Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

Regler i personalrum

Sova får man göra hemma. På arbetet så jobbar man. Hur skulle det se ut om alla började kräva att få lugn och ro så de kan sova under dagarna?

• Anonym (M)
    Anonym (Edan) skrev 2023-09-24 10:08:10 följande:
    Rasten är ens egen obetalda fritid, då får du göra precis vad du vill inklusive sova.
    Visst men du kan inte kräva att andra som vill prata eller fika ska vara tysta. Jag tror du förstod vad jag menade - man får se till att vila sig hemma istället.
  • Anonym (M)
    Anonym (Edan) skrev 2023-09-24 11:12:03 följande:

B

Det inlägget var ju till den sol skrev att man inte ska sova på arbetstid.

Jag tycker varken pratarna eller sovarna har fel men behovet av vila är ju ett mer grundläggande behov än behovet att prata.
    Om man måste få vila för att orka med sin arbetsdag tycker jag att det behovet måste få gå först. Men det är ju också ett problem för chefen att lösa då.

De som vill prata kan gå ut vid fint väder. Så de har ju fler möjligheter att prata på andra platser än de som behöver lugn och ro att sova/vila.

En normalfrisk människa klarar av att jobba 8 timmar och ha lunch/rast utan att behöva lägga sig och sova. Orkar man inte med det kanske man behöver gå ner i tid, byta jobb eller är i behov av hälsoutredning och eventuella arbetsplatsanpassningar. Som jag skrev i inlägget du citerade - hur skulle det se ut om alla ville få sova under arbetsdagen? Ett vilorum på arbetsplatsen är inte till för att regelmässigt ligga och sova i och har inte plats för mer än en eller ett fåtal personer åt gången.
  • Anonym (M)
    Anonym (Nilla) skrev 2023-09-24 12:51:13 följande:
    Eller så ser chefen till att skapa en dräglig arbetsmiljö. 
    Det ena utesluter inte det andra.
  • Anonym (M)
    Anonym (Edan) skrev 2023-09-24 13:42:22 följande:
    Enligt ts går de på rast omlott och över hela dagen, endast 3 personer i taget och 1-2 av dem vill inte vila. Så 1-2 personer i taget blir det ju då som vilar, max 3, och finns det då inte plats får någon av dem låta bli. Så hur skulle det se ut? Är det alla får man turas om? 
    Men kan man få vila och möjligheten finns så väljer man ju det själv! 

Jag vilade ibland på mitt förra jobb men då hände det ju att vi jobbade 6-dagarsveckor, ofta 8,5-9 h om dagen. Då behövde jag det. Särskilt som vi började jobba redan kl 6 på morgonen ibland.

I en så stimmig miljö som förskola är det väl förståeligt, det är väl inte kroppen som behöver vilan utan huvudet som behöver en tyst miljö för många.
    Har inte läst hela tråden men som jag förstår det ligger problematiken i att de som vill sova i princip bestämmer vilket då går ut över de som vill fika, prata eller kanske göra något annat. Jobbar själv i en väldigt stimmig miljö och visst blir man ordentligt trött om dagarna men det får man ju ta igen när man kommer hem och kan vila/sova.
Svar på tråden Regler i personalrum