var det nåt som bet innanför tröjan. När jag kom hem såg jag flera stycken inne i tröjan. Nu är jag van dom, de brukar bara gå runt på en. Värre med mygg, broms och fästingar. Säkert hösttecken när de dyker upp.

Låter helt vedervärdigt. Tror jag hade svimmat om jag sett något under tröjan. Den jag hade var utanpå jackan och betedde sig som den du beskrev. Kunde inte bli av med den eller döda den.

Hur blev du av med dem under tröjan om jag får fråga och vilken del av Sverige?
  • Anonym (^_^)

Jag har haft hjortflugor på mig några gånger men aldrig blivit biten. De är väl mest äckliga och irriterande. Inte så farliga.

Senast för två veckor sedan. Då hade jag varit på vandring i skogen under dagen och fått en efter mig. Jag trodde att jag hade lyckats jaga bort den, men de är snabba som tusan. Senare på kvällen så kom den framkrypande på min arm och gömde sig under klockarmbandet. Som tur var så hann jag få tag i den innan den kröp in under kläderna igen.

Så för att svara på din fråga.. förekomsten av hjortflugor är inget som hindrar mig från att röra mig i skog och mark.

Svar på tråden ÄLGFLUGOR! Någon som träffat på såna i skogen?