Hurdan kontakt med barnbarn och vuxna barn
Min pappas uppfattning om en närvarande och bra morfar är att ge presenter ohc pengar. Han träffar sina barnbarn väldigt sällan. MAX en gång per kvartal. Han har aldrig tid. Och har han tid så kan han ringa samma dag och säga "jag kommer hem till er idag". Oftast är vi inte hemma utan iväg på cuper eller matcher. Har man gått upp kl 5, kört 3 timmar enkel väg , varit aktiv hela dagen så är man bokstavligen talat död kl 19-20 när man kommer hem och det spelar ingen roll om det var kungen själv - ork finns inte för besök då.
Jag har bett honom att ringa och planera såna saker med oss. Han hade kunnat följa med på någon cup och se vad det är för liv vi lever. Men nej, det har han inte tid med. Han vill träffa oss/barnen på sina villkor den där halvtimmen när han har tid annars får det vara.
Jag blir skitstressad när pappa ringer och bokstavligen talat kräver att träffa oss samma dag. Jag känner mig som en skurk som säger nej. Men jag orkar inte efter hela dagar på en fotbollsplan eller i en idrottshall. Pappa kan dessutom säga att han kommer kl 16 och dyka upp 19 utan att ha hört av sig att han blir sen. Jag tycker att det är respektlöst.
Mamma betedde sig så illa mot sonen när han var liten att jag och maken vågade inte lämna henne ensam med barnen efter det. Hon ringde aldrig bara för att kolla läget. Hon hörde av sig när hon ville något. Om jag kunde skjutsa henne någonstans (hon ansåg att det var rimligt att jag packade barnen i bilen och körde 5 mil för att skjutsa henne till ica 2-3 km bort så att hon kunde handla) eller om vi hade pengar att låna ut. Jag körde aldrig de där 5 milen och jag lånade aldrig ut pengar heller!
När mamma gick bort för 10 år sedan hade hon inte ringt mig på tre månader. Jag hade försökt... men de samtalen var väldigt korta för jag var "besvärlig". Hon ville gärna träffa - sin dotterdotter men sin dotterson gav hon blanka fan i för han var pojke! Och eftersom hon behandlat sonen illa så fick hon inte träffa något av barnen särskilt ofta och aldrig vara ensam med något utav barnen.
Farmor och farfar är inte de som träffar barnbarnen jätte ofta men de finns där. Och om barnen hör av sig och påminner att det var ett tag sedan de hittade på något så åker de och badar, spelar golf, har en pizza kväll då de bakar pizza och tittar på film eller något.
Jag har inga förväntningar att morfar eller farmor och farfar ska komma varje vecka för vi har alla egna liv att leva. Men jag hade gärna sett att min egen pappa kunde se hur han behandlar oss och förstå att det inte är så kul att stå på mottagarsidan.