Inlägg från: Anonym (B) |Visa alla inlägg
  • Anonym (B)

Regler i personalrum

Anonym (Förskolläraren) skrev 2023-09-24 08:50:21 följande:
    Det är jättevanligt att personalen sover på sin rast hos oss. Vi är 25 personer och jag skulle säga att mer än hälften sover. 

Ni alla får klaga hos arbetagivaren tills de hittar en lösning så det finns båda plats till personal som vill sova och personal som inte vill sova.

Men personalrummet är inte villorum , det är inte rimligt att ni måste gå ut / sitta tyst. 

Vad gör ni i nuläget ? 

• Anonym (B)

Alla vill inte promenera. Och vädret är inte alltid lämpligt för en trevlig promenad. 
    Även de som vill prata vill kanska återhämta sig och inte stå ute i regn och snö till exempel. 
    Det är arbetsgivaren som bör hitta en lösning så ingen blir överkörd och alla får en trevlig rast inte bara de som vill sova.

Anonym (Edan) skrev 2023-09-24 08:56:40 följande:

Vi hade också ett personalrum med en säng och flera sittplatser.

Jag tycker att det är väldigt lätt att respektera att några behöver vila för att orka med. Det är hur lätt som helst att ta en promenad om man vill prata, för att vara en schysst kollega.

Jag brukade inte vilja sova när jag hade rast, men jag ville gärna ha lugn och ro. Fanns kollegor som gick in i rastrummet och pratade i telefon osv. Jättejobbigt.

Så jag är på sovarnas sida här faktiskt, även om jag inte brukade sova själv. Ville jag prata med en kollega på rasten gick vi ut på promenad. 

• Anonym (B)
    Anonym (Edan) skrev 2023-09-24 08:59:30 följande:

Men ett förslag på lösning är ju att sovarna och pratarna inte tar rast samtidigt? Ställ in fler soffor. Tar ni rast omlott 3 och 3 så är det väl bara att komma överens om vilka rastpass som är tysta rastpass och vilka pass som är samtalspass, och så får ni se till att alla kan gå på rast det pass som passar dem?

De vore såklart bäst om man kunde göra så.
    Men de krävs att alla anpassar sig och tyvärr det fungerar inte alltid. 
  • Anonym (B)
    Anonym (Förskolläraren) skrev 2023-09-24 09:09:10 följande:
    I nuläget är det helt tyst i personalrummet.

Har sovarna som bestämt så eller arbetsgivaren? 

Varför har inte sovarna öronproppar?
    Problemet med att acceptera att det ska vara tyst i personalrummet att arbetsgivaren slipper hitta en lösning som fungerar för alla. 

• Anonym (B)
    Anonym (Edan) skrev 2023-09-24 09:12:28 följande:
    Enligt ts vill ju majoriteten sova så det är ju vad som kommer gälla om pratarna inte går med på att kompromissa. Att försöka går ju alltid. Om en pratare råkar få rast med en sovare 1 gång i veckan kanske det inte är hela världen? Eller om en sovare har 15 min kvar när en pratare kommer in så kan prataren prata sina sista 15 min.

Eller en sovare kanske får finna sig i att inte kunna sova någon gång också.

Alla kan inte anpassa sig som du säger men då får man gå efter majoriteten eller att kompromissa. Att kompromissa kan vara att ha tysta och pratiga pass. Man kan också köra 15/15 om rasten är 30 min lång.

Alla som inte sover kanske heller inte vill prata utan behöver lugn och ro? Förskola är ju en stimmig miljö så förstår att rastrummet behöver vara tyst för många.

TS skriver att de är sällan fler än 3.  Så om 2 vill prata med varandra är det oftast bara 1 som vill sova? 

Om ingen vill prata då uppstår inget problem?
    Jag har jobbat på förskola själv , alla kopplar inte av genom att sova. 
    Jag skulle nog nytt bytt jobb om jag hade en arbetsgivare som TS . 

Handlar inte om att inte får prata under rasten i sig  , utan mest på grund av arbetsgivarens attityd som inte anser att alla ska ha en trevlig rast och få återkoppling.

Enligt TS betämmer sovarna , de kompromisserar inte och arbetsgivaren gör ingenting för att alla ska trivas.
    Visst kan man vara tyst eller gå ut , men man kanske inte upplever sin rast som uppkopplande.
    Alla har rätt att trivas på sin arbetsplata , inte bara vissa. 

• Anonym (B)

Avkopplande menar jag såklart. 

