• Anonym (Fundersam)

Mer skitsnack och intriger på arbetsplatser med fler lågutbildade?

Har funderat på det här fenomenet med snack bakom ryggen, intriger, grupperingar etc på arbetsplatser och funderat på om det sker i högre grad på arbetsplatser med fler lågutbildade.

Jag själv är utbildad och har jobbat på flera arbetsplatser med höga utbildningskrav och har INTE stött på det på några av de platserna. Man har fokuserat på arbetsuppgifterna, diskuterat tillsammans och fokuserat på att kunna göra arbetet så bra som möjligt. Har någon tillstymmelse till konflikt uppstått har man tagit upp det till diskussion för att komma fram till en lösning, för att arbetet ska kunna fortsätta flyta på bra, och det har löst sig. Mycket kommunikation alltså.

Två av mina arbetsplatser, min nuvarande och en tidigare hade inte utbildningskrav och där har det förekommit skitsnack i mängder. Det har varit grupperingar i arbetsgruppen, pratats bakom ryggen, ibland varit ren otrevlighet sinsemellan, kritiskt granskande av varandra, konflikter och drama. Man har inte kommunicerat eller ens verkat ha en vilja till kommunikation. Arbetet blir lidande och görs sämre på grund av detta vilket dessa som ägnar sig åt beteendet inte heller tycks reflektera över. Jag har hållt mig utanför så gott jag kan och bara fokuserat på arbetsuppgifterna. Men jag ser ju också hur allting förstör hela verksamheten. Ser en stor skillnad från de andra arbetsplatserna jag varit på. 

Vad kan det bero på att vissa arbetsplatser översvämmas av sådana här destruktiva beteenden och andra förskonas helt från dem? Är det utbildningsnivå, att man har för mycket tid över till skitsnack, att man är så pressade att man hänger sig åt sådant, hur kvinno/mansdominerat det är eller vad?

• Svar på tråden Mer skitsnack och intriger på arbetsplatser med fler lågutbildade?
  • Anonym (CocaCola)
    Anonym (Fundersam) skrev 2023-09-23 00:40:40 följande:

Har funderat på det här fenomenet med snack bakom ryggen, intriger, grupperingar etc på arbetsplatser och funderat på om det sker i högre grad på arbetsplatser med fler lågutbildade.

Jag själv är utbildad och har jobbat på flera arbetsplatser med höga utbildningskrav och har INTE stött på det på några av de platserna. Man har fokuserat på arbetsuppgifterna, diskuterat tillsammans och fokuserat på att kunna göra arbetet så bra som möjligt. Har någon tillstymmelse till konflikt uppstått har man tagit upp det till diskussion för att komma fram till en lösning, för att arbetet ska kunna fortsätta flyta på bra, och det har löst sig. Mycket kommunikation alltså.

Två av mina arbetsplatser, min nuvarande och en tidigare hade inte utbildningskrav och där har det förekommit skitsnack i mängder. Det har varit grupperingar i arbetsgruppen, pratats bakom ryggen, ibland varit ren otrevlighet sinsemellan, kritiskt granskande av varandra, konflikter och drama. Man har inte kommunicerat eller ens verkat ha en vilja till kommunikation. Arbetet blir lidande och görs sämre på grund av detta vilket dessa som ägnar sig åt beteendet inte heller tycks reflektera över. Jag har hållt mig utanför så gott jag kan och bara fokuserat på arbetsuppgifterna. Men jag ser ju också hur allting förstör hela verksamheten. Ser en stor skillnad från de andra arbetsplatserna jag varit på. 

Vad kan det bero på att vissa arbetsplatser översvämmas av sådana här destruktiva beteenden och andra förskonas helt från dem? Är det utbildningsnivå, att man har för mycket tid över till skitsnack, att man är så pressade att man hänger sig åt sådant, hur kvinno/mansdominerat det är eller vad?

