Anonym (Edan) skrev 2023-09-24 11:12:03 följande:
B
Det inlägget var ju till den sol skrev att man inte ska sova på arbetstid.
Jag tycker varken pratarna eller sovarna har fel men behovet av vila är ju ett mer grundläggande behov än behovet att prata.
Om man måste få vila för att orka med sin arbetsdag tycker jag att det behovet måste få gå först. Men det är ju också ett problem för chefen att lösa då.
De som vill prata kan gå ut vid fint väder. Så de har ju fler möjligheter att prata på andra platser än de som behöver lugn och ro att sova/vila.
De som inte vill vara helt tysta vill kanske hinna äta / fika / sitta och vila men utan att sova.
Jag kan tänka mig att om de störs av att någon pratar tyst störs också av andra ljud som man gör om man är vaken , fikar , rör på sig?
Man behöver kanske inte prata hela tiden , men att få en åthutning som vuxen människa varje gång man öppnar munnen i personalrummet på sin rast verkar som en ohållbar situation , orsakar stress mm .
Du tänker på att just " prata" jag tänker på att ha tillgång till en personalrum där man kan slappna av , spendera sin rast utan att vara på sin vakt att inte göra ljud .
Just nu finns det ingen personalrum på TS jobb , bara vilorum.
Men TS kollegor måste vara ovanliga.
Jag har jobbat på många skolor och förskolor och alla hade en personalrum där man kunde prata och umgås.