• Anonym (Hitta rätt jobb)

    Hur ska man hitta ett jobb som passar?

    Jag är 27 år och börjar bli så jävla trött på att aldrig hitta ett jobb som känns bra. Jag vet att man har dåliga dagar och att jobbet är jobbigt ibland, för alla. Jag har väl inte testat på så jättemycket men senaste åren har jag varit i livsmedelsbranschen men tycker inte riktigt jag hör hemma där. Har precis bytt jobb men känner redan nu att jag inte vill arbeta med detta men jag måste för det är ett jobb. Jag letar nytt jobb varje dag men vill inte söka massa jobb bara ?för att?. Vill hitta något som faktiskt skulle kunna vara bra för mig. 


     


    Vad tror ni skulle kunna passa mig utifrån min beskrivning? 


     


    Jag har ADD, vilket gör att jag kan få fruktansvärt dålig energi och koncentration. Jag älskar ordning och reda och tycker om att organisera saker, alltså typ det mesta. Jag tycker om kundservice och att kunna hjälpa kunder att hitta rätt. Jag är ingen säljexpert och hatar att sälja på massa skit dom inte vill ha men att genuint hjälpa till så det blir rätt. Tyvärr gör människor och intryck gör mig extremt utmattad så att stå i butik och träffa hundratals människor är ju big no no egentligen. 


    Jag kan jobba både i team men även självständigt. Älskade tex att jobba natt (ensam) på ett LSS-boende

  • Svar på tråden Hur ska man hitta ett jobb som passar?
  • Anonym (Hm)

    Jag kan varken säga det ena eller det andra om vilket jobb som passar dig. Det kan nog bara du själv :) det jag däremot tycker Du ska göra är att ta det mer lättsamt. Du är 27 och ska jobba jäkla lång tid till i livet. Du har många år på dig att hitta just det som känns rätt och där du ska vara. Med det sagt kommer du ändå behöva försörja dig. Välj något som är kul, något som är enkelt eller något som ger snabba pengar. Välj att glida runt lite på arbetsmarknaden tills du hittar det du vill göra.

  • Anonym (Malin)

    Tänker om du vill arbeta i butik så typ IKEA köksförsäljare (finns ju fler ställen). Folk byter kök, man hjälper till att rita upp dem. Du har en begränsad mängd kunder varje dag. 

  • Anonym (Toki)

    Ta truckkort (tar ngn dag eller två bara) och jobba med lagerarbete? 


    Städa - man får hjälpa andra och träffar lite lagom mycket folk. 


    Butiksjobb? Plocka upp varor mm. Men det är kanske det du har gjort inom livsmedel?

    Sortera post och paket? 


    Köra taxi eller färdtjänst? 

  • Lodjursungen
    Anonym (Toki) skrev 2023-09-25 22:21:00 följande:

    Ta truckkort (tar ngn dag eller två bara) och jobba med lagerarbete? 


    Städa - man får hjälpa andra och träffar lite lagom mycket folk. 


    Butiksjobb? Plocka upp varor mm. Men det är kanske det du har gjort inom livsmedel?

    Sortera post och paket? 


    Köra taxi eller färdtjänst? 


    Vi tänkte lika här.
    lagerarbetare borde passa dig. Lika postnord 
  • Anonym (Utbildning?)

    Vad har du för utbildning? Kan du tänka dig att vidareutbilda dig? Spontant så tänker jag att typ arkivarie eller något med programmering eller systemförvaltning passar om man gillar ordning och reda. 

  • Anonym (Hitta rätt jobb)

    Tack alla för era svar. Kan tyvärr inte citera inlägg från telefonen men har faktiskt varit inne på både lagerarbete och postarbete. Tror att budbildsförare hade passat mig. Älskar att köra bil och vara ute på vägarna. Ett självständigt jobb där man träffar lagom mycket människor. 


    Jag gick handel på gymnasiet men har jobbat några år i vården och senaste åren i butik och gjort det mesta som innebär butiksarbete. Kassahantering, plocka upp varor, beställa osv 

  • Anonym (Tyst och lugnt)
    Anonym (Hitta rätt jobb) skrev 2023-09-25 19:03:46 följande:

    ... Jag älskar ordning och reda och tycker om att organisera saker, alltså typ det mesta. Jag tycker om kundservice och att kunna hjälpa kunder att hitta rätt. ... att genuint hjälpa till så det blir rätt. 


    Jag kan jobba både i team men även självständigt.


