• Anonym (Ts)

Kan alla lära sig köra bil?

Så frustrerad på mig själv. Jag håller på att ta körkort. Kommer nog hålla på för alltid. Jag behöver körkort, det är inte ett alternativ att inte ta körkort, om jag nu någonsin lyckas. Men alltså, jag är så himla himla harig och nervös i trafiken. Lättstressad. Livrädd. Jag ser alla dessa människor omkring mig som kör bil utan problem, kvinnor, män, unga, gamla, friska, sjuka. Min syster som gick ut gymnasiet med underkänt i vartenda ämne och nu dessutom långtidssjukskriven för ångest klarar av att köra i rusningstrafik och parkera i de trängsta av luckor utan något som helst problem (detta är hennes sätt att peppa mig, att om hon minsann klarar det så gör jag det också). Fint så, men jag är tveksam. Jag är inget geni men jag har alltid varit en rätt bekymmersfri människa, jag vet inte om jag vet hur riktig ångest känns men om jag känt det så är det i samband med bilkörning. HUUUR klarar ni alla att brassa runt som proffs? Kan alla verkligen lära sig köra bil?  Är 38 år gammal, jobbar med bioanalys och har inga sjukdomar, diagnoser eller psykiska problem vad jag vet. Har tryckt ut två ungar, äger ett hus och har avvärjt ett rån där gärningsmannen hade kniv och leker gladeligen i höghöjdsbanor och åker ziplines, men sätt mig vid ratten så darrar jag som ett asplöv. Gråter

• Svar på tråden Kan alla lära sig köra bil?
  • Anonym (Hej)

Hitta någon bra lärare som du kan övningsköra med dom du känner dig lugn o trygg med. 
    Kör med bara automat så slipper du tänka på dagligen o koppling. 

Ta tid på dig
    Min bror strax över 40 tog körkort nu. .
    Lycka till

• AmericanMommy
    Anonym (Hej) skrev 2023-09-23 23:00:09 följande:

Hitta någon bra lärare som du kan övningsköra med dom du känner dig lugn o trygg med. 
    Kör med bara automat så slipper du tänka på dagligen o koppling. 

Ta tid på dig
    Min bror strax över 40 tog körkort nu. .
    Lycka till

Håller med! TS, kör med automat det gör stor skillnad! Då kan du fokusera på trafiken och bilkörningen istället för att hålla reda på växlar och koppling etc. 
  • Cereal Killer

Jag skulle nog säga att det är mer onormalt att vara 30+ och inte känna som du när man tar körkort, än om man gör det. Du har en helt annan förståelse för risker än en 18-åring, och att man innan man är van uppfattar det som en stor risk att röra sig i väldigt höga och potentiellt dödliga hastigheter tillsammans med en massa andra okända människor, där man till viss del är beroende av att de inte plötsligt gör något helt idiotiskt, är till hundra procent helt logiskt och normalt. Men man vänjer sig genom att gradvis utsätta sig för det hela. Till slut är man märkligt nog inte rädd längre. Jag skulle säga att din chans att nå dit är mycket hög, nästan garanterad, förutsatt att du låter det ta den tid det tar och inte ger upp. 

• LaFontaine

Låt det ta tid! Det finns inga fördelar med att hetsa. Jag tog körkort strax innan 30. Jag övningskörde regelbundet i lver ett år. Jag tyckte också att det var skitläskigt. Därför körde vi samma sträcka varje dag, tills den kändes bra. Då ändrade/utökade vi. Vi varierade korta och längre sträckor. Jag körde exempelvis till tåget varje morgon, vilket tog ungefär en kvart. Jag fick mängdträning och vana.

Nu har jag haft körkort i tio år och tycker inte alls att det är läskigt längre! Håll ut!

• Anonym (Ts)

Men hörni, så fina svar! Så himla tacksam! Nu känner jag mig mer peppad. Jag skulle hemskt gärna bara köra automat, tyvärr är det manuell växel vi har på vår bil. Men jag får traggla. Min körlärare säger att jag kan bara jag vågar. Jag ska försöka övningsköra mer och oftare, min man är min handledare hemma och han är lugn och bra, ska utsätta mig successivt för det som jag tycker är värst. Men liksom, svänga vänster i cirkulationsplats med massa bilar runt omkring, svettigt! :)

• Anonym (Tea)

Redan som 25-åring fick jag höra att jag som lite äldre skulle vara beredd på att det kunde ta tid att ta körkort, just för att man som vuxen har ett konsekvenstänkande och därför blir rädd. 

