Mer skitsnack och intriger på arbetsplatser med fler lågutbildade?
Har funderat på det här fenomenet med snack bakom ryggen, intriger, grupperingar etc på arbetsplatser och funderat på om det sker i högre grad på arbetsplatser med fler lågutbildade.
Jag själv är utbildad och har jobbat på flera arbetsplatser med höga utbildningskrav och har INTE stött på det på några av de platserna. Man har fokuserat på arbetsuppgifterna, diskuterat tillsammans och fokuserat på att kunna göra arbetet så bra som möjligt. Har någon tillstymmelse till konflikt uppstått har man tagit upp det till diskussion för att komma fram till en lösning, för att arbetet ska kunna fortsätta flyta på bra, och det har löst sig. Mycket kommunikation alltså.
Två av mina arbetsplatser, min nuvarande och en tidigare hade inte utbildningskrav och där har det förekommit skitsnack i mängder. Det har varit grupperingar i arbetsgruppen, pratats bakom ryggen, ibland varit ren otrevlighet sinsemellan, kritiskt granskande av varandra, konflikter och drama. Man har inte kommunicerat eller ens verkat ha en vilja till kommunikation. Arbetet blir lidande och görs sämre på grund av detta vilket dessa som ägnar sig åt beteendet inte heller tycks reflektera över. Jag har hållt mig utanför så gott jag kan och bara fokuserat på arbetsuppgifterna. Men jag ser ju också hur allting förstör hela verksamheten. Ser en stor skillnad från de andra arbetsplatserna jag varit på.
Vad kan det bero på att vissa arbetsplatser översvämmas av sådana här destruktiva beteenden och andra förskonas helt från dem? Är det utbildningsnivå, att man har för mycket tid över till skitsnack, att man är så pressade att man hänger sig åt sådant, hur kvinno/mansdominerat det är eller vad?