Marmor10 skrev 2023-09-24 18:43:24 följande:
Problem innan operation: kunde inte ligga på sidan och sova. I början ont när jag gick sedan alltmer haltande. Kunde inte lyfta benet uppåt utan fick hjälpa till att lyfta upp det ex när man skulle ta på sig strumpor. Det benet som opererades var då 7 cm kortare än det andra, därav hältan. Gick med kryckkäppar i 7 månader innan operationen.
Opererades kl 11 en dag och hemma igen 12 dagen efter. Det med en timmes restid till sjukhuset.
Fick ta en morfintablett några nätter och satt också uppe några timmar på natten när det var för ont. Annars tog jag Alvedon men vet inte hur mycket eller hur ofta då jag ätit minst 8 tabletter om dagen i flera månader innan operationen. Gick med kryckkäpparna fem veckor sedan med bara en käpp tills nästa operation 4 månader senare. Körde bil efter 5 veckor, lite tidigare än man får.
Operation två: Var hemifrån totalt 22 timmar innan jag var hemma igen. Inga extra värktabletter utöver några Alvedon då och då. Körde bil efter två veckor och gick utan kryckorna samtidigt. Hade aldrig dem inomhus den gången. Ordnade med fest för 20 personer 5 dagar efter operationen.
Att den var så mycket värre första gången berodde på att jag gick på tok för länge innan jag sökte läkare som skickade mig till en sjukgymnast som sa att jag skulle kommit fem år tidigare. oftast hinner man ju opereras när brosket är slitet men i mitt fall fanns inget kvar utan leden låg ben mot ben
Tack snälla för att du delar med dig av din erfarenhet.
Precis som du så äter jag smärtstillande dagligen sedan lång tid tillbaka och går med kryckor. Nu är jag betydligt lugnare inför min operation och rehabiliteringen. Så tack!