    Kan bibliotek vara nagot? Tyst omgivning utan for mycket intryck, ordning och reda i bokhyllorna och att hjalpa folk att hitta ratt bocker? Sen kanske du kan organisera sagostunder och andra lattare/lugna aktiviteter som bibliotek ofta har.

    Kan arkiv vara nagot eller ett lugnt museum?
  • Anonym (Hitta rätt jobb)
    Anonym (Tyst och lugnt) skrev 2023-09-27 10:46:32 följande:
    Kan bibliotek vara nagot? Tyst omgivning utan for mycket intryck, ordning och reda i bokhyllorna och att hjalpa folk att hitta ratt bocker? Sen kanske du kan organisera sagostunder och andra lattare/lugna aktiviteter som bibliotek ofta har.

    Kan arkiv vara nagot eller ett lugnt museum?
    Men gud, funderade faktiskt också på det och försökte läsa lite vad man behöver för utbildning osv☺️
  • Anonym (Toki)
    Anonym (Tyst och lugnt) skrev 2023-09-27 10:46:32 följande:
    Kan bibliotek vara nagot? Tyst omgivning utan for mycket intryck, ordning och reda i bokhyllorna och att hjalpa folk att hitta ratt bocker? Sen kanske du kan organisera sagostunder och andra lattare/lugna aktiviteter som bibliotek ofta har.

    Kan arkiv vara nagot eller ett lugnt museum?

    Bibliotek innebär mycket kontakt med folk och numera har en del bibliotek väktare eftersom det hänger så mycket missbrukare och kriminella där.  


    Som museianställd kan jag tyvärr säga att det inte är lugnt. Vi har generellt stressad personal och jobbar med knappa resurser. Jag vet flera som gått in i väggen eller varit väldigt nära att göra det. Inte bara på min arbetsplats utan på flera olika museer. Ständig brist på pengar gör att personalen pressas att göra så mycket som möjligt så fort som möjligt med bristfälliga lokaler och utrustning. (Om det var mer allmänt känt hur dåligt museernas föremål sköts pga resursbrist skulle det nog bli ramaskri.) Det är också ett jobb som ger rätt låg lön i förhållande till längden på studierna, så det är inget man ska ge sig in på om man inte väljer det pga stort intresse. 

  • Anonym (M)

    Utbilda dig till medicinsk sekreterare kanske eller något kontorsarbete.

  • Anonym (Lisen)

    Ni som tipsar om bibliotekarie känner uppenbarligen ingen bibliotekare... tiden är förbi då det var lugna ställen. Färsk statistik visar att 6 av 10 bibliotekarier vill säga upp sig pga stress och allt våld de regelbundet utsätts för. Även när det fungerar som det ska innebär det ständig kontakt med människor.

    Jag tycker att TS borde satsa på att t.ex. köra budbil. Eller städa. Det sistnämnda borde verkligen passa om du gillar att jobba ensam, är välorganiserad, har känsla för service och att hjälpa andra men inte vill ha mycket social interaktion. Dessutom kan det inte bli särskilt stressigt för det får ta den tid det tar att städa noggrant.

  • Anonym (Toki)
    Anonym (Lisen) skrev 2023-09-27 22:50:12 följande:

    Ni som tipsar om bibliotekarie känner uppenbarligen ingen bibliotekare... tiden är förbi då det var lugna ställen. Färsk statistik visar att 6 av 10 bibliotekarier vill säga upp sig pga stress och allt våld de regelbundet utsätts för. Även när det fungerar som det ska innebär det ständig kontakt med människor.

    Jag tycker att TS borde satsa på att t.ex. köra budbil. Eller städa. Det sistnämnda borde verkligen passa om du gillar att jobba ensam, är välorganiserad, har känsla för service och att hjälpa andra men inte vill ha mycket social interaktion. Dessutom kan det inte bli särskilt stressigt för det får ta den tid det tar att städa noggrant.


    Och du känner uppenbarligen inga städare. :) 


    Du har en viss tid på dig och en lista på det som ska vara gjort inom den tiden. Sen ska du vidare till nästa ställe/avdelning/hotellrum. Tiderna är ofta anpassade efter kundens behov och det måste vara klart innan kunder/elever/patienter kommer etc. Städning upphandlas ofta, så företagen pressar tiderna för att vinna upphandlingarna. Jag har aldrig kunnat städa noggrannt utan man tar det som måste tas och får lära sig att se vad man kan hoppa över för att hinna (tex strunta i fönsterbräden ena veckan och bokhyllor den andra). Och jag ser hur städarna på mitt jobb (museum) får ligga i om någon är sjuk. De offentliga delarna måste ju vara klara innan museet öppnar oavsett. 


