Jag har haft det problemet länge förut, men det har blivit bättre på sistone. Jag undviker vete och vitt socker (allt godis) som pesten, eftersom det ger inflammation i kroppen. Men jag är vegetarian, och det sägs ju att bönor som har mycket fibrer, gör så att man slipper olika tarmrelaterade problem, och ger avföringen rätt konsistens. Så bönor istället för kött är positivt. Sedan något om antiinflammatoriskt råg (välj 100% råg i knäckebröd, undvik vete till varje pris) och om prebiotisk potatis:
"Råg kan möjligen påverka genomsläppligheten i tarmen, vilket ger mindre inflammation och ett skydd mot hjärt-kärlsjukdom och typ 2-diabetes, säger Rikard Landberg." (mabra.com)
https://www.bio-balance.se/prebiotika-vs-probiotika-vad-ar-skillnaden/#Prebiotika%20%C3%A4r%20N%C3%A4ring%20f%C3%B6r%20Probiotika! Såhär står det:
"När tarmen tappar charmenMen tarmen är också helt avgörande för den vår livskvaliteten i vardagen. Att inte behöva oroa dig för generande ljud eller ständigt leta efter en toalett. Detta är en frihet som många inte har.
En frihet många drömmer om: Faktum är att 2 av 5 har magproblem varje vecka.
Och nyckeln till förbättring för de flesta är BÅDA prebiotika och probiotika. Dessa är inte konkurrenter utan ovärderliga lagspelare i vårt omfattande och avancerade tarmsystem.
Två helt olika komponenter, men med samma mål och funktion.
PREbiotika är näring för probiotika!Prebiotika är helt enkelt termen för en grupp kolhydrater som kroppen själv inte kan smälta. Till exempel olika typer av kostfiber, resistent stärkelse eller insulin.
Istället är det de viktiga bakterierna i tarmen som kan smälta prebiotika ? och dessa kolhydrater stimulerar och ger näring till tillväxten av nyttiga bakterier i tarmen, som bland annat hjälper till mot inflammatorisk tarmsjukdom och ett antal kroniska matsmältningsbesvär."
Just nu är det MYCKET prat om resistent stärkelse som verkar vara en viktig antiinflammatorisk komponent i kosten. Resistent stärkelse påverkar tarmbakterierna positivt och ger dessutom mättnad, lägre blodsocker och minskad risk för tarmcancer. (bellybalance.se)
När potatisen svalnar omvandlas en del av stärkelsen till resistent stärkelse (svenskpotatis.se)
Exempel på 5 mat som dämpar inflammation: www.mabra.com/nyttig-mat/5-livsmedel-som-kan-dampa-inflammation-i-kroppen/6604801
Motverka inflammation i kroppen: https://www.mabra.com/halsa/lakarens-lista-8-ravaror-som-motverkar-inflammation-i-kroppen/6492695
Och nu något om salvor. Scheriproct fungerade inte för mig heller. Då provade jag rengöra mig i duschen efter nr. 2 (jag använde tvål), och när det var helt rent och torrt, så satte jag på hydrokortison salva, 10 mg/g , istället för salvan från läkaren. Denna är för vanliga hudåkommor, men det fungerade mycket bättre för mig. Du får göra som du vill. Sedan när det har läkt mer, så kan man använda handdesinfektion på området också efter nr 2, om man inte har möjlighet att hoppa in i duschen omedelbart.