Anonym (mino) skrev 2023-09-28 09:10:21 följande:
Nja, är det verkligen så enkelt?
Även tonåringar har kapacitet att förstå resonemang om man ger dem chansen. Kommunikation är nyckeln.
Föräldrarna verkar däremot söka responsen: nu har vi bestämt och du får hålla till godo och vara tyst. och så kan man ju behandla barn och ungdomar, genom historien har det varit det vanligaste. Men lite förlegat idag, och kanske finns det bättre sätt.
Självklart har tonåringar kapacitet att förstå resonemang om de vill det men i det här fallet så tvivlar jag på att flickan är mottaglig för något annat alternativ än det hon vill och tycker är fullständigt logiskt. Hon ser inte logiken i pappans och TS resonemang oavsett hur de skulle framställa det.
Ibland är "vi är de som bestämmer" faktiskt det enda rätta och raka. Man kan inte diskutera sig ur allting och få en förståelse för precis alla beslut. Flickan har fått framföra sina argument till varför hon ska få ta med sig kompisen, TS och pappan har framfört sina argument till varför kompisen inte ska följa med (utan att blanda in att de inte uppskattar just den vännen) och dessa accepteras inte av flickan.
HUR ska TS och pappan då kunna resonera mer kring det hela för att slippa hela "varför"-diskussionen fram till resan?
"Nej, det är en familjeresa"
*Varför får jag inte ta med X?"
"Vi vill inte ha ansvaret för X"
"Varför?"
"För att ni fortfarande är barn"
"Nä, det är vi inte så varför får jag inte ta med X?"
"Det blir ett för stort ansvar och vi är inte beredda att ta det"
"Varför? Vi looooooooovar att vi kommer att lyssna och sköta oss"
"Det spelar ingen roll, X är inte vårt barn och det här är en familjesemester som du varit med och planerat"
"Varför? Det finns ju en plats över"
"Nej, vi ser det inte som att det finns en plats över bara för att Y inte ska följa med."
"Varför?"
Hur jag ser diskussionen framför mig.... Så hur ser du diskussionen framför dig som slutar i att flickan accepterar att kompisen inte får följa med?