Vilken färg har/hade ni - doprosett
Som sagt... vilken färg på doprosett har/hade ni och i vilken "form", smalt, tjockt, långt eller kort band? Siden eller sammet?
Lite nyfiken bara.
/Svalan
Som sagt... vilken färg på doprosett har/hade ni och i vilken "form", smalt, tjockt, långt eller kort band? Siden eller sammet?
Lite nyfiken bara.
/Svalan
Vi ska ha riktiga rosor i en liten bukett i mitten där man normalt fäster den stora rosetten istället för sidenband sen ska jag sy fast små tygrosor på klänningen!
Min tjej fick ha ganska smala mörklila band.
Vad fint allt låter. Jag kommer aldrig kunna välja.
Liten svala,
haha det låter som jag! Jag hade fyra olika lila nyanser innan jag lyckades bestämma mig!
Långt smalt rosa band, med ganska liten rosett.
min dotter fick ha samma dopklänning som jag, mina bröder och mina kusiner hade. Och naturligtvis samma band som vi tjejer har haft - i rosa
Tilde ska ha sambons dopklänning från 1970 och en tjej har aldrig haft den. Vill inte ta bort det blåa (i cm brett kanske med sammetsyta) men svärmor proppsar på att sy små rosa rostter på den. Mot min vilja .
Då kommer jag och skiljer mig lite från mängden...Filip hade en vit, enkel dopklänning i halvlinne med ett smalt, ljusbrunt linneband! Låter kanske lite trist men var faktiskt jättefint!
Klänningen beställde vi från www.minimundus.se.
Lycka till med "bandval" och dop!
myskatt: vad kul med lite tradition.
Lovelina: gillar brunt, min bästa färg. men det blir nog inte det på banden.
Lovelina,
jag var jättesugen på den klänningen också! Superfin ju!
Vi hade ett mellanbrett rosa band med ett rosa hjärta i mitten(sweet)
Sen hade vi oxå en dopbukett som man sätter på dopbandet oxå!
Finns bilder i mitt bildgalleri!
Glömde skriva att vi hade ett lång sidenband
vi hade min sambos mammas dopklänning (från 1960), vit med hålbroderier och till den hade vi min sambos pappas underklänning (från 1958) som är ljusblå
i klänningen hade vi ett långt brett ljusblått band
men i nederkant på klänningen sitter det smårosetter knutna, en för varje barn som döpts i klännigen och då är det ljusrosa för flickor och ljusblå för pojkar
nu är det 5 rosetter med Lukas, 2 rosa och 3 blåa
Vi ska ha min släkts gamla klenod, den är snart 100 år!!! Mormor och hennes bror, mamma, moster, min ena bror, jag, alla kusiner från mammas sida plus många många andra har blivit döpt i den. Till den ska vi ha ett ljusblått band. Skall ha dopet på söndag och det blir så kul! Även dopskålen är ärvd och gammal och såå speciell!
Idas dopklänning är min gamla. Mamma fick den till mig, hon stortjöt när hon såg den. (Av lycka )
Vi ska ha mörkrosa/cerist sidenband.
Vi hade ett ljus grönt ganska tunnt sidenband till vår kille. Allt runt dopet gick i färgerna vitt och ljusgrönt. Blev fint!
VI hade gammelrosa lite bredare band i midjan och jättesmala band runt handlederna. Farmor sydde dopklänningen nr äldsta kusinen och efter varje dop så broderar hon in namnen med glansig vit tråd i underklänningen. Superfint!
VI hade gammelrosa lite bredare band i midjan och jättesmala band runt handlederna. Farmor sydde dopklänningen nr äldsta kusinen och efter varje dop så broderar hon in namnen med glansig vit tråd i underklänningen. Superfint!
Hoppsan! lite dubbelklick där