• Anonym (Bipolär?)

Kan man utveckla bipolär sjukdom senare i vuxna livet efter traumatisk upplevelse?

Hej,
    jag upplever att min killkompis har ett humör som går upp och ner efter sin fars död. Han tog sin pappas död relativt okej. Utåt så tyckte jag att han agerade rationellt. Kunde vara extra social och erkände sin sorg + ville ses och vara social så ofta som möjligt - Så minns jag det. Men sen har han mått bättre, har han själv erkänt.

Han skaffade nytt jobb slutet av förra sommaren som han blev nöjd med.

Av en okänd anledning förlorade han jobbet innan sommaren i år. Men säger ändå att han jobbar där, bara att ''han får inte jobbpass'' ''Han är timvikariat och inte fått jobbpass på länge''.

Det är nu efter sommaren eller egentligen kanske redan runt Juli som det började märkas lite ''udda'' humör. En dag kan han vara social, en annan dag kan han vara osocial och en annan dag heja glatt och vara vänlig m.m.

Han har utvalt en specifik kompis som han inte tyckt om hans beteende. Beteende och händelser som skett för länge sedan.

''Jag har burit på detta ett tag, men nu skall det fram. Jag tycker inte om när du gjorde såhär...''.

Den kompisen valde att inte skriva något tillbaka. Men efter ca en månad, så skrev han ett arg medddelande igen och denna gång var det påhopp på hans personlighet och menade: ''Det skall alltid handla om dig''. Hans humör går upp och ner. Men vid bemöttande har det inte inträffat något aggressivitet. Däremot blir man orolig för det som han känner eventuellt bekymmer för. Om han märker själv att hans humör går upp och ner, vet jag inte.

Igår spelande han spel med sina manliga kompisar. Då gick allt väldigt bra. Han uttryckte själv hur mycket han älskade att ha grabb-hänget.

• Svar på tråden Kan man utveckla bipolär sjukdom senare i vuxna livet efter traumatisk upplevelse?
  • Anonym (Bipolär?)

Kan man utveckla bipolär senare i livet? Läste att bipolär kan visst dyka upp efter trauma.

Han är inte ung vuxen.

• Anonym (Japp)
    Anonym (Bipolär?) skrev 2023-09-23 09:45:09 följande:

Kan man utveckla bipolär senare i livet? Läste att bipolär kan visst dyka upp efter trauma.

Han är inte ung vuxen.

Du kan få bipolärsjukdom i princip vilken ålder som helst.
    Det vanligaste är att första episoden bryter ut i sena tonåren  men det finns många som inte får rätt diagnos och blir istället diagnostiserad med depression.
    Har hen haft depression, en tidigare episod, eller finns det någon i hans familj som som är bipolär?
    Är det typ 1 med manier lär omgivningen ha reagerat på det. Typ 2 med hypomani är inte lika tydligt men även det borde omgivningen reagerat på.
    Lycka till och det finns bra mediciner som håller individen på en mer stabilitet.
    Och ja det kan bryta ut i samband med ett trauma.
  • Anonym (Bipolär?)
    Anonym (Japp) skrev 2023-09-23 11:58:18 följande:
    Du kan få bipolärsjukdom i princip vilken ålder som helst.
    Det vanligaste är att första episoden bryter ut i sena tonåren  men det finns många som inte får rätt diagnos och blir istället diagnostiserad med depression.
    Har hen haft depression, en tidigare episod, eller finns det någon i hans familj som som är bipolär?
    Är det typ 1 med manier lär omgivningen ha reagerat på det. Typ 2 med hypomani är inte lika tydligt men även det borde omgivningen reagerat på.
    Lycka till och det finns bra mediciner som håller individen på en mer stabilitet.
    Och ja det kan bryta ut i samband med ett trauma.
    Jag vet inte om han har haft depression.

Jag tror inte han har någon i familjen som är bipolär.

Vad är 1 manier och varför skulle omgivningen reagera på det?

Vad är typ 2 med hypomani och varför skulle omgivningen ha svårare att reagera på det?
  • Anonym (Ursäkta)
    Anonym (Bipolär?) skrev 2023-09-23 12:23:58 följande:

Vad är typ 2 med hypomani och varför skulle omgivningen ha svårare att reagera på det?
    Du tror att han är bipolär trots att du inte vet någonting om sjukdomen.
  • Anonym (Japp)

Vid en mani så vrids orken upp på max, dom mår superbra. Startar nya projekt, behöver inte sova, pratar oavbrutet och tappar förmågan att fokusera.
    Det är även vanligt att göra saker som personen inte skulle göra under den normala perioden. Tänk dig en duracell kanin uppskruvad på max.
    Vissa blir också lätt irriterad. Det märks tydligt då det även inte går att jobba och umgås på ett normalt sätt. Personen kan även vara i akut behov av sjukhusvård.

En hypomani är en nedskruvad variant av en mani. Den är lätthanterligare och behöver inte sjukhusvistelse lika ofta som en mani. Även där kan omgivningen reagera då personen verkar ha mer energi än annars.
  • Anonym (..)

Om du söker på tex 1177 så kan du läsa mycket bra info. 
  • FtS70

Några saker: debut oftast mellan 20-50 enligt statistiken, livshändelser KAN vara utlösande, genetiken spelar stor roll. I övrigt låter bipolaritet i detta fall helt osannolikt.

• Anonym (Bipolär?)
    FtS70 skrev 2023-09-23 14:05:20 följande:

I övrigt låter bipolaritet i detta fall helt osannolikt.

Varför inte?
  • Anonym (Bipolär?)
    FtS70 skrev 2023-09-23 14:05:20 följande:

I övrigt låter bipolaritet i detta fall helt osannolikt.

Varför?
  • Anonym (Japp)
    Anonym (Bipolär?) skrev 2023-09-24 16:24:20 följande:
    Varför?
    Be honom ta kontakt med vården och då går det att få en remiss till affektiva om det bedöms att han behöver det. Tyvärr brukar det vara lång kö.
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Kan man utveckla bipolär sjukdom senare i vuxna livet efter traumatisk upplevelse?