• Anonym (Hemma)

Hade ni åkt utomlands och lämnat barnen hemma?

Vi har aldrig åkt utomlands under våra 25 år ihop, ensamma. 

vi har alltid velat ha med barnen men nu går ena på högskola och andra i 9an med nationella prov så dom får inte ledigt. Och vill heller inte åka.

hade tänkt åka i helgen om vi hittar en billig sista minuten, en vecka till Grekland eller Spanien.

dottern som är 15 vill gärna veta helt själv och vi vet att hon klarar det. Hon är en lugn Tjej som bara håller på med hästar på fritiden mer eller mindre. Ingen oro för att hon ska festa och liknande. Vet att hon är noga med att inte tända ljus eller glömma spisen på m.m. Sonen är 19 och bor oftast hos en kompis.

men ändå känns det så ansvarslöst att åka utomland och lämna henne hemma. Sonen kan vara hemma om dom vill, mormor och morfar bor 5 min promenad bort. Och en massa släktingar i samma stad. 

hur hade ni gjort?  Hon skulle kunna sova hos en vän ett par dagar. Hade ni låtit barnen var hemma själva? eller låtit yngsta vara hemma själv? 

eller rent av inte åkt alls? Sambon har tagit semester sen lång tid tillbaka om vi skulle resa, så dyrt att åka på loven med. 

• Svar på tråden Hade ni åkt utomlands och lämnat barnen hemma?
  • Anonym (Elsie)

Fyll frysen med matlådor, ge lite pengar för nödsituationer och heads up till son och släktingarna så ska det ju gå bra.
    Ni kan ju tex bestämma med mormor och morfar att dottern ringer dem en viss tid varje kväll och går dit och äter middag någon gång. Och att hon kan ringa dem vid bekymmer.

• Anonym (Hemma)
    Anonym (Elsie) skrev 2023-09-26 11:01:55 följande:

Fyll frysen med matlådor, ge lite pengar för nödsituationer och heads up till son och släktingarna så ska det ju gå bra.
    Ni kan ju tex bestämma med mormor och morfar att dottern ringer dem en viss tid varje kväll och går dit och äter middag någon gång. Och att hon kan ringa dem vid bekymmer.

Tack för tips! 
  • EpicF

Kan inge mormor och morfar stäppa in och bo med dottern under tiden? 

• Anonym (Hemma)
    EpicF skrev 2023-09-26 11:08:42 följande:

Kan inge mormor och morfar stäppa in och bo med dottern under tiden? 

Jo men hon vill inte det. Hon tycker att det är onödigt. Men det är klart att det skulle kännas bäst. Hon får även sova hos sina fastrar om hon vill. Men sen är det frågan hur mkt man ska låta henne bestämma. 

jag jobbar natt och har gjort i 10 år, alltid hemma och barnen är så glada såg ort dom får vara själva😂

• Anonym (17)

När jag var 17 åkte mina föräldrar iväg en vecka. Hade dessutom då min 12 åriga bror att ta hand om och se till att han kom iväg till skolan och fixa mat till oss båda. 

• Anonym (Hemma)
    Anonym (17) skrev 2023-09-26 11:12:53 följande:

När jag var 17 åkte mina föräldrar iväg en vecka. Hade dessutom då min 12 åriga bror att ta hand om och se till att han kom iväg till skolan och fixa mat till oss båda. 

Okej då var ni lite yngre. tycker inte att det finns några direkt rätt eller fel. Beror så mycket på barnen. Men lite svårt ändå. 

Sonen var hemma när han var 16. Morfarn hade nycklar  hit, vi pratade i telefon flera dar i veckan etc

• Anonym (17)
    Anonym (Hemma) skrev 2023-09-26 11:23:16 följande:

Okej då var ni lite yngre. tycker inte att det finns några direkt rätt eller fel. Beror så mycket på barnen. Men lite svårt ändå. 

Sonen var hemma när han var 16. Morfarn hade nycklar  hit, vi pratade i telefon flera dar i veckan etc

Nu för tiden kan man ju lättare ha kontakt med varandra om man är utomlands. Så var det inte på 90-talet. Var det något så fick vi ringa till någon släkting på hemtelefon. Vad jag minns så ringde vi aldrig någon utan det gick bra ändå. 

Min kompis fick vara själv hemma på helgerna när hennes föräldrar var i stugan då hon inte ville med dit. Hon var då 13 år. 

• Anonym (...)

Det låter som att hon klarar en helg. Det är väl bra att testa? Men ha några telefonnummer hon kan ringa om något skulle hända. 

• Anonym (Elsie)

Jag ser verkligen inte problemet eftersom hon är skötsam och släkten finns 5 min bort och även bror och andra släktingar.

Finns ju 16-åringar som flyttar hemifrån för att gå på gymnasiet. Åk iväg ni ts, dottern fixar det!

• Anonym (Hemma)
    Anonym (Elsie) skrev 2023-09-26 12:17:52 följande:

Jag ser verkligen inte problemet eftersom hon är skötsam och släkten finns 5 min bort och även bror och andra släktingar.

Finns ju 16-åringar som flyttar hemifrån för att gå på gymnasiet. Åk iväg ni ts, dottern fixar det!

Okej tack!
Svar på tråden Hade ni åkt utomlands och lämnat barnen hemma?