Inlägg från: QueenObscene |Visa alla inlägg
  • QueenObscene

Färg /Könsbestämning på kattunge?

Det är otroligt ovanligt med sköldpaddsfärgade hanar. Och dessa hanar är sterila. Den vuxna katten på bilden är bruntabby (eller tigré, svårt att se på bilden) och de är lite ljusare runt huvud och på ben och mage men det betyder inte att de är trefärgade. Kattungen är svartsköldpadda, och det låter som mamman är det enligt det du skriver. Sköldpaddsfärg kan vara regelbundna fält med rött och svart samt ibland vitt, det kan vara mönstrat och det kan vara endast partier med hår "insprängda" i pälsen i rött på en svart katt. 

Det är svårt att se skillnad på honor och hanar som kattungar innan kulorna "trillat ner", men testa att titta med en lampa och googla bilder på hur det "ska" se ut på kattungar. Jag skulle säga att med största säkerhet är kattungen en hona.

• QueenObscene
    Guurl skrev 2023-09-25 16:07:39 följande:

Åhh Tusen tack! Det rätar ut frågetecknen! Skrattande

Nu förstår jag att mönster och färger inte tolkas lika! (Vår förra katt var Creme tabby vet jag någon sa.. ) (han var norsk skogkatt 25% och Main coone).

Måste ställa ett par följdfrågor direkt, hoppas du kanske kan svara om det med? Är kattungen Svartsköldpadd (får annars googla mer men tycker det är svårtolkat) för att den endast kan få mammans färg..OCH mönster? Kattungen är inte svart längre i tonen av det mörka utan mer brunaktig, även svart/grå randig på svans o ben, ljusa fötter, vitt ( vet att det inte räknas som färg alla fall hahah!) på mage.

Tack igen!

Tabby är själva mönstret. Tigré är randigt medan tabby är mer "marmorerad" i teckningen. Och färgskiftningar förekommer i mönstret, därför kan de se ut som att de har fler färger, men det har de inte egentligen.

Det ser ut som kattungen har tigré eller tabbyteckning, svårt att se men hade gått om det var skarpare bilder. Så jag gissar på svartsköldpaddstabby eller tigré, genom att pappan ser ut att ha den teckningen.

Sköldpaddsteckning kommer i många variationer. Finns även blåsköldpadd, då är de mörka partierna istället "blyertsgrå" och de mörka är creme. 

• QueenObscene
    QueenObscene skrev 2023-09-26 15:03:40 följande:

Sköldpaddsteckning kommer i många variationer. Finns även blåsköldpadd, då är de mörka partierna istället "blyertsgrå" och de mörka är creme. 

de LJUSA (röda) partierna ska det förstås stå.
Svar på tråden Färg /Könsbestämning på kattunge?