• Anonym (Rådvill)

Hur förhålla sig till ens partner som inte vill ha sex längre?

Jag vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig. Min partner har visat på alla sätt att hon inte längre är sugen på sex och inte blir kåt. Kanske beror på att hon tröttnat på mig eller rent generellt på sex, vem vet och det har egentligen mindre betydelse. 

Jag vet inte hur jag ska förhålla mig för det här gör att jag ser henne som en kompis. Och med mina kompisar brukar jag inte kramas (förekommer såklart men inte på daglig basis), pussas på munnen, hålla handen, skicka kort på alla hjärtans dag, köpa blommor, visa ömhet osv utan sånt är reserverat för min romantiska partner.
    Samtidigt verkar hon förvänta sig att jag ska fortsätta göra allt det här för att få henne att känna sig bekräftad och uppmärksammad. 

Även om man inte gör allt sånt bara för att få ligga så känns det ändå lätt förnedrande och som att man gör sig till för någon som inte känner samma tillbaks som man själv. Dvs som om man ger utan att få tillbaks. Samtidigt vill jag kunna ge osjälviskt utan baktankar men har även egna behov i en relation. 
    hur hade/har ni gjort? 

• Svar på tråden Hur förhålla sig till ens partner som inte vill ha sex längre?
  • Anonym (Hm)

Fast om hon vill allt det andra har hon nog inte tröttnat på dig.Har du frågat varför hon just inte vill ha sex?

• Anonym (Rådvill)
    Anonym (Hm) skrev 2023-09-27 18:10:33 följande:

Fast om hon vill allt det andra har hon nog inte tröttnat på dig.Har du frågat varför hon just inte vill ha sex?

Ja har frågat, hon verkar inte tycka sex är viktigt för äktenskapet, hon kan tänka sig ha det för min skull men njuter inte av det nåt särskilt. 

Förekommer att hon flörtar med andra, det har hon varit hyfsat öppen med. Vet inte om det bara är för bekräftelsen eller om hon letar. 

• Anonym (Hm)
    Anonym (Rådvill) skrev 2023-09-27 18:14:09 följande:

Ja har frågat, hon verkar inte tycka sex är viktigt för äktenskapet, hon kan tänka sig ha det för min skull men njuter inte av det nåt särskilt. 

Förekommer att hon flörtar med andra, det har hon varit hyfsat öppen med. Vet inte om det bara är för bekräftelsen eller om hon letar. 

Ok. Men sex kan ju vara massor av saker. 

Att hon flirtar låter konstigt dock, är du ok med det?
  • Anonym (Lix)

Om du bara ser henne som en kompis så gör slut?
    Allt det du inte längre vill göra som kramas, pussas, ge presenter och blommor etc, borde ju inte bygga på om ni har sex eller inte, utan för att du vill. Vill du inte längre ha ett förhållande så lämna det istället.

• Anonym (M)
    Anonym (Rådvill) skrev 2023-09-27 18:14:09 följande:

Flirtar hon med andra så är det en varningsflagga. Gissar att hon får sex på annat håll. Vill du verkligen fortsätta äktenskapet om det innebär att du blir sexlös?
  • Anonym (Rådvill)
    Anonym (Hm) skrev 2023-09-27 18:21:14 följande:
    Ok. Men sex kan ju vara massor av saker. 

Att hon flirtar låter konstigt dock, är du ok med det?

Hur menar du? Sex är väl.. sex? Att framkalla fysisk njutning för varandra utan annat mål och syfte än att njuta tillsammans. Eller så tänker jag i alla fall. 

Nej, och har tydliggjort var mina gränser går. Alltså vad som är OK och inte för mig om jag är i en relation. 

