• Svindlandehöjder

    Ska vi bli särbos?

    Jag står inför ett beslut som gett mig en fruktansvärd ångest senaste tiden. 
    Är sambo med en man och vi har två barn, ett varsitt sedan tidigare förhållande. Inga gemensamma barn. Vi har bott tillsammans i snart ett år och det var jag och min dotter som flyttade från vårt hem och in i deras hem som ligger ute på landet. Ända sedan vi flyttade in har det av sambon dragits igång storskaliga planer om allt som behöver göras, och jag känner mig mer som en medfinansiär än en partner. Jag säger nej och han kör på och vill att jag ska betala halva omkostnaderna som avser renovering av hus, ladugård m.m. Driftkostnader betalar jag hälften för men inte hans låns (vilket han tjatar på mig att jag ska börja göra). Jag är inte ägare av huset och efter ett år har jag kommit fram till att jag inte vill köpa in mig i huset, det här är sambon och hans dotters hus. Vi är här som gäster och det gnager inom mig. Varken jag eller min dotter känner oss helt hemma och visst det kanske kan ta tid men alla bråk om ekonomin gör att jag får en klump i magen varje gång jag går förbi exempelvis badrummet som det påbörjades en renovering av för många år sedan men som inte är klart. Jag har alltid haft ett hemtrevligt hem där jag bonat och fixat, välkomnat vänner på middagar osv. Jag vantrivs och har knappt bjudit hem någon sedan vi flyttade hit. 

    När vi flyttade så lämnade vi kommunens centralort där både jag och dottern är född och uppvuxna och som är vår trygga punkt. Vi har alltid bott ensamma sedan hon var dryga året och har en tajt relation. Nu efter flytten behöver hon åka bus 3,5 mil enkel resa för att ta sig till skolan och jag har nå fruktansvärt samvete för det. Hennes pappa bor kvar där vi bodde förut. Min dotter har pratat med mig och vill att vi ska flytta tillbaka till orten och bo själva bara hon och jag och jag vill inget hellre, samtidigt som jag älskar min sambo och tycker mycket om min bonusdotter,  vi har ett helt okej familjeliv, visst har relationen alltid varit ljummen och vi har svårt med tillit till varandra och kommunikationen är inte toppen. Men det kanske är något som går att jobba på? Han är inte den jag vänder mig till om jag har det svårt, vi är väldigt olika och jag blir korrigerad i många saker vilket får mig att dra mig undan. När jag är borta på jobb längtar jag inte hem, jag drar mig för att komma hem, drar mig för att börja plocka undan allt som ligger framme. Veckorna då jag är barnfri och sambon och hans barn är hemma drar jag mig undan, de vill äta middag när jag fortfarande jobbar osv. Jag har berättat för sambon om hur jag känner för vår hemsituation och han tycker att vi ska ge det tid. Och kanske det stämmer men det skav och ångest jag har försvinner inte för det. Tips och råd om hur ni hade gjort i en liknande situation? Jag har två lägenhetserbjudanden och ska kolla på dem till veckan. 

  • Svar på tråden Ska vi bli särbos?
  • blomman 2

    Jag har inte varit i din situation men känner med dig och förstår att du inte trivs längre och att du längtar tillbaka till hur du och din dotter hade det innan ni flyttade till sambon och dottern.
    Jag är själv ensamstående med en dotter (fast äldre än dig ) och vi har också bott tillsammans själva hela hennes liv så jag förstår att det blev en stor omställning att lämna er bostad och flytta så långt ut på landet. 


    Förutom att ni har lämnat allt så känner jag instinktivt att det kommit upp saker som inte diskuterats igenom innan inflyttning tex vilka kostnader som du ska bidra med, det borde ha lyfts innan.
    Sedan känns det sorgligt att du inte känner tillit till sambon eller han till dig.
    Känns som att det var ett lite för snabbt beslut att flytta ihop,ni hade behövt lära känna varandra och vilka förväntningar ni har på samboskap.
    Eftersom jag, likt dig, har levt ensam i så många år (15 år) med min dotter så kan jag inte tänka mig något annat än särboskap i början ifall jag möter kärleken igen och ta förhållandet den vägen tills jag är helt säker på att vi är kompatibla med varandra. Mycket lär man känna om varandra längs vägen.
    Att flytta ihop ska inte behöva göra livet svårare utan enklare. Att bo ihop ska berika livet inte kännas som att man har fått offra mer än man får.
    Du har också din dotter att tänka på?och hon verkar inte heller trivas.
    Jag skulle ta lägenheten och satsa på att lära känna varandra och fortsätta att bygga på relationen och faktiskt fundera starkt på OM hus på landet verkligen är min dröm.
    Kanske bättre när relationen blir starkare att ni måste och behöver hitta ett helt nytt boende där bådas drömmar, delaktighet och inflytande får ta lika stor plats.


