• Anonym (Puckot)

Hjälp! Är min Ipad förstörd? Gick in på 'fulsida' och nu startar den inte.

Fick tips i en Facebook-grupp om en sida där man kunde se filmer och serier. Hittade några som jag länge velat se om och som inte går att få tag på nånstans (hade köpt på DVD om det bara funnits). Jag har kollat ett tag nu och idag kom plötsligt ett skumt meddelande upp. Jag försökte stänga fönstret men det gick inte, så jag stängde ipaden. Nu går det inte att starta den igen. Har en Ipad Air (minns inte vilken version). Har en PC för övrigt. Finns det något jag kan göra eller är det bara att skrota?

• Svar på tråden Hjälp! Är min Ipad förstörd? Gick in på 'fulsida' och nu startar den inte.
  • Fontana

Jag tror knappast att iPaden har blivit förstörd för att du varit inne på någon "fulsida".

Du har förstås kollat så att batteriet är laddat?

Prova annars att googla på "iPad startar inte" (utan citationstecken). Då får du bland annat upp flera länkar till Apples supportsidor.

Lycka till!

• Anonym (Puckot)
    Fontana skrev 2023-09-23 15:45:33 följande:

Jag tror knappast att iPaden har blivit förstörd för att du varit inne på någon "fulsida".

Prova annars att googla på "iPad startar inte" (utan citationstecken). Då får du bland annat upp flera länkar till Apples supportsidor.

Lycka till!

Batteriet var inte urladdat, det har aldrig hänt mig faktiskt, men jag försökte ändå ladda på det. Ingen reaktion. Jag gick in på Apple support och där stod bara hur man ska göra för att sätta på Ipaden (trycka på översta knappen + volymknappen) och det är ju det jag gör hela tiden utan att nåt händer. Det står också att man kan koppla in den i sin Mac och felsöka där, men jag har PC. 
  • Anonym (virus)
    Fontana skrev 2023-09-23 15:45:33 följande:

Lycka till!

TS har väl fått virus på plattan.
  • Anonym (virus)

Du kan väl testa att lämna in den för att se om de kan lösa det. De kanske kan fabriksåterställa den om inte annat. Eller så googlar du på hur du själv fabriksåterställer. Men du förlorar förstås allt på den.

• APIPA

Du bör kunna använda iTunes på Windows för att felsöka iPaden, behövs i regel inte en mac för det :)

• Fontana
    Anonym (virus) skrev 2023-09-23 16:48:50 följande:
    TS har väl fått virus på plattan.
    Det finns inga virus för Mac och iPad. Däremot kan det finnas en del annan malware, men jag tror inte att det gäller här. Förmodligen har Safari (eller annan wevläsare) hängt sig och påverkar hela paddan.

Jag tror fortfarande att du kan få igång den om du läser instruktionerna på Apple Support noga, och följer de länkar som finns där för vidare felsökning.

Kåt paddan vila till i morgon, med laddaren ansluten och försök sedan igen.
  • Fontana

Nej! inte Kåtpaddan förstås! Skriver liggande i soffan. "Låt paddan ... " ska det ju stå.

• Anonym (virus)
    Fontana skrev 2023-09-23 18:50:07 följande:
    Det finns inga virus för Mac och iPad. Däremot kan det finnas en del annan malware, men jag tror inte att det gäller här. Förmodligen har Safari (eller annan wevläsare) hängt sig och påverkar hela paddan.

Jag tror fortfarande att du kan få igång den om du läser instruktionerna på Apple Support noga, och följer de länkar som finns där för vidare felsökning.

Jo, Mac kan få virus.
    www.avgantivirus.se/nyheter/mac-virus/
  • Anonym (Puckot)
    Anonym (virus) skrev 2023-09-23 16:53:13 följande:

Du kan väl testa att lämna in den för att se om de kan lösa det. De kanske kan fabriksåterställa den om inte annat. Eller så googlar du på hur du själv fabriksåterställer. Men du förlorar förstås allt på den.

Har googlat det. Man ska gå in i Inställningar, men det kräver ju först att jag kommer in i paddan. 

Vet inte var jag kan lämna in den. Har bara hittat ställen som lagar trasiga skärmar och batterier. 
  • Anonym (Puckot)
    APIPA skrev 2023-09-23 17:03:39 följande:

Du bör kunna använda iTunes på Windows för att felsöka iPaden, behövs i regel inte en mac för det :)

Finns inte risk då att datorn blir smittad, om det är virus? 
  • Anonym (Puckot)
    Fontana skrev 2023-09-23 18:50:07 följande:

Hoppas du har rätt. Hittills har alla råd jag fått via Apple support gällt samma sak - att jag ska hålla inne knapparna. Trycker jag på länken för att få se hur jag ska göra om det inte hjälper kommer jag bara till en sida med samma information. 
Svar på tråden Hjälp! Är min Ipad förstörd? Gick in på 'fulsida' och nu startar den inte.