Kan man utveckla bipolär sjukdom senare i vuxna livet efter traumatisk upplevelse?
Hej,
jag upplever att min killkompis har ett humör som går upp och ner efter sin fars död. Han tog sin pappas död relativt okej. Utåt så tyckte jag att han agerade rationellt. Kunde vara extra social och erkände sin sorg + ville ses och vara social så ofta som möjligt - Så minns jag det. Men sen har han mått bättre, har han själv erkänt.
Han skaffade nytt jobb slutet av förra sommaren som han blev nöjd med.
Av en okänd anledning förlorade han jobbet innan sommaren i år. Men säger ändå att han jobbar där, bara att ''han får inte jobbpass'' ''Han är timvikariat och inte fått jobbpass på länge''.
Det är nu efter sommaren eller egentligen kanske redan runt Juli som det började märkas lite ''udda'' humör. En dag kan han vara social, en annan dag kan han vara osocial och en annan dag heja glatt och vara vänlig m.m.
Han har utvalt en specifik kompis som han inte tyckt om hans beteende. Beteende och händelser som skett för länge sedan.
''Jag har burit på detta ett tag, men nu skall det fram. Jag tycker inte om när du gjorde såhär...''.
Den kompisen valde att inte skriva något tillbaka. Men efter ca en månad, så skrev han ett arg medddelande igen och denna gång var det påhopp på hans personlighet och menade: ''Det skall alltid handla om dig''. Hans humör går upp och ner. Men vid bemöttande har det inte inträffat något aggressivitet. Däremot blir man orolig för det som han känner eventuellt bekymmer för. Om han märker själv att hans humör går upp och ner, vet jag inte.
Igår spelande han spel med sina manliga kompisar. Då gick allt väldigt bra. Han uttryckte själv hur mycket han älskade att ha grabb-hänget.