Inlägg från: Tripptrapptrullsan |Visa alla inlägg
  • Tripptrapptrullsan

5-åring svalde pyssel

Min 5-åring satt för 4 dagar sedan & åt sin frukost varpå hon sa ?OJ!?. Vi frågade henne vad som hänt & hon berättade då att hon råkat svälja en kedjelänk i plast (19x15mm) som används för pyssel. Hon sa att hon svalt den med mjölk.

Vi ringde självfallet 1177 i samma minut det inträffat. Dom sa efter ?intervju? att sålänge  fortsatt mår bra ska vi kolla bajset för att se så den passerar den vanliga vägen. Vi skulle ge detta 5 dagar & återkomma om det inte kommit ut. 

Imorgon är det dygn 5 & ännu har ingen plastlänk kommit ut. Hon mår bra. Äter som vanligt, bajsar & har inget ont I magen. Har klämt på magen dagligen men hon säger att vi tjatar & att hon mår bra. 

Jag är stressad som gud vet vad över att den inte verkar komma ut. Ska ringa upp imorgon igen om inget hänt. 

Hit me med erfarenheter! Hur lång tid kan det ta för saker att ta sig igenom systemet egentligen?

• Svar på tråden 5-åring svalde pyssel
  • Tripptrapptrullsan

Uppföljning:

vi vaknade tidigt imårse av att hon kräktes. Kräkningar samt magomt eskalerade fort. Nu är hon för tillfället på närakuten. plast är svårt att se på röntgen, ja. Men dom överväger det ändå. storleken är inte alarmerande på så vis men hon mår så pass dåligt. Vi får se vart det slutar. Var jag orolig när hon svalde denna länk, samt varje dag den ej bajsats ut är det ingenting mot vad jag är nu. 

ps. Hon brukar inte normalt stopp saker i munnen nej. Aldrig varit en sån. Detta skulle snarare ha kunnat hänt hennes bror. Hon hade fått nytt pyssel som hon älskade. Stoppade uppenbarligen den i munnen under frukost & den råkade enligt henne slinka ner då hon glömde av sig & drack sin mjölk. hon blev skärrad, sa till direkt & skrek att hon inte ville till sjukhus. Så att hon ljög trodde jag aldrig. Det hade jag nog märkt. Ställde ändå frågan om hon var SÄKER på att den svaldes. 

Vi får se kontentan av detta. Oavsett sin nätta storlek & att det ej var vasst kan det iblnd ändå gå galet. Nu vill jag bara få hem mitt barn, utan länk i magen, välmående.

• Tripptrapptrullsan

Hon blev inlagd på kirurgin/barnmottagningen under drygt ett dygn för slätröntgen samt observation. På röntgen kunde man (som misstänkt) ingenting se pga materialet.

Kräkningarna & magontet upphörde efter ca 4 timmar. Dom gav henne fast föda på plats & se hur hon hanterade det vilket gick bra. Hon fick åka hem igen med rådet att fortsätt kolla bajset (hon har fått bajsa på pottan sedan den svaldes & vi kollar varenda bajs noggrant). Får hon återigen symtom eller magen inte riktigt kommer i ordning igen (blev lite stökig) hör vi av oss & får komma tillbak för en ev endoskopi.

Någon magsjuka tror vi inte att det är då vi hållet oss hemma från förskola & annat under ett par veckor då tanken var att vi skulle åkt på semester IDAG. Ingen av oss 3 andra i familjen har heller trillat dit. Trots grävande i bajspotta & parerande av spyor, pussande, tröstande & närhet. 

Endoskopin gjorde inte nu då hon började må bra så pass fort igen. Förmålet hon svalt är alltså runt & enligt dom som kan inte speciellt stort på så vis. Dom har sett större saker passera men kunde inte riktigt släppa att hon fått symtom & tyckte vi gjort helt rätt i att komma in. Vi avvaktar alltså hemmavid & fortsätter kolla bajset. Det kunde enligt vården ta veckor & föremålet bör finnas i tarmsystemet nu åtminstone. 

Kommer det inte ut på några veckor eller hon får tillbaka symtom/nya symtom åker vi alltså in igen. Uppdaterar när något nytt hänt 

• Tripptrapptrullsan

Hon mår fortsatt bra. Äter & bajsar som vanligt. Har fortsatt & bajsa på pottan & vi har petat sönder bajset. Fortfarande inte hittat nånting..

15 dagar sedan hon svalde den där grejen idag. 10 dagar sedan kräkning & magont. så himla märkligt & frustrerande att vi inte sett den komma ut. Så man kan släppa helt. Idag plockade vi iaf bort pottan då det känns traggligt & hon själv inte tycker det är superkul. Vi får hoppas att den kommit ut helt enkelt & missats samt att vi slipper fler åkommor!

finns det någon därute som varit med om liknande & det faktiskt tagit flera veckor? 

• Tripptrapptrullsan

Vården sa egentligen inget speciellt. Återkomma om hon får nya symtom typ. Att det inte Bör vara några problem för den att passera Efter uträkningar på barnets ålder kontra det svalda föremålet. Dom frågade om vi inte missat det & spontant känns det ju inte så, om än man börjar fundera & blir osäker själv nu då det gått så lång tid. Vi har tänkt ringa tillbaka bara för att & rådfråga om ställningstagande om ca 1 vecka. Bara för att. Hellre ett samtal för mycket..

Men visst hade det varit jäkligt skönt att veta att det kommit UT! Jag lovade henne från dag 1 att baka en tårta dagen den bajsats ut så hon själv är ju taggad!

Som sagt, pottan är iallafall bortplockad & vi får kolla bajset i toan så gott det går. Peppra papper innan typ. Sen är det ju svårt att ständigt ha stenkoll. Det är trots allt verksamheter som hon nu varit hemma från pga att vi skulle åkt på semester osv. Förskola & andra aktiviteter. 

Återigen, ingen annan med erfarenhet av liknande? 

• Tripptrapptrullsan

Samt självfallet ha koll på hennes mående & magstaus i övrigt. Att hon äter & bajsar normalt, inte har ont eller mår dåligt på något vis, oförklarlig feber eller annat jox. Naturligtvis. Bör tilläggas. 

• Tripptrapptrullsan

Om hon får mer symtom Eller dom nu inte tycker/säger annat. Vi ringer upp inom 1 vecka & följer vårdens råd. Tror vi alla hade räknat med att den skulle kommit ut vidaste här laget. OM den nu inte gjort det & missats. 

Svar på tråden 5-åring svalde pyssel