Ta körkort med automatväxel om det känns oöverkomligt med manuell. 

• Anonym (Signatur)

Jag tog körkort som 30 åring genom en intensivkurs, jag var LIVRÄDD dom två veckorna och har inte kört något sedan dess. Jag är 34 nu.

Jag är också en "cool" människa i övrigt som inte alls är rädd av mig, ingen ångest problematik eller liknande. Men fy fan vad otäckt jag tycker det är att köra bil.. nu måste jag pga väntar barn börja köra igen, men känslan att ha det måste hängandes över mig är vidrig.

Jag förstår dig till 100%!
    Men gör inte samma misstag som jag och sluta köra efter du tar körkortet 😅

• Anonym (Ts)
    Anonym (Signatur) skrev 2023-09-24 10:28:21 följande:

Jag tog körkort som 30 åring genom en intensivkurs, jag var LIVRÄDD dom två veckorna och har inte kört något sedan dess. Jag är 34 nu.

Jag är också en "cool" människa i övrigt som inte alls är rädd av mig, ingen ångest problematik eller liknande. Men fy fan vad otäckt jag tycker det är att köra bil.. nu måste jag pga väntar barn börja köra igen, men känslan att ha det måste hängandes över mig är vidrig.

Jag förstår dig till 100%!
    Men gör inte samma misstag som jag och sluta köra efter du tar körkortet 😅

Jaa! Men eller hur, det känns som att man sitter i en dödsmaskin :D
    Kan du kanske ta ett par lektioner igen bara för att komma in i det igen? 
  • Anonym (Mia)

Här är en till som håller på att ta körkort senare i livet. Jag har min uppkörningstid nu på fredag! Och, jo, jag tycker också att det är väldigt skrämmande och obehagligt - särskilt med högre hastigheter. Jag har övningskört i ett år, både med lärare och mängdträning med min man. 

En sak är ju att alla teoriböcker och all information är framtagen för 18-åringar som ständigt behöver påminnas om alla risker och faror och inte för hariga medelålders kvinnor som ser faror och potentiella olyckor precis över allt. 

• Pehrmedh
    Anonym (Ts) skrev 2023-09-23 18:36:38 följande:
    Kan alla lära sig köra bil?

Så frustrerad på mig själv. Jag håller på att ta körkort. Kommer nog hålla på för alltid. Jag behöver körkort, det är inte ett alternativ att inte ta körkort, om jag nu någonsin lyckas. Men alltså, jag är så himla himla harig och nervös i trafiken. Lättstressad. Livrädd. Jag ser alla dessa människor omkring mig som kör bil utan problem, kvinnor, män, unga, gamla, friska, sjuka. Min syster som gick ut gymnasiet med underkänt i vartenda ämne och nu dessutom långtidssjukskriven för ångest klarar av att köra i rusningstrafik och parkera i de trängsta av luckor utan något som helst problem (detta är hennes sätt att peppa mig, att om hon minsann klarar det så gör jag det också). Fint så, men jag är tveksam. Jag är inget geni men jag har alltid varit en rätt bekymmersfri människa, jag vet inte om jag vet hur riktig ångest känns men om jag känt det så är det i samband med bilkörning. HUUUR klarar ni alla att brassa runt som proffs? Kan alla verkligen lära sig köra bil?  Är 38 år gammal, jobbar med bioanalys och har inga sjukdomar, diagnoser eller psykiska problem vad jag vet. Har tryckt ut två ungar, äger ett hus och har avvärjt ett rån där gärningsmannen hade kniv och leker gladeligen i höghöjdsbanor och åker ziplines, men sätt mig vid ratten så darrar jag som ett asplöv. Gråter

Jag tror att nästan alla kan lära sig köra bil med rätt hjälp.

Nu kan man ju ta körkort för endast automat och det måste ha hjälpt väldigt många

så annorlunda om man slipper växla
Svar på tråden Kan alla lära sig köra bil?