     

  • Mimosa86

    Klart ni ska flytta! Ni trivs ju inte. Det handlar ju om ert
     liv med. 


    Varför skulle särboskap vara så fel? Det är väl optimalt utifrån det du beskriver. 


    Skaffa ett mysigt hem till er där dottern har nära till dig, pappan och sina vänner. Vem vet, relationen till mannen  kanske blir bättre när ni får längta efter varandra och båda anstränga er när ni ska ses.

    Samtidigt verkar ni inte ha mycket gemensamt som binder er samman, och han verkar ju inte kunna göra dig lycklig. Värt att fundera om relationen verkligen har en framtid.

  • Dexter dot com

    Självklart ska ni flytta då varken du eller dottern trivs! Skaffa dig ett hem där ni trivs och dit ni kan bjuda hem vänner.
    Personligen hade jag avslutat relationen då han verkar girig och du inte kan förvänta dig stöd av honom när du har det jobbigt.

  • Magical

    Varför valde du att flytta ihop, när du skriver att er relation alltid har varit ljummen? Det är liksom ingen bra grundpremiss, eller? 

  • Tow2Mater

    Ja, under de premisserna flytta och prioritera ditt barn. Den kan ju ju försöka jobba på förhållandet i ett särboskap. Se till att han åker till dig iallafall ganska lika ofta som du åker till honom också. Men gissar han kommer ha så mycket jobb med gården att du kommer flänga fram och tillbaka tills du inte orkar längre och gör slut.

  • erikaABC

    Ja, ta någon av lägenheterna som du ska gå och titta på.
    Ni kan vara hos honom på helgerna elelr du kan bo där när din dotter inte bor hos dig.

  • Anonya

    Ja, det tycker jag absolut. Tycker inte det finns något som talar för att fortsätta vara sambo. 


    Både före och efter citatet kommer i samma mening negativa saker. Relationen är ljummen, ni har svårt att kommunicera och bristande tillit, du och dottern känner er som gäster i ert hem, sambon vill helt tydligt ha en medfinansiär, även dottern måste pendla långt, du drar dig för att åka hem. Listan är jättelång. 


    Hur var lägenheterna? Hoppas ni hittar en bra. Särbo är det enda rätta. Sedan får du fundera över om du vill stanna kvar i relationen alls. Lycka till!

  • Littlebird91

    Det hjälps ju inte att ?bara ge det tid? och tro att ni helt plötsligt ska få ett annat resultat utan att ändra något? Det som är viktigt för dig bör vara viktigt för honom. 
    Jag anser att just husköp är en stor sak, som ska pratas igenom och ha tydliga ramar. Också för att det finns barn inblandat, om det händer något osv. 
    Har själv inte varit i denna situation men har den inom familjen. De har gjort så att personen som äger huset står för renovering, huslån, hushållsunderhåll. Den personen som inte äger huset hjälper till med el, sophämtning och en liten symbolisk summa. Jag upplevde att när den personen som äger huset verkligen släppte in den andra tex måla om lite/göra om, byta ut möbler och piffa till det till något gemensamt så blev det så småningom bra. Tror det var avgörande. 
    Men det är ju ett dilemma. Jag tycker det är enklast att dela upp det så, med eventuell försäljning i åtanke. Om du nu skulle hjälpa till med huslånet, har han tänkt att ge dig halva huset då eller? Låter bara konstigt, speciellt när du inte ens vill köpa in dig eller bo där. Nej han kan inte kräva det.. hade försökt spara och satsa på att köpa något tillsammans istället där alla trivs. 

Svar på tråden Ska vi bli särbos?