    MEN med det sagt, jag har jobbat både som tjänsteman på museum och med städ, och städ var betydligt mindre stress så därför har jag också föreslagit städ. Men att man kan hålla på tills det är klart stämmer inte annat än möjligen på enstaka ställen. 

  • Anonym (Lisen)
    Anonym (Toki) skrev 2023-09-28 07:21:13 följande:

    Och du känner uppenbarligen inga städare. :) 


    Du har en viss tid på dig och en lista på det som ska vara gjort inom den tiden. Sen ska du vidare till nästa ställe/avdelning/hotellrum. Tiderna är ofta anpassade efter kundens behov och det måste vara klart innan kunder/elever/patienter kommer etc. Städning upphandlas ofta, så företagen pressar tiderna för att vinna upphandlingarna. Jag har aldrig kunnat städa noggrannt utan man tar det som måste tas och får lära sig att se vad man kan hoppa över för att hinna (tex strunta i fönsterbräden ena veckan och bokhyllor den andra). Och jag ser hur städarna på mitt jobb (museum) får ligga i om någon är sjuk. De offentliga delarna måste ju vara klara innan museet öppnar oavsett. 


    MEN med det sagt, jag har jobbat både som tjänsteman på museum och med städ, och städ var betydligt mindre stress så därför har jag också föreslagit städ. Men att man kan hålla på tills det är klart stämmer inte annat än möjligen på enstaka ställen. 


    Jag känner många städare och har själv jobbat som det.

    Det varierar massor beroende på arbetsgivare och vilka verksamheter som städas. En period jobbade jag med flyttstäd på ett mindre städbolag och det var väldigt stressfritt. Ja, det tog tid, men så hade man också en hel arbetsdag på samma ställe. Med bra redskap gick det lätt även om det tog tid. Kunde lyssna på ljudböcker samtidigt och kände mig aldrig stressad. Hade lätt kunnat fortsätta jobba med det om det inte vore för att jag senare utbildade mig till mitt drömyrke.

    Men visst, städar du offentliga lokaler och för ett stort företag med ständiga nedskärningar och prispressande är det såklart en helt annan sak.
  • Anonym (Chef)
    Anonym (Hitta rätt jobb) skrev 2023-09-25 19:03:46 följande:
    Hur ska man hitta ett jobb som passar?

    Jag är 27 år och börjar bli så jävla trött på att aldrig hitta ett jobb som känns bra. Jag vet att man har dåliga dagar och att jobbet är jobbigt ibland, för alla. Jag har väl inte testat på så jättemycket men senaste åren har jag varit i livsmedelsbranschen men tycker inte riktigt jag hör hemma där. Har precis bytt jobb men känner redan nu att jag inte vill arbeta med detta men jag måste för det är ett jobb. Jag letar nytt jobb varje dag men vill inte söka massa jobb bara ?för att?. Vill hitta något som faktiskt skulle kunna vara bra för mig. 


     


    Vad tror ni skulle kunna passa mig utifrån min beskrivning? 


     


    Jag har ADD, vilket gör att jag kan få fruktansvärt dålig energi och koncentration. Jag älskar ordning och reda och tycker om att organisera saker, alltså typ det mesta. Jag tycker om kundservice och att kunna hjälpa kunder att hitta rätt. Jag är ingen säljexpert och hatar att sälja på massa skit dom inte vill ha men att genuint hjälpa till så det blir rätt. Tyvärr gör människor och intryck gör mig extremt utmattad så att stå i butik och träffa hundratals människor är ju big no no egentligen. 


    Jag kan jobba både i team men även självständigt. Älskade tex att jobba natt (ensam) på ett LSS-boende


    Du har ett drömjobb:
    Älskade tex att jobba natt (ensam) på ett LSS-boende
  • Anonym (Hitta rätt jobb)

    Tack för alla svar och tips! Jag har jobbat inom städ. Mitt första sommarjobb städade jag på dagis. Och 2020 extrajobbade jag på hotell som städare en kort tid och det var stressigt som tuuuusan och så blir det lite för mycket städ då jag ofta städar hemma. Så kändes som jag inte gjorde annat än att städa. 

Svar på tråden Hur ska man hitta ett jobb som passar?