Barnens kusin annorlunda
Mina barn har en kusin som snart fyller 4 år. Jag har i flera år funderat på att hon är annorlunda än andra barn. Det som jag tycker är avvikande är tex:
- Att hon pratar väldigt lite och otydligt. Sätter ihop max 2-3 ord och ofta i fel ordföljd. Är egentligen mest hennes föräldrar som förstår vad hon säger. De har varit hos logoped men bara fått lugnande besked och lite tips om att läsa mer böcker.
- Socialt samspel. Är helt ointresserad av kusiner och även av oss vuxna om vi hälsar på. Pratar inte med oss. Sitter bara i sin säng och kollar Ipad medan övriga barn leker.
- Har blöja heltid fortfarande och visar inga tecken på att förstå vits med att gå på potta/toa.
- Varit extremt sen med allt i utvecklingen. Kunde tex inte gå förrän vid 19 månader. BVC säger att det är normalt att vara olika men jag tycker det känns oroande.
Föräldrarna har mycket egna/andra bekymmer så de orkar inte riktigt ta till sig att det nog är något som är annorlunda.
Jag har försökt påtala lite och kanske uppmuntra dem att fråga extra hos BVC mm men de verkar inte se det. Jag tänker på barnet att det vore bra att få hjälp och stöd för utvecklingen. Men vet inte vad jag ska göra och hur mycket jag kan lägga mig i.
Hur skulle ni ha gjort?