Vilken färg har/hade ni - doprosett
Som sagt... vilken färg på doprosett har/hade ni och i vilken "form", smalt, tjockt, långt eller kort band? Siden eller sammet?
Lite nyfiken bara.
/Svalan
Som sagt... vilken färg på doprosett har/hade ni och i vilken "form", smalt, tjockt, långt eller kort band? Siden eller sammet?
Lite nyfiken bara.
/Svalan
Vi hade ingen rosett när vi döpte vår dotter, däremot var det broderat "hjärtan-på-tråd"-blommor i grönt mitt fram på klänningen, som f ö är en linneklänning som flickornas farmor sytt. Vi döper vår andra dotter om 2 veckor och jag längtar efter att få ta på henne den vackra dopklänningen!
vi hade ett blått sidenband med en gasnka liten rosett fasst långa band som nängde ner
Cerice hade vi.
fru bengtsson: kul med lite annorlunda. vår dotter ska ha den klänning som jag, min bror, min syster och hennes två barn haft. Tänkte att man kan försöka få lite tradition i släkten.
ingen mer?
Jag döpte min dotter i min dopklänning och jag hade vinröda breda, kraftiga sidenband med dubbelrosett jättefint!
Martin hade stålblå sidenband , lagom stor rosett och långa "tampar" som hängde ner. Vit ros med lite grönt runt satt fast på den ena "tampen". Dopklänningen var flortunn (som myggnät ) med knypplade spetsdekorer och broderier. Under var det en blå underklänning som lyste igenom. Klänningen fick vi låna av kyrkan så den var gaaaammal men fin och annorlunda tyckte vi
en stor, och lång mörkblå siden rosett! ;)
Vi hade vinröd. Och pappa hade vinröd slips och mamma hade vinröd bröllopps bukett. Vi gifte oss samtidigt som vi döpte. Hannah
Döpte vår andra dotter förra söndagen, och hade en ganska ljus rosa rosett med tre långa band (färdigsydd). Har en släktklänning, så detta band, resp ett ljusblått, skickas runt med klänningen. Sen broderar min mamma alla namn, eftersom, på underklänningen - rosa för flickor, blått för pojkar - så man anar texten under överklänningens spets. Mkt traditionellt, men oxå mkt fint...