• Anonym (Dora)

Barnens kusin annorlunda

Mina barn har en kusin som snart fyller 4 år. Jag har i flera år funderat på att hon är annorlunda än andra barn. Det som jag tycker är avvikande är tex:

- Att hon pratar väldigt lite och otydligt. Sätter ihop max 2-3 ord och ofta i fel ordföljd. Är egentligen mest hennes föräldrar som förstår vad hon säger. De har varit hos logoped men bara fått lugnande besked och lite tips om att läsa mer böcker. 
    - Socialt samspel. Är helt ointresserad av kusiner och även av oss vuxna om vi hälsar på. Pratar inte med oss. Sitter bara i sin säng och kollar Ipad medan övriga barn leker.
    - Har blöja heltid fortfarande och visar inga tecken på att förstå vits med att gå på potta/toa.
    - Varit extremt sen med allt i utvecklingen. Kunde tex inte gå förrän vid 19 månader. BVC säger att det är normalt att vara olika men jag tycker det känns oroande. 

Föräldrarna har mycket egna/andra bekymmer så de orkar inte riktigt ta till sig att det nog är något som är annorlunda. 

Jag har försökt påtala lite och kanske uppmuntra dem att fråga extra hos BVC mm men de verkar inte se det. Jag tänker på barnet att det vore bra att få hjälp och stöd för utvecklingen. Men vet inte vad jag ska göra och hur mycket jag kan lägga mig i.

Hur skulle ni ha gjort?

• Svar på tråden Barnens kusin annorlunda
  • Anonym (..)

BVC har uppenbarligen mött barnet flera gånger, så de noterar i journalen om det är något. Förskolan kommer reagera om det blir uppenbart att barnet ligger långt efter. 

Om föräldrarna ber dig om råd, då kan du säga något, men annars så stötta bara som normala människor gör.

Det jag reagerar på i din text är att barnet sitter med ipad när de andra barnen leker. Det kan ha att göra med att ingen vuxen ens försöker få med henne i lekarna? 

• Anonym (Dora)
    Alvina skrev 2023-09-24 10:56:40 följande:

Inget förstås. Det är inte mitt barn. 

Ok. Men som jag tänker skulle barnet behöva mycket mer hjälp, stöd och stimulans. Det är därför jag har svårt att låta bli att fundera. 

Ifall detta hade varit ditt barn, hade du blivit irriterad om släkt la sig i? 
  • Anonym (Dora)
    Anonym (..) skrev 2023-09-24 11:00:43 följande:

BVC har uppenbarligen mött barnet flera gånger, så de noterar i journalen om det är något. Förskolan kommer reagera om det blir uppenbart att barnet ligger långt efter. 

Om föräldrarna ber dig om råd, då kan du säga något, men annars så stötta bara som normala människor gör.

Det jag reagerar på i din text är att barnet sitter med ipad när de andra barnen leker. Det kan ha att göra med att ingen vuxen ens försöker få med henne i lekarna? 

Nej det är svårt att få med barnet i lekar också eftersom hon är helt ointresserad av att delta och inte förstår leken. Detta gör ju att hon blir väldigt utanför. Upplever inte att föräldrarna tycker det är ett problem heller att hon hellre sitter själv med Ipad. Och mig pratar hon inte med så det är svårt att hjälpa. 
  • Anonym (Calle)

De har hjälp av logoped och bvc, och där har experter INTE varit alarmerade.
    Vad vill du göra?

• Anonym (Ugglan)

Jag skulle lagt mig i.
    Alla barn har rätt att utvecklas i sin takt men ofta är det bekväma/föräldrar som skulle hjälp.
    Går barnet på förskolan.
    Finns det typ ADHD/Autismspektrum i släkten.
    Sitter föräldrarna med skärm hela sin lediga tid eller stimulerar de barnet med skogspromenader, lekar och rim och ramsor.

• Anonym (L)

Hur kommer det sig att du ifrågasätter BVC och logopedens kompetens som har utbildning och kompetens och träffar barn dagligen inom sitt yrke? Dom har nog mer kunskap än dig och föräldrarna lyssnar naturligtvis på dom och känner sig trygga med svaren så varför skulle föräldrarna göra något mer? 

• Anonym (Dora)
    Anonym (Ugglan) skrev 2023-09-24 11:18:50 följande:

Jag skulle lagt mig i.
    Alla barn har rätt att utvecklas i sin takt men ofta är det bekväma/föräldrar som skulle hjälp.
    Går barnet på förskolan.
    Finns det typ ADHD/Autismspektrum i släkten.
    Sitter föräldrarna med skärm hela sin lediga tid eller stimulerar de barnet med skogspromenader, lekar och rim och ramsor.

Förskolan ja, har nyss bytt till avdelning för större barn så kanske blir det en reaktion där.

Autism finns i släkten nära.

Dålig stimulans hemma av barnet. Det är skärm 90 % av vaken tid som jag uppskattar det. Somnar med plattan på kvällen mm. Har själv ganska liberal inställning till skärm men i detta fall är det för mycket tycker jag. Det är väldigt lite av annat som tex läsning och utevistelse utan sånt sker nog mest på förskolan. 
  • Anonym (Dora)
    Anonym (Calle) skrev 2023-09-24 11:18:18 följande:

De har hjälp av logoped och bvc, och där har experter INTE varit alarmerade.
    Vad vill du göra?

Är orolig bara för barnet då jag inte tycker hon får den hjälp hon behöver. Även om en logoped är "expert " ser ju inte denne person barnet ofta utan har bara träffat barnet en gång. Vi träffas ju ofta så jag ser henne. 

BVC vet jag inte heller om de har rätt kompetens. De reagerar ju inte på att barnet som är 4 år har blöja heltid och inte kunde gå vid 1,5 års ålder. Och inte kan prata och göra sig förstådd. Tycker du det är normalt?
  • Anonym (Ugglan)
    Anonym (Dora) skrev 2023-09-24 11:30:31 följande:
    Förskolan ja, har nyss bytt till avdelning för större barn så kanske blir det en reaktion där.

Autism finns i släkten nära.

Dålig stimulans hemma av barnet. Det är skärm 90 % av vaken tid som jag uppskattar det. Somnar med plattan på kvällen mm. Har själv ganska liberal inställning till skärm men i detta fall är det för mycket tycker jag. Det är väldigt lite av annat som tex läsning och utevistelse utan sånt sker nog mest på förskolan. 
    Tänkte väl det, föräldrarna behöver hjälp för att hjälpa.
    Om du orkar stötta så gott du kan.
Svar på tråden Barnens kusin annorlunda