• Anonym (B)
    Anonym (Förskolläraren) skrev 2023-09-24 09:55:57 följande:
    Till chefens försvar så är det ingen som lyft det som ett jätteproblem. Det är jag som blir mer och mer irriterad. Blev i fredags snudd på åthutad om att inte prata på min rast. Vill mest pejla hur andra reflekterar kring det. 
    Då får du / ni lyfta upp detta. Det är inte acceptabelt att ni får inte använda personalrummet om ni vill ej sitta tysta. 
    Vad har du gjort / sagt till kollegan då? 
    Hen har ingen rätt att förbjuda dig att prata.
    Hen kan såklart be dig på ett trevligt sätt att vara tyst och då kan du välja att vara snäll och inte prata. 
  • Anonym (B)
    Anonym (Edan) skrev 2023-09-24 10:03:15 följande:

B

Ts skrev att en majoritet av alla vill sova. Men ok då är de 3 i rastrummet, majoriteten i det fall bestämmer? Är 2 sovare så sovs det (och då har ju 1 ingen att prata med ändå) och är de 2 pratare så pratas det.

Så är saken löst? Vad majoriteten vill i rastrummet just då, så blir det?

Inte enligt TS...
    Sovarna är i majoritet rent allmänt , men de bestämmer även om de är i minoritet i personalrummet .

Men TS får såklart förtydliga om jag missförstår. 
  • Anonym (B)
    Anonym (Edan) skrev 2023-09-24 10:03:15 följande:

B

Ts skrev att en majoritet av alla vill sova. Men ok då är de 3 i rastrummet, majoriteten i det fall bestämmer? Är 2 sovare så sovs det (och då har ju 1 ingen att prata med ändå) och är de 2 pratare så pratas det.

Så är saken löst? Vad majoriteten vill i rastrummet just då, så blir det?

Anonym (Förskolläraren) skrev 2023-09-24 10:12:19 följande:
    Det har pågått under många år men är inte säker på att chefen är medveten om att så många sover. Hon är inte på den förskolan mer än några timmar per vecka. Känner att det nu eskalerat med att det ska vara helt tyst, så har det inte varit tidigare. Jag kommer ta upp det och känner nu att jag har mer kött på benen. Tack. 

Förstår jag rätt att sovaren / sovarna bestämmer även om de är i minoritet i personalrummet just då?
  • Anonym (B)
    Anonym (B) skrev 2023-09-24 10:15:25 följande:
    Anonym (Förskolläraren) skrev 2023-09-24 10:12:19 följande:
    Det har pågått under många år men är inte säker på att chefen är medveten om att så många sover. Hon är inte på den förskolan mer än några timmar per vecka. Känner att det nu eskalerat med att det ska vara helt tyst, så har det inte varit tidigare. Jag kommer ta upp det och känner nu att jag har mer kött på benen. Tack. 

Förstår jag rätt att sovaren / sovarna bestämmer även om de är i minoritet i personalrummet just då?
    Anonym (Förskolläraren) skrev 2023-09-24 10:15:14 följande:
    Det stämmer, deras behov vinner.

Jag ser du har redan svarat.
  • Anonym (B)
    www.prevent.se/arbetsliv/lagar-och-regler/2020/sa-sager-lagen-om-personalrum/

Det ska båda finnas personalrum och vilorum...

Personalutrymmen ska dessutom vara lättåtkomliga och får inte användas för verksamhet eller förvaring som försämrar för dem som använder rummet, säger Ewa Krynicka Storskog.

Att de som inte vill sova måste vara helt tysta försämrar absolut för en del av personalen...

Vilrum
    På varje arbetsplats ska det också finnas, ett åtminstone gå snabbt att ställa i ordning, ett utrymme för vila.

? Det gäller oberoende av hur många som arbetar där. 

• Anonym (B)
    Anonym (Edan) skrev 2023-09-24 10:08:10 följande:
    Rasten är ens egen obetalda fritid, då får du göra precis vad du vill inklusive sova.
    Eller prata? ;) 
  • Anonym (B)
    Anonym (Edan) skrev 2023-09-24 11:12:03 följande:

B

Det inlägget var ju till den sol skrev att man inte ska sova på arbetstid.

Jag tycker varken pratarna eller sovarna har fel men behovet av vila är ju ett mer grundläggande behov än behovet att prata.
    Om man måste få vila för att orka med sin arbetsdag tycker jag att det behovet måste få gå först. Men det är ju också ett problem för chefen att lösa då.

De som vill prata kan gå ut vid fint väder. Så de har ju fler möjligheter att prata på andra platser än de som behöver lugn och ro att sova/vila.

De som inte vill vara helt tysta vill kanske hinna äta / fika / sitta och vila men utan att sova. 
    Jag kan tänka mig att om de störs av att någon pratar tyst störs också av  andra ljud  som man gör om man är vaken , fikar ,  rör på sig? 

Man behöver kanske inte prata hela tiden , men att få en åthutning som vuxen människa varje gång man öppnar munnen i personalrummet på sin rast verkar som en ohållbar situation , orsakar stress mm .

Du tänker på att just " prata" jag tänker på att ha tillgång till en personalrum där man kan slappna av , spendera sin rast utan att vara på sin vakt att inte göra ljud . 
    Just nu finns det ingen personalrum på TS jobb , bara vilorum.
    Men TS kollegor måste vara ovanliga. 
    Jag har jobbat på många skolor och förskolor och alla hade en personalrum där man kunde prata och umgås.
Svar på tråden Regler i personalrum