• Anonym (KryckLisa)

Höftledsoperation

Jag ska få en ny höftledskula alldeles snart p.g. a artros. Undrar om det finns fler här som är opererade och skulle vilja dela med sig av sina erfarenheter. Skulle vilja veta t.e.x hur länge ni behövde smärtstillande? hur lång tid det tog innan du kunde gå ordentligt utan kryckor? Hur länge du var sjukskriven ? Och om du är nöjd med resultatet? Och gärna sånt som du vill dela med dig av och jag inte tänkt på.

• Svar på tråden Höftledsoperation
  • Anonym (Sanna)

Är inte i samma situation men en närstående har problem med artros.Vilka symptom hade du innan du visste att du skulle operera dig?

• Anonym (Chifen)
    Anonym (KryckLisa) skrev 2023-09-24 14:38:14 följande:
    Höftledsoperation

Jag ska få en ny höftledskula alldeles snart p.g. a artros. Undrar om det finns fler här som är opererade och skulle vilja dela med sig av sina erfarenheter. Skulle vilja veta t.e.x hur länge ni behövde smärtstillande? hur lång tid det tog innan du kunde gå ordentligt utan kryckor? Hur länge du var sjukskriven ? Och om du är nöjd med resultatet? Och gärna sånt som du vill dela med dig av och jag inte tänkt på.

Träffade på grannen som opererat ena höften, tre veckor efter, på en grannfes, han var uppe och gick som vanligt, märkte en klar förbättring snabbt, han skulle operera andra inom kort. Läketiden verkar vara väldigt kort. Han sa att det var längre för knän. 
  • Anonym (KryckLisa)
    Anonym (Sanna) skrev 2023-09-24 15:19:37 följande:

Är inte i samma situation men en närstående har problem med artros.Vilka symptom hade du innan du visste att du skulle operera dig?

Värk vid gående. Först till och från och slutligen smärta vid varje steg. Värk på nätterna när jag låg på höften och svårt att vända mig i sängen. 
  • Anonym (Mor)

Du får räkna med att gå hem nästa dag. 

• Marmor10

Problem innan operation: kunde inte ligga på sidan och sova. I början ont när jag gick sedan alltmer haltande. Kunde inte lyfta benet uppåt utan fick hjälpa till att lyfta upp det ex när man skulle ta på sig strumpor. Det benet som opererades var då 7 cm kortare än det andra, därav hältan. Gick med kryckkäppar i 7 månader innan operationen.
    Opererades kl 11 en dag och hemma igen 12 dagen efter. Det med en timmes restid till sjukhuset.
    Fick ta en morfintablett några nätter och satt också uppe några timmar på natten när det var för ont. Annars tog jag Alvedon men vet inte hur mycket eller hur ofta då jag ätit minst 8 tabletter om dagen i flera månader innan operationen. Gick med kryckkäpparna fem veckor sedan med bara en käpp tills nästa operation 4 månader senare. Körde bil efter 5 veckor, lite tidigare än man får.

Operation två: Var hemifrån totalt 22 timmar innan jag var hemma igen. Inga extra värktabletter utöver några Alvedon då och då. Körde bil efter två veckor och gick utan kryckorna samtidigt. Hade aldrig dem inomhus den gången. Ordnade med fest för 20 personer 5 dagar efter operationen.

Att den var så mycket värre första gången berodde på att jag gick på tok för länge innan jag sökte läkare som skickade mig till en sjukgymnast som sa att jag skulle kommit fem år tidigare. oftast hinner man ju opereras när brosket är slitet men i mitt fall fanns inget kvar utan leden låg ben mot ben

• EpicF

Höftledsoperationer har generellt väldigt kort läktid och oftast går man normalt utan krykker redan efter några dagar. Man får åka hem dagen efter, normalt sätt. 

Viktigt dock med fysioträtning efteråt. Sjukskrivning i någon/några veckor beroende på yrke. 

• Anonym (Mor)

Min mamma fick ny höft när hon fyllde 70. Mycket smärta, åt  morfin dagligen iaf sista året men efter op behövde hon hon inget starkare än Alvedon några dagar. 
    Jag fick ny axel vid 53, låg inne 3 dygn och käkade morfin 10 dagar. Styrkan i armen är som bortblåst än 4 år efter op men jag är smärtfri. 
    Jag kan ha fel men det verkar som att höftpatienter har mycket stora problem och mer smärta innan men lättare efteråt. Axelpatienter som jag verkar ha mindre problem (men nog för op) men svårare konvalecens. 

• Anonym (Sanna)

Fick ni eran diagnos efter röntgenbilder?

• Marmor10
    Anonym (Sanna) skrev 2023-09-24 21:00:04 följande:

Fick ni eran diagnos efter röntgenbilder?

Ja. Först röntgen som visade artros i en höft. Sedan bedömning hos sjukgymnast av ev sjukgymnastikbehandling. Sedan röntgen igen i samband med inskrivning, det var då de såg artrosen på andra höften också.
  • Anonym (KryckLisa)
    Marmor10 skrev 2023-09-24 18:43:24 följande:

Problem innan operation: kunde inte ligga på sidan och sova. I början ont när jag gick sedan alltmer haltande. Kunde inte lyfta benet uppåt utan fick hjälpa till att lyfta upp det ex när man skulle ta på sig strumpor. Det benet som opererades var då 7 cm kortare än det andra, därav hältan. Gick med kryckkäppar i 7 månader innan operationen.
    Opererades kl 11 en dag och hemma igen 12 dagen efter. Det med en timmes restid till sjukhuset.
    Fick ta en morfintablett några nätter och satt också uppe några timmar på natten när det var för ont. Annars tog jag Alvedon men vet inte hur mycket eller hur ofta då jag ätit minst 8 tabletter om dagen i flera månader innan operationen. Gick med kryckkäpparna fem veckor sedan med bara en käpp tills nästa operation 4 månader senare. Körde bil efter 5 veckor, lite tidigare än man får.

Operation två: Var hemifrån totalt 22 timmar innan jag var hemma igen. Inga extra värktabletter utöver några Alvedon då och då. Körde bil efter två veckor och gick utan kryckorna samtidigt. Hade aldrig dem inomhus den gången. Ordnade med fest för 20 personer 5 dagar efter operationen.

Att den var så mycket värre första gången berodde på att jag gick på tok för länge innan jag sökte läkare som skickade mig till en sjukgymnast som sa att jag skulle kommit fem år tidigare. oftast hinner man ju opereras när brosket är slitet men i mitt fall fanns inget kvar utan leden låg ben mot ben

Tack snälla för att du delar med dig av din erfarenhet.
    Precis som du så äter jag smärtstillande dagligen sedan lång tid tillbaka och går med kryckor. Nu är jag betydligt lugnare inför min operation och rehabiliteringen. Så tack! 
  • Anonym (Sanna)
    Marmor10 skrev 2023-09-24 23:17:30 följande:
    Ja. Först röntgen som visade artros i en höft. Sedan bedömning hos sjukgymnast av ev sjukgymnastikbehandling. Sedan röntgen igen i samband med inskrivning, det var då de såg artrosen på andra höften också.
    Tack för ditt svar.
  • Anonym (Planering)

Jag har själv inte opererat höften, men generellt så kommer man hem dagen efter...

En del behöver lite mer tid och har smärta men få behöver särskilt mycket hjälp efteråt. 

T.o.m bland de som ansöker om hjälp och behöver det, så är det kort tid som hjälpen behövs. Snarare så är man i bättre form redan efter några veckor än innan.

Svar på tråden Höftledsoperation