• Anonym (Signe)

Vad jobbigt och tråkigt att ni är i osynk kring sexlivet.
    Jag hade verkligen känt mig olycklig om jag inte fick närhet och sex av min partner. Skulle kännas som att leva ett halvt liv.
    Lusten kan ju minska i perioder men skulle jag helt tappa den så hade jag sökt hjälp då det kan vara hormonellt.
    Har man också varit tillsammans i flera år så kan sexlivet gå i svackor?men oftast tar det ny fart igen och man får en nytändning.
    Om den ene parterna absolut inte ens vill försöka att få igång sexlivet så vette sjutton om jag hade velat stanna kvar i relationen.

Skulle heller inte ta min partner för givet och tro att allt ska fortsätta som vanligt när det inte är det dvs komma med ömhetsbetygelser i form av presenter och d.yl när relationen har dessa brister,skulle kännas falskt. 

• Anonym (kommunicera)

Först vill jag skriva att jag förstår dig TS. Utan intimitet och sex är man (i bästa fall) nära vänner. Helt ok om båda är med på det, men om en vill annat blir det förstås problem. 

Men innan man funderar på att lämna etc så måste man ju prata igenom problemet ordentligt, det tycker jag båda är "skyldiga" er relation. 
    Du skriver att hon inte verkar gilla sex eller tycka att det är viktigt. Har det alltid varit så? Om inte, varför har det dykt upp nu?

I ett samtal bör du berätta för henne att sex är viktigt för dig och fråga henne vad ni gemensamt kan göra för att hon ska vilja ha sex.

Kanske behöver man gå i parterapi för att få en utomståendes vägledning. Dels kanske man har svårt att veta hur man ska man komma vidare och det kan vara svårt att öppna upp sig och själv förstå varför man inte vill ha sex. Dels kan såna här frågor bli infekterade, det kan lätt bli pajkastning och man kan känna sig pressad på olika sätt. (Nu kanske ni inte alls hamnar i den problematiken).  

• Anonym (Samma gamla)

Varför vill du TS ha sex men inte hon? Det är konstigt, kvinnan verkar ofta tappa intresset för sin man med åren men inte tvärtom, tycker inte mannen också att det vore trevligt med lite omväxling?

• Mimosa86
    Anonym (Rådvill) skrev 2023-09-27 18:06:26 följande:
    Hur förhålla sig till ens partner som inte vill ha sex längre?

Jag vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig. Min partner har visat på alla sätt att hon inte längre är sugen på sex och inte blir kåt. Kanske beror på att hon tröttnat på mig eller rent generellt på sex, vem vet och det har egentligen mindre betydelse. 

TS, orsaken till att hon inte är sugen på sex är inte alls av mindre betydelse. Det är ju själva essensen av ert problem! Och det kan bero på MÅNGA faktorer. 

När jag läser din text uppfattar jag ett bristande intresse i henne rent generellt. Du är måttligt intresserad av orsaken bakom hennes bristande sexlust, du vet att hon söker bekräftelse på annat håll och av andra män men du själv vill inte uppvakta henne, hon t.o.m. berättar för dig att hon flirtar med andra. Varför tror du hon gör det om det inte är för att hon vill att du ska se henne och bekräfta henne?

Vissa män verkar tro att sexlust är något som bara finns där per automatik och existerar parallellt med det känslomässiga livet. Så är det sällan för en kvinna i en kärleksrelation. Vi knullar med hjärnan och hjärtat. Vi tappar suget till sex med mannen om han visar bristande intresse, bristande omsorg och bristande emotionella känslor. Sen blir det separation. Hon träffar en ny man och pikar sexuellt och den slocknad glöden väx till liv igenom och hon upplever kåthet och passion.

OM du älskar henne. Försök då att lösa det här tillsammans med henne. Vad behöver hon för att känna lust? Vad kan hon göra, vilka förändringar kan du göra? Är ni så trygga och mentalt nära varandra att ni kan prata om sex, känslor och intima saker eller behöver ni börja hela rean med att bygga upp den tilliten?

Svar på tråden Hur förhålla sig till ens partner som inte vill ha sex längre?