Hur bygga upp tilliten igen?
Min sambo har tidigare ljugit om diverse saker. Jag också för den delen. Men för min del var det flera år sedan. Hon gjorde det senast ett par gånger i våras.
Det handlade om hemliga kontakter hon haft med andra män. Inget hände vad jag vet men hon var inte öppen med att de sågs och blev arg på mig när jag insåg att hon ljugit och i hemlighet haft kontakt under en längre tid.
All kommunikation de hade skedde genom sociala medier. Så det har blivit som en trigger för mig. Men hon tycker inte hon gjorde något fel då hon bara såg dem som vänner.
Hur som helst hände en grej nu. Jag råkade gå förbi henne när hon klickade upp några notiser. Två meddelanden hade hon fått. Ett från hennes vännina och ett från en okänd snubbe. Hon stängde ned notiserna. Jag frågade trevligt: Vem är det som skrivit till dig?
Hon sa bara namnet på väninnan. Med tanke på det som hänt så fick jag en flashback till när hon ljög senast och jag kände ångesten komma.
Jag säger: men det var någon mer som hade skrivit. Hon nekar och ångesten växer. Nu känns det som hon står och ljuger mig rätt i ansiktet igen.
Jag insisterar att någon mer skrivit. Då tittar hon och visst var det någon som hade skrivit. Men då sa hon bara: det är bara någon jag följer som bytt konto. Sen slår hon igen telefonen igen. Hon såg det som en skitgrej och förstår inte vilka spår hennes tidigare agerande satt.
Hennes nonchalanta attityd gjorde allt värre. Hon visade mig vad de skrivit. Det var inget speciellt. Men det fanns bara ett par meddelanden så jag visste ju inte heller om de raderat chatten nyligen (vilket hon gjort tidigare med andra personer).
Hur som helst är det skitjobbigt att jag blivit så här osäker. Och att hon inte verkar vilja reparera skadan. Vad gör man?