Jag har också jobbat på båda ställen, en högre utbildad och en noll utbildad. Kan säga som så att på den underutbildade så förekom det även slagsmål med knytnävar. 
  • Anonym (Lila)

Har samma erfarenheter, på dom arbetsplatser jag varit på där folk hade lägre utbildning var det mycket tjafs och skitsnack. På högre nivå handlar konflikter mer om ego. Jobbar inom vården.

• Anonym (Visst_är_det_så)

Visst är det så. Det är därför man lätt kan skilja människor som inte har ambitioner eller någon vilja att komma framåt /uppåt i livet från de som vill något mer än att bara stå och stampa på samma arbetsplats hela livet endast för att få en lön att kunna leva på. Ju mer besvikna människor är på sig själva och sina egna liv, desto större tendens har de till "låga" beteenden, som skitsnack och intriger, falskhet och även kivande och bråkande, ofta om småsaker.

Människor som har drömmar i livet som de försöker förverkliga, och som har uppsatta mål, har ofta lite tid eller lust att ägna sig åt sådana låga beteenden och därför undviker de helst sådana människor.

Samma fenomen kan man ju se här på FL. De som är taskiga mot andra och har låga beteenden och älskar att tjafsa tillhör just den förstnämnda gruppen.

• Anonym (kastvind)

Tror det är individuellt och mer beroende på personlighetstyp. Jag har jobbat inom städ och varit på många olika arbetsplatser. På företag kunde jag höra hur ingenjörer tjafsade med varann, och det var inte trevliga ord som utbyttes. Samma har jag hört på andra arbetsplatser, när jag har jobbat med annat.

• Anonym (T)

De arbetsplatser jag varit på som haft mest skitsnack och på vissa håll ren mobbing kollegor emellan har varit förskolor.

• Anonym (hpimlo)

Hmm, intressant tanke. 

Jag tror det har att göra med mående också, Som någon skrev, har man inga drömmar eller mål som man försöker förverkliga kanske besvikelsen på en själv med medföljande sämre mående och kanske dålig självkänsla gör att man i större grad hänger sig åt skitsnack. 

Ser jag till mig själv (medelutbildad skulle jag säga) så är jag mer bitsk, dömande och mer benägen att se andras fel och 'gnälla' om dem när jag själv inte mår bra än om jag mår bra. 

• Anonym (Ljung)
    Anonym (Fundersam) skrev 2023-09-23 00:40:40 följande:

Jag har noterat exakt samma sak. Ju längre ner i statuskedjan ju mer skitsnack.

Tror det bland annat beror på:
    1) Personer med lägre social status har generellt sämre självkänsla.
    2) Personer med lägre social status har generellt lägre intelligens.
    3) Personer med lägre social status är generellt mer benägna att känna sig dåliga i jämförelse med andra.
    4) Personer med lägre social status får mindre bekräftelse och uppskattning.
    5) Personer med lägre social status har generellt sämre hälsa.
  • ht1

Inge konstigt med det. Titta på samhället i stort. Vilka orter har flest bråk / mord / rån osv. Jo där folk har lägst utbildning.

• Anonym (S)

Jag har varit på samma arbetsplats under några år nu och det har varit olika beroende på vilka som har ingått i arbetsgruppen. När jag började var det en del skitsnack och problem i gruppen, men nu finns det inget sådant över huvud taget. Så skönt. De tidigare problemen berodde på två personer och särskilt en av dem. De är inte längre kvar och då är problemen borta.

Det är en arbetsplats med krav på högskoleutbildning.

• Anonym (2 olika karaktärer)

Jag är man som har jobbat på kvinnodominerade arbetsplatser hela livet. Jag vill säga att vad jag uppfattat så skitsnack och osämja beror till stor del på samma 2 damer. Ibland heter de Ulla-Britt och Natalie, ibland Inger och Felicia eller kanske Britt-Marie och Denise. Men det är ungefär samma två damer.

Den äldre av den har utpekat sig själv till minichef, den yngre vill verkligen absolut inte ha en minichef. Övriga står antingen utanför eller tillhör det ena eller det andra lägret. Omplacerar man en eller bägge av dessa damer blir det lugnt.  

Svar på tråden Mer skitsnack och intriger på arbetsplatser med fler lågutbildade?